wie heeft nog meer bloedgroep a-negatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sampie1986, 30 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sampie1986

sampie1986 Actief lid

13 okt 2008
    408
    18
    18
    utrecht
    ik ben bijna 30 week zwanger en dan krijg ik een spuitje in mn bovenbeen om te zorgen dat ze niet dezelfde bloedgroep als mij krijgt , snap het eigelijk niet zo wie heeft hier meer ervaring mee?!

groetjes samantha :D :D

2. henkie24

henkie24 Niet meer actief

hoi!

ik heb ab negatief. dus ook spuit gehad. je moet eens kijken op de website van sanquin bloedbank. daar staat het heel uitgebreid beschreven!

maar niks ergs hoor!

3. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    Ik heb ook bloedgroep a-negatief. Het gaat om het feit dat je een negatief bloedgroep heb.

Jij maakt dus anti-stoffen aan als je jouw bloed in contact komt met een positieve bloedgroep.

Vandaar een prik, want als jouw kind een positief bloedgroep heeft, zal je anti-stoffen gaan aanmaken(met de bevalling komen jullie bloed in aanraking).

Google anders even op rhesusfactor en dan vind je voldoende info ; )

4. OemHudaifa

OemHudaifa Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.074
    0
    0
    Huisvrouw and proud to be!!!
    ps, het is dus niet om te zorgen dat ze niet dezelfde bloedgroep krijgt ; ), daar kan je niets tegen doen.

5. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Ik heb ook a-negatief. Het is dus inderdaad zo dat als je kindje rhesuspositief bloed heeft, je antistoffen kan gaan aanmaken hiertegen als je in contact komt met dat bloed, bijvoorbeeld bij de bevalling. Door met 30 weken een prik te geven en vlak na de bevalling nog een keer, kan dit voorkomen worden.

Voor deze zwangerschap is het niet zozeer van belang, maar mocht je bij een volgende zwangerschap een kindje met rhesuspositief bloed hebben, kan het zijn dat je lichaam dit als bedreigend ziet en dus het bloed van je kindje afbreken, met als gevolg (ze kunnen dan zelfs in je baarmoeder al bloedtransfusies geven) dat je kindje erge bloedarmoede kan krijgen of dat je zelfs een miskraam krijgt.

Vandaar dat het van belang is deze prik te krijgen.

6. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Ik heb net deze week een topic geopend over O-negatieve bloedgroep. Staan ook veel reacties op. Misschien dat je er iets aan hebt.

7. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Hallo,

Ik snap het niet, ik heb ook A-negatief maar ze hebben het er nooit over gehad dat ik een spuit of iets moet, ik heb het zelfs een paar weken geleden gevraagd maar ze zei nee je hoeft geen spuit.

Begin nu wel te flippen hoor, wat nu?

8. henkie24

henkie24 Niet meer actief

he? das echt superraar. weet je zeker dat je negatief bent?

9. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ja ik maak me nu dus wel zorgen, ik heb toch echt gezien in mijn dossier dat ik A-Negatief heb. Morgen ga ik de verloskundige erover bellen, en de vraag nog een keer stellen.

Is het niet zo dat het bij een eerste kindje niet zoveel uitmaakt, of heeft het daar niks mee te maken.

En hoe weten ze wat voor bloedgroep de baby heeft, hoe kunnen ze dat zien? En wat als de baby mijn bloedgroep heeft moet je dan alsnog zo'n prik. Ik zit nu met zoveel vragen.

10. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Heb jij ook zo'n prik gehad? En kan het ook zijn, dat er geen antistoffen gemaakt worden? Wat is het verschil tussen bijv. bloedgroep A-negatief en rhesusnegatief?

11. Nijntje1978

Nijntje1978 Actief lid

19 mei 2008
    205
    0
    0
    Brabant
    @Beertje09: de bloedgroep van je baby bepalen ze pas na de bevalling. Ik ben A negatief, mijn dochter is O positief. Vandaar dat ik ook na de bevalling nog een injectie heb gehad (maar dus ook bij 30 weken zwangerschap). Maar erg vreemd dat je niet bent ingeent. Is het je 1e zwangerschap? Inderdaad maakt het voor je 1e zwangerschap niet uit, maar het gaat erom dat ze willen voorkomen dat je bij een volgende zwangerschap antistoffen aanmaakt 'tegen' je baby. Dat is namelijk gevaarlijk. Ik zou zeker de VK bellen.

12. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Als de moeder een negatieve bloedgroep heeft krijg je altijd een spuit, stel dat je partner een positieve bloedgroep heeft, dan overheerst de positieve bloedgroep en krijgt je kindje ook automatisch een positieve bloedgroep als ik het goed heb.

13. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik snap echt niet waarom de verloskundige mij dit niet verteld heeft, terwijl ik er notabene nog naar gevraagd heb.
    Toen ik 29 weken was, heb ik bloed moeten prikken op een aantal dingen.
    Ik had 2 dagen erna een afspraak bij de verloskundige, die vertelde me enkel dat er uit het bloed gebleken was dat ik ijzer, calcium en vitamine-D tekort had, daar kreeg ik medicijnen voor.
    Ik heb eerder in de zwangerschap bloed moeten prikken voor een aantal dingen je kent het wel, lues, hepatites, chlamidiya etc. Standaard verhaal geloof ik bij iedere zwangere, daarbij moest ik ook bloedprikken om te kijken wat voor bloedgroep ik had, en toen al stond er in het dossier A-Negatief.

En nu lees ik dit!? Ik maak me dus echt wel zorgen, en ik ga morgen zeker bellen, wat moet ik precies vragen? Of ik antistoffen maak of juist niet ofzoiets, ik snap dat hele Rhesusfactor niet. Dit is mijn eerste zwangerschap.

14. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik heb mijn man gevraagd wat voor bloedgroep hij heeft, maar hij weet het niet.

15. SeaShell

Je moet vragen of je een - of + bloedgroep hebt, heb je een - (dus negatieve) bloedgroep, dan hoor je die prik te krijgen, ben je positief, dan niet :)

16. SeaShell

Ze kijken ook nooit naar de bloedgroep van de man ( de gyn of VK) omdat er gevallen zijn van vrouwen die van een ander zwanger zijn geworden en net doen tegenover hun man of hij de vader van het kind is, daarom krijgt iedere vrouw die - bloed heeft automatisch die prik, stel dat jou man positief bloed heeft heb je die prik zeker nodig, heeft je man - bloed ( o bloed uitgezondert) dan Niet perse, Maar zou wel om duidelujkheid vragen bij de gyn, want dit had ze zeker moeten vermelden,. Succes meid

17. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik heb het echt gezien in het dossier er staat bloedgroep: A-negatief :(

18. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik had een keer van de verloskundige begrepen dat een man/vader niet perse dezelfde bloedgroep als het kind hoeft te hebben, klopt dat?

Het kind heeft toch OF het bloedgroep van de moeder OF van de vader toch?

19. SeaShell

Positief bloed overheerst, dus als je man positief bloed heeft, dan je kindje vrijwel alrijd ook. Google maar eens op rhesusfactor( dat is de uitleg over het plusje en het minnetje)

20. SeaShell

Google eens op: rhesusfactor zwanger. Dan vind je een hele duidelijke uitleg over wat een VK hoort te doen en wat ze onderzoeken en waarom de prik nodig is

Deel Deze Pagina