Partner met ADHD en Aspeger

Discussie in 'De lounge' gestart door Gijsje, 24 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sensea

Sensea Niet meer actief

mijn ex heeft pdd-nos. mijn dochter asperger en mijn zoon adhd en pddnos. van deze 3 is mijn zoon de moeilijkste in de omgang en heeft zelf de meeste problemen en veroorzaakt voor ons de meeste problemen. het wisseld gewoon sterk per persoon hoeveel "last" ze er zelf van hebben en hoe ze functioneren binnen het gezin.

2. Sensea

Sensea Niet meer actief

ja, ik dacht hetzelfde, maar ik denk ik ga er maar niet op in verder.

3. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Voor degene die ritalin gebruiken/gebruikt hebben wat voor bijwerkingen hebben jullie en vooral ook met het starten gehad.Mijn man zou afgelopen week beginnen maar heeft het een weekje vooruit geschoven omdat dat beter uit kwam kwa werk.Hij vind het maar eng,normaal gebruikt ie nog geen paracetamol ofzo!

4. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Gijsje, kijk hier eens.

5. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Zeer herkenbaar en daar kan ik toch wel heel verdrietig om zijn. Voor mij wel heel belangrijk om te weten anders bleef ik idd maar hopen dat het wel over zou gaan.Nu weet ik gewoon dat het nooit over zal gaan.

6. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ow mooi dank je wel :)

7. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

Idd...
    Maar toch heb ik wel een soort drive die me nu alles uit de kast laat trekken om zijn problematiek zo rustig mogelijk te laten verlopen
    Al is dat ook niet goed...
    Maar daar werken we nu aan ;)

8. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    @Muiske, ja dat begrijp ik inderdaad.. Maar ik dacht misschien zijn er een aantal kenmerken die duidelijk aanwezig zijn, bij elke vorm zeg maar..

9. Ellenore

Ellenore Fanatiek lid

13 mei 2008
    2.035
    0
    0
    ADHD, ongeconcentreerd, soms druk, soms extreem rustig. Vaak expert in een bepaald onderwerp. Geen besef van geld, omgang met mensen, etiquette. (Dit is niet bij alle mensen met ADHD het geval).

Asperger, geen overzicht, geen emoties, moeite met contact leggen, eenling, kijkt niemand meteen in de ogen, zelfmedelijden.
    (ook niet altijd bij elke asperger)

Deze kenmerken zijn gebaseerd op mijn eigen ervaringen met broer en zus.

10. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    dit herken ik absoluut niet in mijn vriend, en das toch echt een asperger....die ander 2 een beetje....dus je kan dat eigenlijk niet zeggen ;)

11. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Ik heb zelf ook asperger en herken het ook niet ;)

Ik maak gewoon oogcontact en toon wel emotie :)

Bij mij is asperger oa:

- veel behoefte aan structuur
    -kan moeilijk tegen veranderingen
    - pak alles vaak letterlijk op ( ik dacht bijv dat een draadloze printer
    Een printer was zonder stekker die ik in het stopcontact hoef te steken ipv een draadloze INTERNET printer ( Noem het dan een wifi printer)
    - heeel direct ( ik zeg wat ik denk, en dat komt soms hard aan bij mensen
    - snapt veel grapjes/humor niet
    - heeel veel interesse in een bepaald gebied/ding ( ik heb dat extreem met computers, anderen weer met treinen,dinosaurussen,etc)
    - mensen met asperger hebben vaak dwanghandelingen. Bij mij moet bijv mijn hele huis klinisch schoon zijn, anders heb ik geen rust in mijn hoofd, maar anderen sparen bijv weer van alles en stoppen daar hun hele huis mee vol ( vaak 2 uitersten, of super netjes en geordend of echt een chaos in huis)
    - ik maak wel oogcontact en ken veel mensen met asperger die dat doen
    - ik kan me ook inleven in anderen, maar niet in alles, maar als mijn zoontje bijv huilt heb ik hier zeer zeker gevoel bij en troost ik hem, evenals dat mijn man bijv ergens mee zit, dat voel ik ook

Zo werkt asperger bij mij :)

12. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Even stukje gehaald van een website: dit geld vooral erg bij mij:

Eén van de andere symptomen van het Syndroom van Asperger dat kan worden waargenomen bij deze personen is hun liefde voor routines en rituelen. Ze zijn zeer gesteld op het volgen van de dagelijkse routines en vinden het vaak moeilijk om zich aan te passen aan eventuele wijzigingen in hun dagelijks tijdschema. Ze hebben de neiging om hun schema strikt na te leven en vertonen symptomen van stress wanneer deze routine wordt verstoord.
    Zij ontwikkelen ook een speciale interesse in een bepaalde hobby of recreatieve activiteit en dit meestal gedurende een lange periode. Ze tonen ook een obsessieve betrokkenheid bij verschillende onderwerpen, variërend van computers tot muziek en krijgen een geweldig inzicht in het onderwerp dat hen interesseert.

Zo ken ik bijv genoeg mensen die hele treinschema's van heel NL weten, of alle automerken al van 500 m afstand zien, of alle voetbaluitslagen van heel Europa bijhouden in een exel bestand etc

Ik woon in helmond, en in de regio helmond/eindhoven komt autisme 3 à 4 keer meer voor als in de rest van NL. Hier zitten dus de meeste autisten, maar is ook de slimste regio van de hele wereld is 2 weken geleden bekend gemaakt :)

13. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    hier herken ik mijn vriend meer in ;) hij is chaotisch en heeft de neiging om idd alles te verzamelen ;) en te bewaren (lees oude computers ;))

14. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    herkenbaar :p bij mijn vriend dan....

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Daar had ik het ook moeilijk mee, dat hij soms zo egoistisch kon doen, maar blijkbaar kon hij dan gewoon niet met de situatie omgaan.

Wij hebben 2 meisjes en tot nu toe zie ik nog niet echt de symptomen.

16. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Dank je Roes. :)

17. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Pffff je wil niet weten wat voor verzamelingen wij hier allemaal in huis hebben.Hij krijgt het dat vaak weer ineens in zijn bol en dan kan hij dat ook niet gewoon verzamelen maar dan koopt hij in een paar weken tijd heel veel.Hij krijgt het bijvoorbeeld in zijn bol om ik noem maar wat beeldjes van honden te gaan sparen en dan koopt ie via mp en weet ik veel waar in een week of 6 wel tig beeldjes.
    Hij is zo ee keer met 45(!!) kwartels (van die vogeltjes)thuis gekomen,broedmachiene enzo ebij...echt af en toe........

Vakantie zit er hier ook niet in,we zijn een keer 5dgn weg geweest en op dag 2 wil ie eigenlijk al naar huis.Hij kan niet goed uit zijn eigen omgeving weg.Ik heb het daar soms heel moeilijk mee,we hebben een eigen zaak en de enige manier om er eens echt tussen uit te zijn is vakentie/paar dgn weg.Zit er over te denken paar dagen met mijn zoontje te gaan als hij echt niet wil maar dan voel ik me ook weer schuldig.We hebben een ontzettend heftig jaar gehad.

Ik vraag me af of de emoties/begrip die hij mist ooit beter gaat worden,dat hij bepaalde dingen kan leren.Want ook al begrijpt hij niet dat ik moeite heb met bepaalde dingen heb ik zoiets van,geloof me dan,ik zeg toch dat ik het moeilijk heb.Net zoals op vakantie ik leg em uit waarom ik het zo belangrijk vind er als gezin ff tussen uit te gaan,geloof dat dan en doe er wat mee ik vraag het niet om jou te pesten ofzo!?!!

18. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Wij hebben een stacaravan gekocht. In het begin moest mijn man daar ook erg wennen, maar nu is het zijn 2de huis. Ieder jaar ergens heen op vakantie ging bij ons ook niet echt lukken en ik wilde er ook weleens uit. Daarom hebben we het zo gedaan.

Als je vriend zo'n verzamelwoede heeft, zeg je daar dan iets van?

19. Islah

Islah Niet meer actief

1 tip, NOOIT boeken van die Peter Vermeulen lezen. Wat een rare man is dat. Ik (als ASS'er) vind dat hij alles echt heel erg overdrijft. Er zijn genoeg andere boeken over dit onderwerp hoor.

20. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    dit vraag ik me ook af...
    ik vind bijv heel lastig dat als hij iets heeft gedaan (bijv vrijwilligers werk rode kruis) dat k dan heeeeeel zijn dag tot in ieder detail te horen krijg....maar hij vergeet wel te vragen hoe mijn dag was :cool:
    en dan zeg ik daar wat van...krijg ik van mijn moeder bijv te horen...ja maar dat is zijn asperger....ik dnek ja...leuk! maar als ik er nooit wat van zeg, dan leert hij het toch ook nooit!!!! kom nou k vertik het mezelf wegtecijferen omdat hij toevallig een asperger , ik doe dat al genoeg :)

ooh gelukkiig heeft mijn vriend het niet zo erg...maar jee wat heftig zeg! moet hij ze dan ook weg doen van je?

Deel Deze Pagina