Mijn vriend is begin dit jaar zijn eigen zaak begonnen, er is nu nog geen spraken van dat er extra hulp maar mocht dit ooit nodig zijn zou ik het ook ergens anders zoeken, het trekt mij niet om samen/voor mijn vriend te werken. Voornaamste reden is risicospreiding, te veel eitjes in 1 mandje vind ik geen lekker idee. Momenteel zorg ik voor het inkomen, als mijn vriend een mindere maand heeft of helemaal geen inkomen vang ik dit op. Zo hebben mijn ouders dit ook gedaan, mijn moeder de stabiele factor, vader eigen zaak met de risico's van dien. Mijn zwager en vrouw hadden ook eigen zaak samen, dit is over de kop gegaan, relatie heeft het niet overleefd en proberen nu een nieuw leven op te bouwen samen met een enorme schuld. Hebben samen 3 jonge kindjes Tweede reden is dat het me niet goed lijkt voor onze relatie. Mijn schoonouders hadden ook een eigen zaak samen en zaten altijd aan de eettafel door te vergadren en te ruzien, zelfs nu ze met pensioen zijn zitten ze elkaar nog regelamtig verwijten naar het hoofd te gooien over zakelijkebeslissingen van 15 jaar geleden Natuurlijk zijn er ook genoeg voorbeelden waar het wel werkt.. je kan dit zelf het beste inschatten natuurlijk
Ik werk in het bedrijf van mijn man, daarnaast hebben we nog 8 man personeel. Ik werk er nu 3 dagen in de week en het is heeeeerlijk! Wat betreft de opmerking ' 2 kapiteins op 1 schip'. Is wel erg zwart wit geroepen. Wij hebben duidelijk onze eigen verantwoordelijkheden, man is verantwoordelijk voor commercie en inkoop en ik voor het hele financiële gebeuren en het personeel. Daarnaast is het ZIJN bedrijf en heeft hij uiteindelijk het laatste woord en respecteer ik dat. Bij ons werkt het super goed! Wij hebben thuis meer 'gedoe' met elkaar dan zakelijk. Er zijn voors en tegens.... Echt zwangerschapsverlof heb ik bijvoorbeeld niet gehad en als het druk dan moet er een tandje bij, keerzijde is dat het heel flexibel is, ik doe bijvoorbeeld 2 keer in de week ' smorgens boodschappen voor de zaak en doe dan meteen mijn eigen boodschappen. Of een doktersafpsraak ofzo ff snel tussendoor en straks als de kids naar school zijn kan ik gewoon thuis boterham met ze eten.... Voor mij dus veel meer voordelen! En oh ja, geen functioneringsgesprekken of spanningen of je baan wel blijft bestaan etc.....
Klinkt inderdaad heel fijn zoals jullie het geregeld hebben! Zo hebben wij het ook voor ogen. 2 kapiteins op 1 schip dat gevoel heb ik niet, het is het bedrijf van mijn partner. Dat blijft ook zo. Hij hecht absoluut waarde aan mijn mening, maar hij mag natuurlijk anders beslissen. Vanwege dat het ook een showroom is, en we openingstijden hebben, zijn we enerzijds heel flexibel maar anderzijds niet. (al hebben we wel heel relaxte openingstijden ) Wij hebben allebij onze kwaliteiten, commercieel gezien is mijn vriend heel sterk, hij is echt iemand die kansen ziet, doet ook heel goed inkopen. Ik administratief en mocht er personeel bij komen, zal ik dat ook regelen/administratie daarvan doen en ik beheer de websites. Ik denk dat wij elkaar goed aanvullen.
Ik snap je punt. Wat vreselijk naar van je zwager en z'n vrouw. En je schoonouders, serieus nu nog over iets ruzie maken wat 15 jaar geleden gebeurt is? Oops! Mijn vader heeft ook een eigen zaak gehad, alleen mijn moeder heeft toen de beslissing niet hoeven maken om der baan op te zeggen, want ze werkte toendertijd niet. Dan is het toch anders dan de keus waar wij voor staan. Wat ik in een andere post van mij ook aangaf, ik vind het samen werken met mijn vriend wel heel leuk. Het brengt ons eigenlijk dichter bij elkaar. Wij hebben allebei onze kwaliteiten en ik denk dat wij elkaar goed aanvullen.
Nou niet zozeer dat ik blijf werken, maar meer dat ik maar een bepaald aantal uren in de zaak steek. Ik had nu recht op een 'meewerkbeloning' die we van de winst konden aftrekken en wanneer ik echt werkzaam was in de zaak betaal je loonbelasting e.d. Daarnaast is het werkaanbod in onze sector nogal variabel. In de winter hebben we bijvoorbeeld wat minder werk en zitten we wel met onze vaste kosten. Als we dan ook nog eens wat klanten hebben die te laat betalen en we moeten veel materiaal inkopen is het niet handig als er nog een extra salaris uitbetaald moet worden. Want op het moment dat je echt in loondienst bent zeg je ook niet meer "oh wacht maar een maandje met betalen". Ik wil dan, net als onze werknemers, gewoon iedere maand uitbetaald krijgen. Nu is het sowieso weer anders geworden omdat we van een eenmanszaak naar een BV zijn gegaan. Dus ik weet nog niet precies hoe het nu allemaal zit omdat we nog geen volledig jaar als BV hebben gedraaid en we ook de jaarrekening nog niet gemaakt hebben. Maar als je echt wilt weten hoe het voor jullie uitpakt en wat jullie voordelen zijn moet je gewoon eens een gesprek aanvragen met je accountant. hij/zij kan het jullie prima uitleggen. Dan kun je daarna beslissen of je wel of niet in het bedrijf mee wilt werken.
Mijn man heeft ook een eigen zaak, maar helaas kan ik daar niet in meedraaien. Hij is werkzaam in de ICT en laat ik daar nou de ballen verstand van hebben... De administratie doe ik wel, maar dat is maar erg weinig werk. 2 kapiteins? daar ben je toch zelf bij en heb je toch ook al in je relatie ervaren? Hier zou dat gewoon vanzelf gaan, zou er geen enkele moeite mee hebben. Ken diverse stellen die samen een eigen zaak hebben en je moet van te voren gewoon goede afspraken maken en geen sterke botsende karakters bij elkaar zetten, dan komt het wel goed. Het voordeel van personeel: als jullie een weekje vakantie hebben, kan het personeelslid de zaak gewoon runnen. Nadeel: het kost wel geld (en ja, over het algemeen levert hij/zij ook geld op). Succes met je beslissing. Als jullie nu als een team kunnen werken en daar plezier aan beleven, dan kan het in een zaak ook!
Nou twee kapiteins op 1 schip geld natuurlijk niet voor alle bedrijven. Maar dat is bij ons het geval. Wij hebben een eigen zaak met 1,5 personeel. Maar de taken zijn slecht te scheiden waardoor je al heel snel in elkaars vaarwater zit. En dan zou ik dus "onder" mijn vriend komen te werken. Nee hoor onder geen voorwaarde. Nu kan ik vanaf de zijlijn mooi adviseren en neemt hij dat probleemloos aan. Zit ik 8n de zaak is dat een ander verhaal.
Mijn eigen baan opzeggen ... Nee, dank je. Als er dan iets gebeurt met het bedrijf, sta je allebei zonder centen en zonder job. Ik zou echt iets willen hebben om op terug te vallen, dat van mij is. Dat mijn eigen centen zijn. Wel kan je natuurlijk nog meer het administratieve overnemen. En desnoods proberen of je echt niet 20 uur kan gaan draaien in je huidige job. Onderschat overigens de impact ook niet op je relatie van altijd samen te werken. Ik heb het qua relatie zien misgaan tussen mijn ouders en het enige waar mijn moeder voor blijft is de winkel van mijn vader (waar zij al jaren even veel in werkt als hij) en 't feit dat alle centen en de hele zaak op zijn naam staan. Nu is ze de 60 voorbij, zou geen cent pensioen hebben en kan dus nagenoeg geen kant op. De grootste les die ik daaruit heb geleerd is "Zorg dat je altijd je eigen centen verdient en dus altijd weg kan". En ook op je eigen job kan terugvallen als het slecht gaat in de zaak van je partner. Overigens heeft de vraag tot personeel zich bij mijn ouders nooit gesteld. Er is gewoon geen geld voor, tenzij mijn moeder dus buitenshuis was gaan werken en het loon van "haar vervangster" dan betaalde van haar eigen loon. Wel werk genoeg in de zaak van mijn vader, maar niet de centen, want naast het loon, betaal je op je personeel ook sociale lasten en moet je de werkuren in 't oog houden. (Mijn vader heeft een eigen optiekzaak.)