Beste UWV webcare, Ik heb een Wia uitkering en ben 80/100 procent afgekeurd. na 2 jaar ziekte in wia terecht gekomen. Nu ben ik dus zwanger, ik neem aan dat ik dit even moet melden. Mn WIA is bijstandnivo. Kan ik ook extra aanvulling krijgen nu ik zwanger ben? of als het kindje dr straks is? Via jullie of gemeente? Of heb ik alleen recht op kinderbijslag? MVG!
Hallo Finallyzwanger, Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Als je een WIA-uitkering hebt, kun je soms een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) krijgen. Dat is het geval als je een Loongerelateerde WIA-uitkering hebt. Bij de andere WIA-uitkeringen (Vervolguitkering, loonaanvullingsuitkering of IVA) heb je geen recht op WAZO. Of je een Loongerelateerde WIA-uitkering hebt, kun je vinden in de schriftelijke beslissing op je WIA-aanvraag. Daar staat ook in hoelang deze uitkering duurt. Heb je nog een Loongerelateerde uitkering op het moment dat je bent uitgerekend? Of eindigt die in de tien weken voor je uitgerekende datum? Dan heb je recht op WAZO. De WAZO-uitkering duurt zestien weken, en is hoger dan je WIA-uitkering. WAZO vraag acht weken voor je uitgerekende datum telefonisch aan via UWV Telefoon (0900-9294). Na je WAZO-uitkering ga je terug naar de WIA. Heb je geen recht op WAZO, dan blijf je in de WIA. De WIA verandert niet op het moment dat je een kindje krijgt. Ook krijg je geen hogere toeslag op je uitkering, sinds 2015 is er geen aparte toeslagcategorie meer voor ouders. Afhankelijk van je inkomen, kun je sindsdien wel in aanmerking komen voor een Kindgebonden budget. Dit wordt echter niet door UWV geregeld, maar door de Belastingdienst. Kijk voor meer informatie daarover op hun website. of bel de Belastingtelefoon (0800-0543). Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team