Zwangerschapsverklaring

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jubbos, 11 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Hoi,

Wanneer hebben jullie de zwangerschapsverklaring ingeleverd?
    Ik ben net gebeld door mijn werk dat ze er met spoed op zitten te wachten en ik hem allang had moeten inleveren?
    Niemand die mij dit vertelt heeft maar vind het ook nog zo vroeg in de zwangerschap, wat vinden jullie?

Groetjes,

Marlous

2. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

4 wk voordat ik met verlof ging, met 30 wk ongeveer.

3. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Met 11 weken eiste mijn werk die verklaring.

4. angelique83

angelique83 Bekend lid

28 jun 2007
    819
    0
    0
    Zoetermeer
    Ik kreeg de verklaring geloof ik met 15 weken, heb hem toen ook gelijk ingeleverd...

5. Dinky

Dinky Bekend lid

28 mei 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    ik kreeg hem met 19 weken en heb hem met ong 21 weken ingeleverd.

6. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Bij mij werd er nu al naar gevraagd, heb gezegd dat ik erachter aan ga...

7. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

In de week voor mijn verlof, toen was ik 33 weken zwanger.

8. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Bij mij hebben ze het ook met 9 weken gevraagd.

9. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    Wettelijk gezien moet je minimaal 3 weken voor de ingang van je zwangerschaps/bevallingsverlof je verlof aanvragen. Daarbij hoort een zwangerschapsverklaring.

Beetje vreemd van je werk Marlous dat ze daar nu al om zitten te springen...

10. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Volgens mij hoeven ze het niet zo vroeg te hebben. Maar als je extra pauzes etc. wilt hebben willen ze het natuurlijk wel hebben. Of als je je ziek meldt vanwege de zwangerschap hebben ze hem ook nodig. Als je verder normaal functioneert hebben ze die hele verklaring niet zo vroeg nodig volgens mij.

Bij mij op het werk hebben ze er ook vroeg naar gevraagd hoor, dat vonden ze handig voor het geval ik een keer ziek zou worden of zo. Maar dat is niet gebeurd.

11. Lady C

Lady C Bekend lid

19 jan 2007
    516
    1
    18
    Ze kunnen het echt niet van je eisen hoor; hooguit vragen. Zoals Suuz750 al zegt, wettelijk minimaal 3 weken voor de ingang van de verlof, dus 7 a 9 weken voor je uitgerekende datum.

Het is wel zo dat veel werkgevers het graag op tijd willen weten zodat ze de UWV-vergoeding voor tijdens jouw verlof kunnen aanvragen en eventueel zelf voorbereidingen treffen (varvanging tijdens je verlof).

En zodra je werkgever de officiele zwangerschapsverklaring heeft heb je ook recht op bescherming (dus extra pauzes waar nodig, enz), en natuurlijk voor als je je tijdens je zwangerschap ziekmeldt.

12. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

oow bij mij vroegen ze erom toen ik vertelde dat ik zwanger was.. (10 weken) maar ik heb het nog niet dus ze moeten toch maar even wachten :D

13. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Vorige week vroeg ik aan degene van personeelszaken:
    'moet je niet een zwangerschapsverklaring ofzo van mij hebben?'

Antwoord:
    'Oh, is dat zo, zal het eens even navragen bij de arbo...'

En inderdaad ze hebben wel een verklaring nodig. Maar het heeft geen haast. Ik stop toch pas (hopelijk) 4 weken voor de uitgerekende datum.
    Misschien dat het inderdaad een ander verhaal is als je ziek wordt vanwege je zwangerschap!

14. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb gister in mn functionerings gesprek aan gegeven dat ik zwanger ben..
    Mijn manager gaf aan de zwangerschapsverklaring graag voor de derde maand te willen hebben..
    Dat heeft te maken met de bedrijfsverzekering voor ziekte vanwege zweamgerschap, zo legde ze het me uit..
    Begrijpelijk verklaring, want als ik lang durig ziek ben, kost dat natuurlijk best veel geld.. Ik krijg gewoon mn loon en iemanmd anders ook, omdat die mijn dienst invult..

12 jan. even naar vragen, dat kon nog wel..

15. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    lijkt mij niet kloppen, want als je ziek wordt door je zwangerschap krijg je een ziektewetuitkering vanuit het UWV (vroegere GAK). die instantie betaalt je werkgever wat hij jou moet betalen (100% van je laatst genotn salaris), dus de bedrijfsverzekering die een bedrijf heeft in geval van 'gewone ziekte' valt daar buiten! :)

16. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    werkgevers hebben een zwangerschapsverklaring nodig zodra zij je ziek melden tgv zwangerschap bij uwv of bij het aanmelden van je verlof.
    Ontvangt uwv de verklaring niet van de wg dan kan uwv hem bij jou zelf opvragen

17. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    ik had het met 19 weken volgens mij ingeleverd, volgens mij willen ze het zo snel mogelijk hebben ivm als je ziek wordt ofzo

18. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik ben al maanden gedeeltelijk ziek maar de verklaring ligt hier nog thuis, niet gevraagd door mijn wg en niet gevraagd door het uwv, ik ga hem denk ik maar opsturen want ik werk buiten de stad normaal en nu dus nog maar een aantal uur per dag en dan ook thuis op aanraden van de bedrijfsarts, ook mijn bedrijfsarts heeft nog niet om de verklaring gevraagd.

Deel Deze Pagina