Nou dan ben ik helemaal slecht Een dag als vandaag: 8 uur beginnen kwart over zes/half zeven de deur uit werken tot half zes en dan ben ik tegen zeven uur een keertje thuis
Mijn partner studeert nog, maakt wel lange dagen ivm reistijd van 4 uur. Afgelopen week was 5 uur morgens de deur uit en 7 uur savonds thuis geen uitzondering. Ik werk vast elke zaterdag en verder ben ik fotograaf en werk ik wanneer ik kan/wil. Wij hebben bewust gekozen dat ik "weinig" werk en mijn partner veel (als hij straks klaar is met studie). Wel zijn we aan het kijken om dichter bij zijn school te gaan wonen zodat hij wat meer thuis kan zijn met het oog op ISCI en hopelijk zwangerschap uiteraard
Ja, dat kan ik me voorstellen, maar dan loont werken voor jou dus juist wel (alleen werkt het niet super uit qua uren met je kinderen...), ik bedoel in relatie tot de opvangkosten (niet in werkelijk inkomen...). Hier is het eerder omgekeerd, ik neem zo min mogelijk opvang af omdat ik anders mijn halve salaris puur alleen al inlever om uberhaupt te kunnen werken. Het levert me ook een middagje extra op thuis, maar die moet ik compenseren met een lange dag. Ik werk dus een korte dag op maandagen (6 uur) en een lange (10 uur) op de dag dat mijn man thuis is. Zo kan ik een halve dag minder kinderdagverblijf en 1 middag minder bso afnemen dat we eigenlijk nodig hebben. Het gaat qua tijd maar net vind ik. Zelfs die ene dag vind ik ook nog amper echt een enorme kwalitatieve dag, gezien er veel huishouden en gedoe in terecht komt. Maar we houden het weekend zoveel mogelijk als 'gezinstijd', en hebben een huishoudelijke hulp 1x per 2 weken voor het grotere onderhoud zeg maar.
Klopt hoor! Dat had ik ook toen ik nog met mijn ex samen was. Maar nu werk ik 32 uur verdeelt over 5 dagen en ben ik de enige kostwinnaar.
Ja, ik benijd je helemaal niet (ik hoop ook niet dat je het zo opvatte ), want laten we niet vergeten dat je dus ook je eigen huishouden in je eentje nog even naast die 5 werkdagen moet fietsen. Respect!
Ohhh nee zo kwam het ook niet over hoor Maar toen ik nog samen was met mijn ex loonde het ook niet bepaald om te werken. Omdat we toen samen waren en dus meer verdiende. Dat heb ik nu natuurlijk niet. Als ik nu moet betalen wat ik toen betaalde Dan had ik niet eens mn huur kunnen betalen haha
Ik moet zeggen dat ik dit eigenlijk helemaal niet herken. Nu verdienen wij niet megaveel, maar toch wel wat meer dan modaal. De opvang vind ik wel heel duur, maar het loont echt nog wel om te werken.
bah zulke mannen krijg ik echt kotsneigingen van... ik vind die eerste man trouwens gelijk hebben baby hoort niet 5 dagen in de opvang als dat niet perse broodnodig is (dus niet voor vakanties etc maar brood op de plank dus) hoe ze dan oplossen moeten ze natuurlijk samen weten.. Mijn man is altijd heel duidelijk in geweest en ik ook, wij willen een thuis voor onze kindjes met altijd iemand thuis, hij heeft dat altijd gemist vroeger (alleenstaande moeder, dus sleutelkind) en ik heb het altijd gehad vroeger (mijn moeder was altijd thuis) dus was voor ons een logische oplossing dat ik thuis zou blijven. Ik MAG trouwens wel werken als ik echt zou willen hoor maar wel zolang ons gezin er niet onder lijd en dat lijkt mij logisch, kinderen komen op nummer 1. Mijn man heeft een eigen zaak (die ik in eerste instantie heb opgezet samen met mijn vader) en parttime werken (of zelfs normaal fulltime ) is geen optie dus logisch dat hij werkt , ik regel alles thuis, ik houd daar ook van, ik ben te zelfstandig en te veel controlfreak om dat 50-50 te gaan doen haha, mijn man gaat vaak om 4-5 uur weg en komt tussen 19/22 (zomer) en 16/18 uur (winter) thuis en als het vriest is ie veel thuis, behalve als het sneeuwt dan werkt ie snachts. Dus voor ons werkt dit perfect!
wat rot voor je dat jullie het niet eens zijn. Dit is idd zo'n situatie die ik bedoel. Lijkt mij moeilijk zo
Tenzij je echt onverwacht zwanger raakt, vind ik dit vooral iets om vooraf - voor je aan kinderen begint - te bespreken met je partner. Niet op 't moment zelf. Hier in België werkt een heel deel moeders fulltime. En zitten heel veel kinderen fulltime of 4/5de bij een onthaalmoeder of een crèche. Veel ouders (meestal moeders) gaan pas deeltijds werken bij kind 2 of 3 omdat het slecht te combineren wordt met een huishouden. En deeltijdse banen zijn hier ook heel slecht te vinden en je gooit er ook elke kans om ooit nog hogerop te raken mee weg. 3 dagen werken is hier in 95 % van de bedrijven gewoon onbespreekbaar. Het is hier of fulltime, of in sommige bedrijven 4/5de of 50 %. Hier werk ik sowieso 50 %. In 3 dagen van 6u15. Man werkt voltijds. Als er kinderen komen, blijft dat gewoon. Minder is geen optie voor mij (eventueel wel verschuiven van mijn dagen naar de ene week 2 volledige en de andere week 3 volledige). Niet om het financiële, wel om het "bezig blijven" en dat ik gek word van heel de tijd thuis zitten. Aan een depressieve thuiszittende moeder hebben mijn kinderen niets.
Hier wel een puntje van discussie.. Mijn man zou het liefst zien dat ik helemaal niet werk.. Dat heb ik heel even geprobeerd maar ik werd helemaal gek van het thuis zitten en het geen "eigen geld" hebben.. Nu werk ik dus weer, ruim 40u per week.. Het huishouden is soms wel een kritiek puntje. Hij doet helemaal niks.. Daar baal ik wel eens van.. Mijn moeder past 2 dagen in de week op, mijn schoonmoeder ook een dag en de de laatste dag kijken we wie er kan
Ja wij kwamen er uit....na het te ondervinden dat ik 32 uur niet trok in een niet zo leuke baan met auto vd zaak. Nieuwe baan van 20 uur zonder auto. Man stond niet zo te springen 2,5 dag werken en flink er op achteruit. Na overleggen en rekenen toch gedaan. Na een aantal maanden zag hij ook in dat ik zo veel gelukkiger ben en hij dus ook. Inmiddels werk ik 24 uur omdat ik 20 uur weer te weinig vond. Overigens doet hij niks (was eerder niet anders met 32 uur) in het huishouden. Ow wacht hij zet t vuil buiten ( als ik t vraag). Maar op dit moment vind ik het prima zo....ik heb er de tijd voor en geniet van de extra tijd met dochter. Hij werkt 70 uur in de week dan verwacht ik verder weinig behalve dat hij tijd met zn dochter en mij door brengt. Ik vraag me wel af wat je doel is van deze vraag? Wil je met dat stel gaan praten?
Tja wij hadden het toen ook allemaal besproken....ik riep zelfs toen ik hoogzwanger was nog dat ik 32 uur zou blijven werken.....dat pakte naderhand toch iets anders uit. Bij ons kon dat financieel maar er zijn natuurlijk een hoop ouders waar dit niet mogelijk is. Je kan nog zoveel in je hoofd hebben maar in de praktijk kan het anders uitpakken
Je kunt wel alles vooraf bespreken, maar wie zegt dat de wensen hetzelfde blijven zodra de baby er is? Ik ken meerdere moeders die na de geboorte terug kwamen op eerder gemaakte keuzes. Natuurlijk is het slim om dit vooraf te bespreken, maar dit betekent echt niet altijd dat het dan geen discussiepunt meer zal zijn.
O nee totaal niet..ga mij daar niet mee bemoeien. Ik vind het gewoon interessant als ik zoiets hoor om te onderzoeken hoe dat bij anderen gaat.
Dat denk ik ook...vaak zie je zwanger het plaatje net ff wat anders dan wanneer je daadwerkelijk bevallen bent en je kindje in je armen hebt.
Yep! Zo heb ik een week na mijn bevalling mijn leidinggevende opgebeld om mijn baan op te zeggen, moest er niet aan denken mijn lieve kleine meisje langer dan een minuut te moeten missen.... Gelukkig zei hij dat ik maar even goed over na moest denken en voorlopig eerst moest gaan genieten van mijn kraamtijd en dat we daarna wel verder zouden praten..... Gelukkig maar, want ik werk er nu nog steeds met heel veel plezier!
mijn partner werkt momenteel 6 dagen in de week. hij werk door de weeks 40 uren en zaterdag max 3/4 uurtjes. zijn werktijden zijn van 8:00 tot 17:00 en ik werk 4 dagen in de week. totaal 25 uur van 15:30 tot 22:00 uur. hierdoor hebben wij maar 4 dagen in de week 2,5 uur opvang per dag nodig. het huishouden doe ik met name. ik werk zoveel mogelijk mijn lijstje af en zet voor hem de aardappelen alvast geschild klaar zodat hij het alleen maar op hoeft te zetten als hij thuis komt na zijn werk. en hij doet na dat ons zoontje slaapt dan nog de dingen waar ik dan overdag niet aan toe ben gekomen. maar dat is meestal alleen als ik overdag afspraken heb gehad buiten de deur. dus eigenlijk best netjes geregeld. we zien elkaar alleen niet zoveel door de weeks. als ik thuis kom uit werk slaapt hij al en s ochtends is hij al vroeg naar zijn werk.