Het is bijna zo ver, weer werken! Nu wil ik graag de ochtend en avond plus nachtvoedingen blijven doen. Ben op advies van lactatiekundige al vanaf week 4 aan het afbouwen gedeeltelijk, omdat ik volledig gestopt wilde zijn als ik weer ging werken. De bedoeling was dat ik elke week een voeding zou vervangen door borstvoeding maar ben een hele tijd blijven hangen op 2 flessen overdag en 5 borstvoedingen omdat ik dit fijn vond zo. Inmiddels was ik wel bijna afgebouwd maart merk dat ik dit toch wel erg jammer vind. Nu wil ik dus mijn productie weer iets proberen op te hogen en op mijn werkdagen s ochtends, s avonds en snachts bv blijven geven. Oppas kan dan overdag flesvoeding geven (wil echt niet kolven op werk). Iemand hier ervaring mee? En kan ik dan op de dagen dat ik niet werk wel meer bv geven of is het beter om datzelfde ritme dan aan te houden ivm stuwing op werkdagen? Morgen gaat de kleine voor het eerst uit logeren en heb ik een kolf gehaald. Melk ga ik wel weggooien want we hebben n feestje en ga wat drinken. Maar dan heb ik in ieder geval geen last van stuwing.
nee ik denk niet dat dat gaat lukken, ten eerste zal je veeeel moeten aanleggen om je productie op te krikken, dus ook overdag. Kan dag niet moet je kolven. En je productie is lang niet stabiel genoeg nog voor maar een paar voedingen avond en nacht om dit zo te houden...
Ik denk het ook niet helaas, als je eenmaal (bijna) bent afgebouwd, dan is de productie stilgelegd. Om dan toch weer productie te krijgen zul je weer moeen aanleggen en ook (fulltime) kolven. Dat is dus het spijtige van stoppen met bv, vaak kan je niet meer terugkomen op die beslissing.
Ik denk dat dit lastig wordt. Bij veel vrouwen is de productie na 3-4 maanden nog niet stabiel genoeg hiervoor. Dan zul je in het begin stuwing hebben op je werkdagen en daarna merken dat het terugloopt. Als je ècht niet wilt kolven, kun je het proberen. Wie weet lukt het bij jou wel. Elk lijf werkt anders. Maar houd er dan rekening mee dat de kans groot is dat je over een paar weken niet meer kunt voeden. Mocht je nou toch niet willen dat de bv-periode over een paar weken voorbij is, zul je toch (meteen) moeten gaan kolven. Het is dus een afweging die je voor jezelf moet maken. Wat is voor jou belangrijker? Niet willen kolven of langer borstvoeding blijven geven.
Ik zou het gewoon proberen. Ik denk niet dat je dan op de niet werkdagen alle voedingen aan de borst kunt doen, maar misschien kun je dan wel proberen om je productie weer voldoende op te krikken zodat het niet te hard terugloopt. Het ligt er aan hoe makkelijk je lijf hier op reageert, hoeveel werkdagen je hebt, hoe lang deze dagen zijn en hoe vaak je voedt s avonds en s nachts. Als je s avonds en s nachts elke paar uur voedt, zou het misschien wel te doen zijn aangezien je dan wel aan veel voedingen komt en je dus een soort van omgekeerd ritme hebt. Er zijn gewoon zoveel factoren, maar vooral je lijf is een belangrijke factor. Ik ken wel iemand die bij haar derde kind vanaf de 2 weken tenminste 1 fles heeft gegeven zonder problemen voor haar productie (ze heeft ruim een jaar gevoed), maar bij anderen is 1 fles al funest.
Ik heb het zo gedaan bij mijn eerste. Ik had tussen de 3 en 4 maanden afgebouwd, zodat ik toen ik weer ging werken bij 4 maanden, ik nog 3-4 voedingen gaf buiten de werktijden (ochtend, rond avondeten, savonds en snachts. Ook als ik vrij was kreeg ze overdag kunstvoeding. Dit ging best goed, tot mevrouw besloot dat ze ook wel het klokje rond kon slapen en er dus 2 voedingen wegvielen. Vanaf die tijd (rond 5 maanden) heb ik er hard aan moeten trekken om mijn productie te behouden (met 'savonds kolven, fenegriek capsules, borstvoedingsthee en soms ook maar een keertje kolven op mijn werk). Na 3 flinke dips ben ik bij bijna 7 maanden gestopt en heb nooit stuwing gehad, dus veel zal ik niet meer hebben gehad toen.
Ik heb mijn productie altijd nog op kunnen krikken, van bijna niks tot volledig, maar mijn ervaring is eigenlijk 'alles of niks'. Je hebt nog heel lang veel stimulatie nodig om je productie op gang te houden. Mijn dochter is inmiddels een jaar en ik ben rond de 9/10 maanden gaan combineren. Ze krijgt de avond, eventueel nacht en ochtendvoeding bij mij, overdag niet meer. Mijn productie trekt het nu (eindelijk!!) op 2 voedingen per dag. Jammer dat dit vaak niet al eerder kan.. Je zou natuurlijk uit kunnen zoeken wat de minimale stimulatie is die jouw lijf nodig heeft om de bv in stand te houden. De rest van de voedingen zou je dan aan kunnen vullen met kv.
@BAbsien is het gelukt? wat doe je nu? Hier ook vanaf 4 weken aan het afbouwen, eigenlijk beetje zelfde verhaal niet kolven op het werk en graag wel blijven voeden (zolang het gaat). Hier was het advies om op de dagen dat je niet werkt wel smiddags een 3e voeding te doen om de productie goed op gang te houden, heb dit een poosje gedaan maar de middagvoeding was een week lang steeds drama (happen/trekken/verslikken) dus daar ben ik mee gestopt. Nu voed ik al 3 weken alleen 's ochtends en 's avonds en ben vorige week weer gestart met werken. Ik ben me ervan bewust dat het zomaar ineens afgelopen kan zijn maar geniet er nu keer op keer van als ik haar lekker op bed kan voeden.