Parttime freelancen naast loondienst

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 3 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Wie o wie mag ik wat vragen stellen? Het duizelt me. Ik overweeg om dit te doen. Loop al jaren met het idee rond maar telkens voor ‘veilig’ gekozen. Nu ben ik in een positie gekomen waarbij ik kan gaan freelancen. Maar ik zou dit nooit direct al 100% willen doen. Ik zit met zo gruwelijk veel vragen. Het voelt allemaal zo onzeker en ‘eng’. Maar ik weet dat ik het kan en ook dat het wat voor mij is. Heb immers al 5 jaar het ritme van een zzp’er in loondienst ;).

    Ik heb gewoon onlangs contact met iemand opgenomen uit m’n netwerk (dat helaas nog niet zo groot is om volledig te zzp’en) en zou graag naast m’n huidige (vaste!) functie parttime willen freelancen.

    Moet ik dan echt in het diepe springen? Zo veel vragen. Ik weet dat ik iets te bieden heb. Maar qua financiën vind ik de stap doodeng.

    Mag ik iemand een pb sturen?
     
  2. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    797
    183
    43
    Vrouw
    Ik volg.
    Ik heb precies hetzelfde. Ik heb me immers wel recent ingeschreven als ZZP-er :D
     
  3. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Ligt aan wat je gaat doen? Schrijven? Dan zeker doen! Columns!
    Als het kan, ook financieel doen!
    Mijn ex heeft jaren in tegenzin in loondienst gewerkt. Nu al jaren zzp-er. Het verdient goed. Wel opletten met ziek worden etc.

    Jij kunt dit!
     
  4. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.868
    7.812
    113
    Amsterdam
    Als het in hetzelfde veld is als je huidige werk kan dit weleens problemen geven en zou je dat moeten overleggen met je werkgever.

    En bij zzp komt wel iets meer kijken dan genoeg opdrachten en je netwerk. Je moet je realiseren dat je je moet verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en je pensioen moet op gaan bouwen. En als je dat doet dat dit echt veel geld kost.
    En tijd is geld, dus als je nu paar weken vrij hebt dan wordt je gewoon betaald of met ziekte. Ben je aan zzpen komt er op moment van vakantie geen geld binnen.
    Als je je dat realiseert en het goed kan regelen dan is het het zeker waard om te doen.
     
    Fruity90 en Jess93 vinden dit leuk.
  5. bababoe

    bababoe Fanatiek lid

    11 mrt 2011
    1.649
    592
    113
    Ik ben toevallig net bezig met een eigen praktijk opzetten naast mijn werk in loondienst. Gaat maar om een avond per week maar het is behoorlijk wat regelwerk! Maar als je wil, ga ervoor!! Ik wil minder afhankelijk zijn van mijn baas, en een andere doelgroep aanspreken voor de afwisseling. Ik vind het doodeng, maar ik doe het gewoon (ik zou helemaal zzp-en ook te spannend vinden, misschien ooit, maar nu nog niet).
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Ik heb een tijd als zzp-er gewerkt naast mijn werk in loondienst. Twee totaal andere beroepen. Vond het wel prima, toch een vast inkomen en zekerheid en daarnaast mijn eigen zaakje.
    Er kwam natuurlijk als ZZP-er administratief enzo ook wat op me af, vooral in het begin, maar ik heb dar nooit zo'n punt gevonden.
     
  7. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.322
    7.263
    113
    Mijn man is zzp'er naast werken in loondienst. Wel twee verschillende sectoren/beroepen.
    Mocht ik je kunnen helpen dan geef maar een gil.
     
  8. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Misschien moet ik idd iets meer info geven. Het gaat wel om hetzelfde werk, maar in een wat bredere sector. Ik moet natuurlijk checken wat er nu in m’n contract staat over nevenactiviteiten en uiteraard wil ik alles heel transparant doen richting m’n werkgever. Ik heb nu een goede werkrelatie en je weet ook nooit wat je aan elkaar hebt in de toekomst dus dat wil ik absoluut gewoon gezond houden.

    Ik weet ook dat je niet 100% van de tijd declarabel kunt zijn. Je zult idd af en toe geen opdracht hebben, vakantie willen hebben en idd misschien ziek worden. Daar houd ik dan rekening mee in m’n uurtarief. Omdat ik dit zou willen starten naast m’n huidige loondienst-functie behoud ik dus wel nog een stuk vast inkomen.

    Omdat ik weinig kosten zal maken (buiten wellicht het inrichten van een goede werkplek, elektronica.. maar je hebt wel een stukje startkapitaal nodig) zal de boekhouding niet ingewikkeld zijn, zolang ik maar goed alles bijhoud. Ik zou wel een accountant inschakelen die de aangifte voor me zou doen, zeker omdat we dit jaar ook een ander huis hebben gekocht lijkt me dat wel verstandig.

    Voor mijn gevoel moet ik rekening houden met 20 soorten potjes en verzekeringen. Als je ziek wordt (AOW), pensioen.. maar ik lees ook zorgverzekering? En afdragen van btw is natuurlijk iets anders, maar hoe steekt dat administratief in elkaar?

    Mijn vraag is meer: met welke posten moet ik rekening houden (dus potjes met geld maken), hoe werkt de btw afdracht (doe je dat maandelijks, is dat dan een voorschot en doe je dat zelf?) en dat soort dingen.
    Ik stel me namelijk voor dat je maandelijks (of na afloop project) een factuur stuurt naar de klant. En dat je dus overeen bent gekomen dat je een opdracht aanneemt tegen een uurtarief van X excl. btw.

    En hoe zit het dan met kosten die je gaat maken als je eenmaal bent gestart? Bijv een laptop die stuk gaat of andere kosten? Door doe je dan op naam van de zaak natuurlijk (dit moet ook) maar dat gaat feitelijk dat toch direct van je winst af? Immers, had je die kosten niet gemaakt dan hield je meer over.

    Of zie ik nu allerlei problemen omdat ik alles wil weten en tackelen? :)

    Wellicht moet ik een goede voorlichting ergens ‘ophalen’. Uurtarief vind ik bijv ook lastig maar heb ik dan wel weer een idee. Ik doe het niet voor minder dan een bepaald bedrag, maar direct de hoofdprijs vragen zou ik ook niet doen. Ik wil immers eerst wat opbouwen en verhogen kan altijd nog. Ik wil er uiteraard niet op achteruit gaan en snap ook dat ik dus mezelf niet direct rijk moet rekenen.

    Maar het gevoel van meer vrijheid lijkt me heerlijk. Onze spaarrekening heeft wel even een flinke deuk opgelopen nu met het nieuwe huis maar financieel is het overall zeker te doen. :)
     
  9. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Bedankt voor alle antwoorden trouwens. Nog een vraag. Wanneer kies je voor een BV of juist eenmanszaak (zzp)? Zal vast te maken te maken hebben met de fiscus en ik weet ook dat een BV oprichten duurder is
     
  10. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Tof en spannend om zo'n stap te nemen!
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, zou het misschien ooit ook wel willen, maar dan eerst wat meer tijd vinden of in wat rustiger vaarwater komen.
    Maar ik zou met zoveel vragen de kvk website uitspitten of bij bijv. NHA of NTI een basiscursus Ondernemen gaan volgen, dat kan ook met het Stap-budget. Volgens mij kan je daar al heel veel antwoorden vinden.

    Succes!
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  11. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.296
    926
    113
    Vrouw
    Mijn man is zzper. Wij doen zijn boekhouding zelf, btw aangifte is 1x per kwartaal, heel makkelijk.
    Wij zetten altijd de btw die we ontvangen over een factuur apart in een btw potje op de spaarrekening.
    Daarnaast spaarden we altijd privé ook een deel ivm de inkomstenbelasting, waar we altijd flink moeten betalen. Inmiddels betalen we middels een voorlopige aanslag elke maand aan de belastingdienst, vinden we fijner.

    Idd dingen aanschaffen ed gaat van je winst af, maar dan hoef je dus ook minder belasting te betalen.

    Tzt moet je proberen minimaal 1225 uur te werken voor je bedrijf zodat je recht hebt op ondernemersaftrek, maar dat haal je niet naast je huidige baan. Maar tzt wel iets om rekening mee te houden.

    Daarnaast zetten wij een deel van de winst vast in een lijfrentepolis voor zijn pensioen later en hebben we een arbeidsongeschiktheidsverzekering a 500 euro per maand.

    Dit beide wordt natuurlijk pas nodig als je geen vast baan meer hebt.

    Succes!
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  12. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw

    Spannend hoor!
    Ik denk dat je veel vragen al bij de KvK kwijt kunt bij een informatief gesprek.

    Zzp/eenmanszaak is waar je je waarschijnlijk op richt. Bij een bv zijn (lang geleden dat ik economie in mijn vakkenpakket had) meerdere mensen betrokken en hoofdelijk aansprakelijk wellicht. Google eens op de verschillende vormen.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  13. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.296
    926
    113
    Vrouw
    Oja mijn man heeft een eenmanszaak. Bv is pas zinvol boven een bepaalde winst geloof ik
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  14. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
  15. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.960
    1.314
    113
    Bij een eenmanszaak/vof ben je juist hoofdelijk aansprakelijk (lees: als je bijv een schuld hebt dan kunnen ze dat verhalen op je prive vermogen). Bij een BV kun je in principe alleen het geld kwijt raken wat je er ook in gestopt hebt. Uit dat oogpunt is een BV dus veiliger. Alleen heb je daar dus wel een startkapitaal voor nodig en je moet naar de notaris enz (meer gedoe met oprichten).
     
    Jess93 en Nummer4 vinden dit leuk.
  16. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw

    Het is inmiddels 24 jaar geleden dat ik examen economie deed :roflmao:
    Las het net ook toen ik wat verder keek. :cool:
     
    Koraal82 vindt dit leuk.
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    KvK heeft informatiebijeenkomsten of korte cursussen voor starters waarin ze je precies uitleggen waar je rekening mee moet houden, advies geven en vragen beantwoorden. Heb ik ook gedaan en dat was prettig en informatief. Kostte ook weinig.
     
    Nina Sanders en Nummer4 vinden dit leuk.
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
  19. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.705
    3.961
    113
    Vrouw
    Aov zal meevallen omdat je niet een volledig jaarloon hoeft te verzekeren als je deels een vaste functie houdt, hangt ook nog af van type werk, soort aov en leeftijd. Ik vind het voor mij nog best meevallen, betaal 175 per maand maar verzeker dan ook niet mijn volledige inkomen, alleen wat we echt nodig hebben en dan een beetje extra.

    Ik zet 45% weg voor inkomstenbelasting (is ongeveer 8% teveel maar liever teveel dan te weinig, wat ik overhou gaat naar de buffer) en ongeveer 10% voor pensioen 3e pijler.
     
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik ga er even voor zitten:

    Belasting: Je hebt 3 dingen om rekening mee te houden, Omzetbelasting (per kwartaal, dit moet je apart houden op je bedrijfsrekening), werkgeversgedeelte ZVW (maar als je ook nog deels werkt in loondienst weet ik niet hoe dat gaat, vraag je boekhouder) en inkomstenbelasting (gaat net als nu)

    Neem een rekening bij KNAB en ook een boekhouder. Wij doen de facturering zelf en de boekhouder maakt de jaarrekening op, verzorgt de aangifte OB en onze IB aangifte. Is wel zo makkelijk. Bij Strato kun je het goedkoopst een domein krijgen zodat je ook een professioneel email adres hebt.

    Verzekeringen: Een aansprakelijkheidsverzekering (BAV) is handig, sommige opdrachtgevers stellen dit ook verplicht. Een arbeidsongeschikheidsverzekering (AOV) hangt af van hoe veel jij als ZZP-er gaat werken, hoe het in je loondienst geregeld is en hoe afhankelijk jullie (mede) zijn van jouw inkomen. Mijn man heeft er eentje bij Yezzer, die is niet erg duur. Kijk ook even of je rechtsbijstandsverzekring zakelijke geschillen dekt, is ok wel handig.

    Verschil tussen BV en eenmanszaak is je omzet. Het wordt pas interessant om een BV te hebben bij een omzet van geloof ik 150.000 euro of zo. BV is we handig als je activa in je onderneming hebt, maar als je jezelf verloont is het bijna altijd beter om een eenmanszaak te hebben want anders weegt de VPB niet op tegen je andere belastingen. Maar dit houdt een goede boekhouder ook voor je in de gaten.

    Je bedrijfsrekening valt buiten je Box 3 in je IB. Dus super handig als je zoveel vermogen hebt dat je Box 3 belasing moet gaan betalen. Je mag er officieelk niet op sparen maar de BD gaat pas vragen stellen boven 100.000 euro ongeveer op de bedrijfsrekening, en als je dan aannemelijk kunt maken dat je een investeringsdoel hebt (nieuwe bedrijfsauto of pand) doen ze niet meer lastig. Wij proberen dus altijd het werkgeversdeel ZVW en de OB te betalen van onze spaarrekeingen en niet van de bedrijfsrekeing, een elegante manier om het legaal uit Box 3 weg te sluizen.

    Pas op met freelancen wanneer je ook in loondienst bent, als je dat in hetzelfde veld en dezelfde werkomgeving doet. Dat gaat bijna altijd gezeur geven. Bespreek het goed met je werkgever, en ga bij voorkeur een klantenkring opbouwen buiten het werkveld van je werkgever (als je nu bv veel voor de zorg werkt, ga freelancen voor de overheid). Anders is het een recept voor een arbeidsconflict vrees ik. Veel openheid naar je werkgever zo lang je nog een vast dienstverband hebt.

    Als ik nog meer bedenk schrijf ik het wel op.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina