Hello dames. K ben 10 weken geleden bevallen en mijn bv gaat super. Ik wil heel grasg doorzetten hiermee. Is dit zo als je eenmaal gaat werken dat t wel terug loopt? Zowiezo is mijn wetkgever niet enthousiast hier over en probeerde beetje me van gedachte veranderen. Zelf ook moeder. Hoop dat de stress of onzekerheid hiervan dit ook nieg in de weg zit. Iemand ervaring?? Werk ook een koopavond dus lange dagen...
Ik heb even een link bijgevoegd waarin staat wat je rechten zijn mbt BV en werk Mag ik borstvoeding geven onder werktijd? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Ik kan me voorstellen dat als je in een winkel werkt je werkgever het lastig vindt. Er is dan vaak geen goede ruimte voorhanden en de bezetting is al krap ingeschaald zodat het voor haar en je collega's lastig is als jij even weg gaat om te kolven of te voeden. Ik zou dit bespreekbaar maken. Dus vraag aan haar waar zij de problemen ziet, en probeer dat gezamenlijk op te lossen. Het basisuitgangspunt is echter dat je hier gewoon recht op hebt. Probeer het alleen in overleg met je werkgever en collega's zo goed mogelijk op te lossen, omdat het voor hun ook een zekere belasting is. Vwb je vraag over produktie als je op het werk kolft: ik ben daar nooit zo goed in. Dus ik kolf op het werk nooit genoeg om mijn kindje volledige BV te blijven geven. Dat heeft deels te maken met het feit dat ik werkverslaafd ben en mezelf moelijk 'los' kan maken van de beslommeringen om rustig te gaan kolven. Ik zit dus met mijn hoofd nog op het werk en dat is slecht voor mijn produktie. Ik gebruik er wel altijd een neusspray bij (syntocinon) waardoor je een betere TSR krijgt, maar zelfs dat helpt niet echt bij mij. Dus voor mij is kolven op het werk meer een manier om de produktie wel op gang te ouden zodat ik thuis mijn baby aan de borst kan houden. Maar ik heb dan hoe dan ook altijd wat produktieproblemen hoor.
Bij mij ging het kolven prima. Had een dubbelzijdige elektrische kolf. Ook ik ben een behoorlijke workaholic, kolfde dus ook altijd in mijn pauzes zodat mijn werk er zo min mogelijk onder leed. Maar je hebt rechten, dus als jij merkt dat je meer rust nodig hebt, moet je gebruik maken van de rechten...
Ik werk in een schoonheidsalon op afspraak dus collegas hebben geen last en heb maar een pause van halfuur waarin k dus ga kolven om werkgever tegemoet te komen en dan eind vd middag. Benecht alleen bang voor pijnlijke borsten en terugloop. Vind hetjammer dat er zo op gerageerd word. Bedankt voor de link
Gereageerd door werk niet jullie haha. K wilbook echt lekker werken maar ook mijn kindje nog bv geven, en hoop niet op al te veel terugloop. De bv gaat heel goed en kolf al vooraadjes en t gaat heel snel dus hopen dat t zo goed blijft gaan. Ookal kan k maar 2 x kolven op een werk dag
Als je op afspraak werkt moet er wel wat te regelen zijn hoor. an kun je gewoon 'blokken' in je agenda voor kolfpauzes, dat doe ik ook altijd anders stoppen ze me helemaal vol met vergaderingen
ik kon goed en snel kolven bij de tweede. Nooit last van terugloop gehad. Bij de eerste ging het kolven na 5 maanden was lastiger maar met neusspray ging het goed. Het liep terug om dat ik een paar voedingen verving met de fles. Achteraf wel spijt gehad dat het met 8 maanden was afgelopen en bij de tweede dus tot 9 maanden geen flesvoeding. Toen mijn kolfrecht was afgelopen was mijn productie zo stabiel dat ik op de werkdagen wel zonder kolven kon en heb ik met veel plezier tot 14 maanden gevoed. Eerst de vriezervoorraad opgemaakt en af en toe kv op de opvang maar daar vond de kleine niets aan.
Ik vond het wel te doen, heb voor beide kinderen een aantal maanden gekolfd. Ik moest wel opletten dat ik op tijd ging kolven - anders kreeg ik inderdaad pijnlijke borsten (soms lekkage, niet fijn) en op iets langere termijn teruglopende productie. Dus probeer je kolfpauze te verdelen over je dag, en niet te lang zonder kolven te doen. Half uur per keer zou moeten kunnen, met een dubbelzijdige elektrische kolf. Ik kolfde om de drie uur, dan ging het het beste. Als ik op een dag te weinig had, kolfde ik nog wel eens wat bij. Of 's morgens vroeg, of juist 's avonds voor ik naar bed ging. Of op een vrije dag, halverwege de ochtend. Dan had ik de meeste 'overproductie'. 's Avonds kolven op het werk, daar heb ik geen ervaring mee. Dat was wel het moment van de dag waarop mijn productie het laagst lag (bij wie niet). Misschien kun je beter ook een keer 's morgens kolven, dat levert meer op. Succes! En laat je niet gek maken door je leidinggevende of collega's.
Ik werk ook op een plek waar niet altijd tijd voor handen is, ik heb met een goede dubbele kolf het altijd gered binnen 20 min. 1 x dd Kolven voordat je weggaat (ook al heeft de kleine net gedronken, dan toch leegkolven) en als je terugkomt gelijk aanbieden en daarna ook weer kolven. Is een heel gedoe, maar het lukt wel als je een beetje geluk hebt. Zou ook trouwens gelijk neusspray regelen, mocht je dan wat stress hebben in het begin dan lukt het wat makkelijker. Ik heb dat vooral in het begin gebruikt, daarna geen problemen meer gehad
Ik lees dat jullie het over neusspray hebben.. wat voor een neusspray is dat? Bij mij gaat het kolven redelijk. Heb niet super veel productie (eigenlijk wat te weinig) maar alles wat ik kolf is mooi meegenomen Levi krijgt een combi, borst- en flesvoeding, omdat mijn productie niet goed op gang is gekomen. Ik ga dit zo lang mogelijk vol proberen te houden. Alles wat er nog uit komt, is mooi meegenomen Mochten er nog meer tips zijn om mijn productie alsnog op te schroeven, let me know!
De neusspray heet Syntocinon, en die kun je voor laten schrijven door je HA. Bij veel vrouwen helpt hij met het opwekken van de toeschietreflex, en daardoor kolf je meer. Productie ophogen kan eigenlijk alleen maar door regeldagen in te lassen. Dus op een dag dat je thuis bent helemaal niets plannen, je kindje lekker de hele dag bij je. Heel veel aanleggen, zelfs als er niet om gevraagd wordt. Na het aanleggen nog even nakolven. Lekker veel drinken, rusten, tijdschriftje erbij, huid op huid contact. Meestal gaat de produktie na twee dagen al wat omhoog. Idealiter doe je dit een paar keer. Ik ben ook geen ster qua productie, nooit geweest, en meestal is het bij mij na 4 maanden echt aanpoten. Ik zie dat jij ook richting de 4 maanden gaat, dat is weer zo'n beruchte 'dip' periode omdat je indje dan veel meer gaat vragen. Dus nu alvast wat regeldagen inlassen is geen gekke.
Ik had een heel goede kolf; De Medela, dubbelzijdig. Op mijn werk vonden ze het ook niet leuk, maar het is een plicht van de werkgever. Je hebt er recht op hoor. Ik zat in de kelder, haha nix koelkastje enzo. Maar bij de Medela zit een goed koeltasje met elementen. Ging prima. Wat mij hielp tijdens het kolven was een slideshow van de baby op mijn telefoon afspelen
Hier ook geen problemen met het kolven, ik kolf 3 keer op mijn werk. De eerste keer kolven doe ik voor mijn werk begint maar dan verwerk ik tijdens het kolven vast de post en ben ik dus wat vroeger dan mijn collega's aanwezig. Daarna nog 2 keer 30 min vrijgepland en met mijn medela swing (enkelzijdig) en zonder neusspray gaat het prima. Soms is het lastig om je los te weken van je werk, ik ben huisarts dus af en toe wel lastig, maar ik probeer het nu te zien als extra rust momentje. Pak kopje thee en ga er rustig voor zitten. Ik kolf in 3 keer ongeveer 450-550cc en onze dochter krijgt 2 keer 170cc mee naar de opvang en een extra (reserve) flesje van 170cc voor het geval er iets omgaat of ze nog een voeding vraagt. Deze laatste blijft dan 3 dagen op de opvang staan .
ik heb alleen openingspost gelezen: Ik kolf wanneer ik dit nodig vind. Ik heb er recht op en maak hier dus ook gebruik van. In het begin ook echt wel 2 uur per dag. Ik maak me niet druk over mijn werkgever. Mijn dl is nog geen 9 maanden, dus ik maak echt gebruik van mijn voedrecht. Nu kolf ik nog 2 keer 30 min. Ik kolf helaas niet voldoende, maar los dit op door op vrije dagen ook te kolven. Ik heb dit 'probleem' wel al vanaf de geboorte van mijn dochter.
Ook ik beneden workaholic en had niet gedacht dat ik dit zou doen. Maat het lukt nog aardig! Ik kolf 3 keer per dag. Duurt ca 20 min per keer. Ik kolfde eerst 150 cc per keer. Toen een enorme dip gehad, naar zelfs 70 cc. Nu heb ik op thuiswerkdagdn mijn productie vopgekrikt en ook in het weekend door na te kolven. Ik dacht, nu houdt het op. Ik ga stoppen. Maar nu kolf ik opeens 180 cc! Heb borstvoedingsthee gehaald. Ik doe als ik in de kamer ben even wat rek en strekoefeningen en drink de thee. Dan ga ik kolven. Heb synthecenon aangevraagd, maar nog niet gebruikt. Ik had wel erg veel stress. Ik zit nu op mijn 5 maanden. Trouwens,