Ik ben erg benieuwd of er hier meiden zijn die een parttime baan hebben als verkoper binnendienst/commercieel medewerker. Ik werk nu namelijk 40 uur per week, en bij ons is het "not done" om minder te gaan werken in deze functie. Nu ben ik zwanger, en zou na de bevalling graag 4 dagen (of het liefst eigenlijk 3 dagen) gaan werken. Er zijn al meedere voorgangers van mij geweest die weggegaan zijn bij het bedrijf omdat mijn werkgever blijkbaar aan kon tonen dat het niet mogelijk was om in deze functie parttime te werken. Ik begrijp heel goed dat het lastig is voor mijn werkgever, omdat in de dagen dat ik er niet ben mijn werk wel gedaan moet kunnen worden door iemand anders. En die is er niet..... Zucht.... ik kan me hier echt druk om maken! Ik wil mijn baan niet kwijt, want het verdient goed en het is maar een steenworp afstand van mijn huis. Ik zie er nu al tegenop om het tegen mijn leidinggevende te moeten vertellen....
Ikzelf werk ook als commercieel medewerker en mijn baas was er ook niet erg blij mee dat ik zwanger was (dit had ik ook niet anders verwacht) Maar ik ga na mijn verlof toch 3 dagen in de week werken. Je hebt echt wel een goede zaak als dit voor de rechter zou komen en dat weet de werkgever ook... Dus ik zou toch gewoon proberen om die 3 dagen te gaan werken. En wie niet waagt wie niet wint!
Hoi melle, bedankt voor je antwoord! Wat een geluk dat jij voor 3 dagen terug mag komen! Heerlijk lijkt me dat! Ik weet dat er in het verleden al rechtszaken gelopen hebben tegen mijn werkgever om exact dezelfde reden, en zover ik weet zijn die nooit gewonnen door de werknemers! Blijkbaar staat de baas toch behoorlijk sterk... Daarbij komt ook nog dat ik geen rechtsbijstandsverzekering heb..... Grrr..... wat een onzekerheden! Ik kan ook zo erg over dit soort dingen lopen piekeren!
Hier nog zo'n piekeraar... Maar ik dacht dat je best sterk zou staan in een rechtzaak. Is het een klein bedrijf? Want als het een bedrijf is met meer dan 10 mensen in dienst moeten ze wel met hele goede redenen aankomen om het niet toe te staan. Kan je trouwens niet alsnog een rechtsbijstandverzekering nemen? Zo duur is dat niet.
Ik werk ook in de commerciele binnendienst, en ik ga 4 dagen werken. Nu wil ik zelf graag iets anders gaan doen, en wat dichterbij huis. Gelukkig heb ik al ergens een balletje opgegooid waar ik op gesprek mag komen aan het einde van mijn verlof, en ook zij vinden 4 dagen geen probleem! O ja ik werk momenteel bij een klein bedrijf, in totaal wel 65 man, maar we zitten maar met 7 man op verkoop. En nu een rechtsbijstand nemen terwijl je al weet dat je problemen gaat krijgen heeft geen zin, want je mag namelijk niet weten dat iets gaat spelen. Voor je zwanger was had dat nog wel gekunnen. Je kan natuurlijk ook blond spelen, en doen alsof je het niet weet dat ze er moeilijk over doen, en het pas over 3 maanden aankaarten met je werkgever en als ie dan nee zegt gebruik maken van je rechtsbijstand, je moet bijna altijd 2 of 3 maanden verzekerd zijn. Groetjes Daphne
het bedrijf waar ik bij werk is juist erg groot. In onze vestiging werken al ruim 250 mensen, alleen zitten we maar met 4 mensen in de verkoop binnendienst. Ik ga toch proberen alsnog een rechtsbijstandsverzekering te nemen. Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht had..... Soms zou ik ook het liefste wat anders gaan doen, maar het is zoooo heerlijk dat ik maar 10 minuten hoef te fietsen en ik ben al op mijn werk! En ik woon hier in zo'n uithoek dat er weinig andere banen zijn met een soortgelijk salaris..... Zijn toch allemaal zwaarwegende dingen voor mij! Zucht.... lastig he, die werkgevers!
Beste allemaal, Ik werk ook op een verkoop binnendienst. Ik begon als medewerker verkoop binnendienst en al gauw aan de slag als teamleider en werkte 36 uur. Daarna ben ik overgegaan naar het werken 4X9 uur. Dit betekend dat ik er als teamleider een dag per week niet ben. Nu ik zwanger ben wil ga ik na mijn verlof 3 dagen werken. Dit betekende dat ik mijn functie als teamleider op heb moeten zeggen (dit was mijn eigen keuze, ben er niet toe gedwongen) maar ik wel gewoon als medewerker Verkoop Bidi kan blijven werken. Gelukkig deed mijn baas totaal niet moeilijk en kon ik ook nog mijn voorkeursdagen opgeven. Jullie succes allemaal. Groetjes Sandra
Migga je zou ook eens naar bureau rechtshulp kunnen gaan. Daar zitten ook advocaten maar die zijn voor de normale mens ook betaalbaar en het eerste gesprek is gratis en dan kunnen ze je uitleggen wat ze voor je zouden kunnen doen. Kunnen ze niet genoeg doen dan hou je ermee op, heb je niks verloren
ik weet niet of je ouderschapsverlof kunt opnemen na je zw.verlof. als je dit kunt doen voor 2 dagen per week gedurende een langere periode dan kan je baas daarna bijna niet anders dan je de mogelijkheid geven drie dagen te werken omdat je dan al een hele tijd 3 dagen werkt en aan kunt tonen dat dat mogelijk is.... Voor een rechter kan hij dat dan bijna niet meer recht breien, dat deze functie niet vervulbaar is als je er minder dagen bent...Maar goed weet niet of dit bij jullie kan..... Wellicht is dat ook al lastig en zou je ouderschapsverlof verplicht ook in 1 keer op moeten nemen... Karin
Hoi Migga, Moeilijke situatie! Tijdens mijn studie heb ik arbeidsrecht gehad. Als je minder wilt werken, heb je dat recht; is wettelijk bepaald. Het lijkt me voor een werkgever erg moeilijk om de rechter te overtuigen dat het niet kan. Tijdens de module arbeidsrecht hebben we ook een rechtzaak behandeld over een werknemer die minder wilde gaan werken of met zwangerschapsverlof ging, ik weet het niet meer precies. Voor het bedrijf was dat onmogelijk. De vraag die de rechter toen stelde was: wat zou je doen als ze langdurig ziek zou zijn. Ja, dan zou ik vervanging regelen. Nou dan is dat ook mogelijk voor de uren die ze niet werkt/de periode dat ze afwezig is. Dus toen is de werknemer in het gelijk gesteld. Neemt niet weg dat de arbeidsrelatie dan heftig verstoord is. Ontslag is wel verleend, alleen heeft de werkneemster een aantal maandsalarissen meegekregen. Het kan natuurlijk zijn dat het bedrijf doet alsof de vorige rechtzaken niet zijn gewonnen. De werkneemster is immers vertrokken, maar waarschijnlijk heeft het het bedrijf wel een flinke smak geld gekost, want dit is natuurlijk wel een blijk van slecht werkgeverschap. Je kunt ook op www.rechtspraak.nl kijken. Je kunt daar op rechtzaken zoeken, kun je eens lezen naar eerdere soortgelijke gevallen. Enne als je liever 3 dagen werkt; zet daar dan op in! Laat dan niet blijken dat je ook wel 4 dagen zou willen werken. Heel veel sterkte en succes ermee!
Wat ik zou doen is een ouderschapsverloof aanvragen. Je werkgever mag dit NIET weigeren. Hij mag wel weigeren als je 4 dagen wilt werken en 1 dagen ouderschapsverloof, of 2 dagen werken en 3 dagen ouderschapsverloof (per week) maar 2,5 dagen werk en 2,5 dagen ouderschapsverloof mag hij NIET weigeren. Op deze manier win je half jaar. Tijdens deze periode moet de werkgever iemand vinden die je gaat vervangen voor die 2,5 dagen. Maar als op zo'n maneer alles goed verloopt binnen half jaar dan is dit de bewijs dat HET KAN dus de werkgever heeft geen logische reden om zo'n duo-baan te laten lopen. Ik hoop dat ik duidelijk heb uitgelegd? De risico dat je relatie met de werkgever wordt verstord blijft.. Ik had ook zo'n situatie zoals jij, maar niet in verkoop binnendienst maar in marketing, ik was de enige in mijn functie in het bedrijf (grote bedrijf). Ik vroeg of ik minder kon werken na de zwangerschapsverloof. Dat kon niet. Ik heb de ouderschapsverloof aangevraagd en de werkgever wou dat ik dit in een stuk opnam. Ik was er niet mee eens, want dan heb je geen inkomen en ben je niet beschermd tegen ontslag (!) Uiteindelijk heeft mij werkgever gezegd dat ik mijn baan niet meer aan kan tegelijk meet een klijne kind en part-time werk of duo-baan is geen optie. De werkgever heeft mij ontslag ingediend op basis van economische reden. Dus ben ik naar de advokaat gegaan, ik had ook geen rechtsbijstaandverzekering, maar ik ging naar de beste advocaat in de stad. Hij heeft voor mij geregeld dat ik een jaar salaris kreeg en de kosten van de advokaat heeft de werkgever betaald. Ik ben twee jaar verder maar ik vind nog steeds moeilijk om een part-time baan te vinden..
Hier even een beetje controversieel antwoord. Waarom blijf je niet gewoon lekker fulltime werken ( na ouderschaps verlof uiteraard). Of je gaat vier dagen werken en je partner een dag minder. Als het leuk werk is, en in de buurt en goed betaald.... Een hogere functie is nou eenmaal meer dan een paar dagen aanwezig zijn. Mijn vriend is ambtenaar, heeft een bureaubaan en kan dus makkelijker minder gaan werken. De keuze was dus snel gemaakt.
Tja ik heb een hele andere baan (boekhouder) maar ben van mening dat iedere baan part time te vervullen is, mits goed georganiseerd! Mijn vorige werkgever (bedrijf is overgenomen per 1/1/07) was gewoon tegen part time werken, of je nu 2 dagen of 1 dag minder kwam werken, hij zorgde wel dat je je ontslag zou nemen, weg pesten dus! En dat heeft hij al met 1 collega gedaan. Nu zijn we met 2 zwangeren op het werk, beide een andere functie, als hij ons beide weg zou pesten verliest hij totaal 8 jaar aan werkervaring op 2 verschillende functies! (en het bedrijf is maar 8 personen groot!) Maar ook die bazen bestaan dus nog, zwanger ... dan ontslag! Er zal dus een andere oplossing moeten komen, en onze nieuwe baas is daar hard mee aan de slag. Ik vind echt dat sommige werkgevers wat moderner moeten worden in het vinden van een oplossing!
Vergeet er niet bij te vermelden dat je over deze inkomsten 52% belasting betaalt tenzij je het in een levensverzekering stopt! Tevens is de ontslagregeling afhankelijk van de leeftijd van de ontvanger 1 bruto maand salaris per gewerkt jaar. Dus als je 12 jaar bij een werkgever hebt gewerkt dan krijg een bruto jaar salaris mee. Over dit jaar salaris betaal je echter geen normale loonsbelasting maar de eerder genoemde 52%! Martijn