Ik ben momenteel op zoek naar een tijdelijk functie t/m verlof via uitzendbureau's. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit in dubio moet ik wel/niet vertellen dat ik zwanger ben? Ik kan het nu nog verbergen mijn buik. Dit wil ik doen omdat ik overdag niks te doen heb en ik maar 400euro van UWV krijgt dat terwijl we net een nieuw huis hebben gekocht. Ik hoop dat er meer zwangeren zijn met tijdelijk werk ervaring.
Je hoeft het volgens mij pas 3 maanden voor je zwangerschapsverlof te vertellen. Nou zul je het meestal wel voor die tijd zien, maar wettelijk gezien hoef je het dus niet te zeggen. En in jouw geval zou ik er zo lang mogelijk mee wachten!
Je hoeft niet te vertellen dat je zwanger bent. Ik zit ook in de WW en ben op zoek naar een vaste baan, maar mijn buik is dus al wel zichtbaar. Toen mijn buik nog niet zichtbaar was heb ik wel verteld dat ik zwanger was, maar ben ik altijd afgewezen. Een keer heb ik niet verteld en kreeg ik een tijdelijke baan. Op dit moment heb ik een tijdelijk project bij een bedrijf via een uitzendbureau. Ik heb uiteindelijk wel verteld dat ik zwanger ben, maar voor een korte periode maakt dit weinig uit, want je wordt alleen betaald voor gewerkte uren. En als je werkt dan krijg je minder of geen uitkering. Ik doe dit niet voor geld, maar voor ervaring en contacten. Alles wat ik verdien wordt afgeschreven van mijn uitkering en ik moet nog extra oppas regelen voor mijn dochter. Op korte en onregelmatige basis is dit moeilijk. ALs je vragen hebt dan laat mij weten.
Ik heb het wel verteld aan het uitzendbureau. En zij hebben mij alsnog naar een bedrijf gestuurd. Tijdens het gesprek heb ik niets gezegd (je kon het toen bij mij nog niet zien), maar een paar week later wel. Ik ben nu inmiddels met verlof. En heb mijn eindgesprek met mijn baas al gehad (het betrof een tijdelijke functie). Heb het in dat eindgesprek nog met haar over gehad, wat zij ervan vond dat ik het niet gezegt had. Ze begreep het aan de ene kant wel, maar vond het erg jammer dat ze er (volgens mij) 2 weken later zelf achter kwam omdat mijn buik zo dik werd. Ze had liever gehad dat ik het gezegd had. Ze zei dat het haar niets uitgemaakt had, omdat het toch maar een tijdelijke functie betrof. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet leuk vond om het te verzwijgen in mijn gesprek, maar dacht dat het beter was. Je moet echt je eigen gevoel volgen. Als ik het nu weer moest doen, zou ik het waarschijnlijk wel zeggen... Liefs Petra
Werk zelf bij uitzendbureau als intercedent en je hoeft als jij het niet wilt nog niks te vertellen over je zwangerschap; Wat wel belangrijk is is dat je aangeeft voor welke periode je opzoek bent naar werk en dat je even stil staat bij het aantal uren wat je wilt werken/ wat je aankan. Het waarom en hoe maakt dan niet zoveel uit... zolang je maar binnen de wettelijk termijn aangeeft dat je zwanger bent; en ehh als het goede intercedenten zijn dat zullen ze je geen werk onthouden omdat je zwanger bent. Zelf hou ik daar geen rekening mee als ik het weet; en mag de uitzendkracht zelf beslissen welk welk deze op het moment wel of niet wil doen. Ook informeren wij het bedrijf niet van de zwangerschap als hier geen reden toe is/ het nog niet wettelijk verplicht is om dit te doen. Als je een beeld wilt krijgen van beschikbare banen: kijk dan vast is op de sites van de verschillende uitzendbureau's. Bij veel bureau's kun je je zelfs vrijblijvend inschrijven via de site... en dat zie je wel wat er langs komt! Succes !