PCOS - eerste ronde Bemfola na miskraam

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Cintje14, 2 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cintje14

Cintje14 Niet meer actief

Heyy lieve dames,

mijn naam is Cindy en ben bijna 31 jaar. Ik heb een dochter van 11 en sinds 2012 PCOS vastsgestd.

Mijn vriend en ik zijn nu anderhalf jaar bezig en al een jaar met medicatie. Wij hebben letrozol geprobeerd tot november. Ik had een eisprong (bloed en clearblue test), maar werd niet ongesteld. Uiteindelijk toch uit mezelf ongesteld, maar te laat om te starten met spuiten.

Onverwachts en natuurlijk zwanger geraakt in m’n ‘pauze maand’, maar ook direct een miskraam gehad.

Ik ben lid geworden, omdat ik merk dat ik me erg onbegrepen en ongehoord voel. Ik zit er ook vaak heel erg doorheen en zoek dan ook gezelschap waar ik onze verhalen kan delen met elkaar. Ik wil m’n verhaal niet delen met m’n vriendinnen, want die zijn zwanger en gun ze alle rust.

Dichtbij zijn nog twee zwangere en dat doet gewoon echt pijn. Ik kan het niet mooier maken helaas.

Op 4 februari ongesteld geworden en sinds 5 februari Bemfola aan het gebruiken. Ik heb 2 weken 37,5 gebruikt, een week 50 en nu bezig met 62,5. Mijn eitjes reageren er (voor nu) niet op, maar gyn is bang dat ze te veel gaan groeien. Moet ook zeggen dat ik heel erg het gevoel krijg dat ik maar voor de formaliteit ga. Ze noemen het een oefen maand, maar dat doen we toch al een jaar?!

Ik merk dat ik door de medicatie wel heel snel uit m’n plaat schiet of heel emotioneel word.

hoe ervaren jullie dit?
    Groeten,

Cin

2. Daantjeee

Daantjeee Fanatiek lid

28 jan 2021
    1.617
    1.616
    113
    Vrouw
    Goedemorgen Cindy, wat een herkenbaar verhaal en wat een herkenbare frustratie. Ik wil graag reageren enerzijds om mijn ervaring te delen, anderzijds om je hoop te bieden! Ik heb me namelijk in dit traject behoorlijk eenzaam en hopeloos gevoeld.

Ik zal kort mijn verhaal doen.

In 2019 ben ik (wegens PCOS en een prolactinoom) begonnen met letrozol. Dit heb ik vier rondes gedaan en helaas is dit nooit tot een eisprong gekomen. Mijn vertrouwen in mijn lichaam was weg en ik was zo teleurgesteld dat ik een pauze heb ingelast.

In 2020 ben ik terug naar het ZH gegaan en ben ik begonnen met Bemfola. Mijn rondes zagen er als volgt uit.

Eerste ronde: 9 dagen 37,5 sputien. Hiermee werd de grootste follikel 9 mm maar groeide niet snel genoeg. Toen een verhoging naar 50 voor 9 dagen. In die ronde heb ik tussen twee echo’s (zonder Pregnyl) een eisprong gehad. Bij de laatste meting was de follikel 15 mm. Helaas is er uit die ronde niets gekomen. Maar we hebben geleerd dat mijn eitjes redelijk ‘klein’ al springen. Mijn ‘oefenmaand’ dus.

De tweede ronde ben ik begonnen op 50. Dit heb ik toen 12 dagen gespoten en nadien was mijn grootste follikel 9mm. Hierna opgehoogd naar 62,5 en dit heb ik nog eens 8 dagen gespoten. Wederom geen resultaat. Grootste follikel bleef 9mm. Toen weer omhoog gegaan naar 75 en dit heb ik nog 7 dagen moeten spuiten zonder resultaat. De cyclus is afgebroken en door een kuurtje primoluut heb ik een bloeding gehad om weer opnieuw te beginnen.

De derde ronde begon ik op 62,5. Dit vond ik megafrustrerend omdat we vorige ronde niet eens resultaat hadden met 75! Enfin, ik heb 10 dagen 62,5 gespoten, wederom zonder resultaat. De moed zakte me in mijn schoenen. Er werd zelfs al gezegd dat, als er deze ronde geen eisprong zou zijn, we over zouden moeten op IVF. Na 10 dagen is de dosis weer opgehoogd naar 75 en opeens had ik na 10 dagen 75 spuiten een groeiende follikel (13,7)! Die zag ik niet aankomen, want in alle echo’s tussendoor was er telkens niets noemenswaardig te zien. Toen heb ik nog drie dagen doorgespoten en mocht ik op de vierde dag Pregnyl 5000 zetten. De dag voor Pregnyl was de follikel 15,8 mm. En, ondanks dat ik zelf alle hoop had opgegeven bleek uit de progesteronwaarde dat ik een eisprong had gehad!

Op 7/8 DPO had ik wat steekjes links en dat bleek de innesteling te zijn. Op 9 DPO had ik voor het eerst een licht streepje op mijn test. Nu ben ik dankzij de bemfola en pregnyl 6+2 zwanger (en de frummel zit inderdaad links).

Het ‘late’ ophogen vond ik zo vreselijk frustrerend en zeker ronde drie had ik er zelf 0,0 vertrouwen in, maar het is toch goed gekomen en heb nooit over stimulatie gehad.

Ik snap je frustratie echt heel erg goed, maar ik weet nu uit ervaring dat de dokters (in ieder geval de mijne) echt het beste met me voor hadden en op basis van ervaring en kennis de beslissing maken wel of niet op te hogen. Probeer de moed erin te houden! En mocht je vragen hebben, of gewoon je frustratie kwijt willen, contact me .Heel veel succes en ik hoop dat jij snel een positieve test in handen heb.

Heel veel liefs!

Cintje14 vindt dit leuk.
  3. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Hoi Cindy,
    Heel herkenbaar! Hier ook pcos, gediagnosticeerd in 2019 ik had wel eisprongen van mezelf maar hele lange cyclussen en nouja opgeven moment geloof je gewoon niet dat het nog gaat lukken zonder hulp. Begonnen met clomid, maar alle dosissen deden daadwerkelijk niks dat vond ik een hele frustrerende periode.. het voelde alsof ik nog slechter af was dan voor het ziekenhuistraject. Toen ik zou mogen beginnen met spuiten van gonal-f kwamen ze erachter dat ik een cyste had en mocht dus niet beginnen met spuiten. Kreeg toen controles om te kijken of die kromp, ook nog keer provera om menstruatie op te wekken. Maar hij kromp niet, gelukkig was op dat moment een gynaecoloog er (niet mijn vaste) die niet langer wilde afwachten en stelden een kijk operatie voor. De cyste werd weggehaald en zo konden ze meteen kijken of ze wat anders afwijkends zagen en werd er meteen een HCG gedaan. Alles zag er goed uit. Moest even herstellen en daarna mocht ik dan eindelijk beginnen met spuiten van gonal-f.

Ik reageerde heel goed erop, beetje te goed moest toen bijna elke dag komen omdat ik 3 eitjes had en dan zouden we geen seks mogen hebben. Dat kwam echt even als een klap.. geen idee wat we gedaan hadden.. gelukkig bleek door een dagje niet te spuiten er nog maar 2 over te blijven en mocht ik ovitrelle zetten. Helaas geen zwangerschap, dus was eerst bang dat ook dit niet ging helpen.

De tweede ronde verliep echt nou op de dag nauwkeurig gelijk als de eerste ronde met spuiten, had een dosis lager maar kreeg dus weer meteen 3. Uiteindelijk gelukkig 2 overgebleven en die ronde met veel ongeloof zwanger geworden!

Bijna 2 jaar geduurd, mega onwerkelijk en het is echt een rollercoaster.. ik vond het ziekenhuis ook gewoon niet zo fijn.. heel erg het gevoel een nummer te zijn, zeker de gynaecologen vond ik de meeste niks.. en van de assistentes die ik het vaakst zag waren er 2 best fijn, maar vond ze weinig stilstaan bij wat het met je doet. En ondanks dat ze natuurlijk gelijk hebben, het is lastig om elke keer te horen dat het zoeken is naar de juiste dosis etc. Het liefst wil je gewoon meteen juist zitten.. ik ben er wel achter gekomen dat het heel erg nauw komt.. ik hoop dat je eierstokken gauw beetje gaan reageren! Hopelijk heb ook jij gauw een positieve test in handen!

Cintje14 vindt dit leuk.
  4. Cintje14

hartstikke bedankt voor het delen van jouw verhaal! Het is echt een zenuwslopend traject en ik kan me echt vinden in jouw verhaal. Zoals je het zegt het moed zakt in je schoenen. We blijven/proberen optimistisch te zijn.

Veel plezier met de zwangerschap! Het is je helemaal gegund!

Daantjeee vindt dit leuk.
  5. Cintje14

Bedankt voor je reactie! Ik voel me nu gelukkig in ieder geval ‘begrepen’. Dat mis ik gewoon heel erg tijdens dit traject.

super dat jullie daar een mooi wonder voor hebben mogen krijgen. Het is het al om al dan waard!

Orchid24 vindt dit leuk.
  6. DangerBlonde

DangerBlonde Fanatiek lid

3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Misschien wil je mee kletsen in ons pcos groepje? :) Misschien voel je je daar wel op je plek. Alle meiden daar zo ongeveer hebben pcos en ik denk dat we allemaal jouw verhaal herkennen. Het is zo zoeken naar het juiste medicijn en de juiste dosis. Misschien kun je vragen om een ander middel als je hier gevoelig op reageert?
    Ik ben zelf met Gonal f bezig, ben normaal ook iemand die enorme bijwerkingen van alles krijgt. Maar hiervan bijna niks. Verbaasde mezelf. Alleen hoofdpijn de eerste twee a drie dagen spuiten. Daarna niks meer. Hoor van andere meiden ook dat gonal f weinig bijwerkingen heeft tov clomid bijvoorbeeld.

Ik tag je even in ons groepje, kijk maar of je het leuk vind :)

Cintje14 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina