Hi ladies, ik weet pas net dat ik zwanger ben. Het is nog zo pril... Ik zit met een issue. We moeten op het werk voor einde van de week doorgeven wat je wensen en mogelijkheden voor de zomervakantie zijn. De grootste problemen bij onze afdeling zitten in aug-sep. Dat zou net de periode zijn waar ik met verlof zou zijn als alles goed blijft gaan... Ik vind het nog veeeel te vroeg om mijn leidinggevende op de hoogte te stellen maar ze gaat straks wel heel erg in de problemen komen met de zomerbezetting als ze het niet weet.... Veel collega's met schoolgaande kinderen. Ik ben tot nu toe de fulltimer zonder kids die de hele zomer doorknalt. Wat zouden jullie doen???
Ik zou het nog niet melden. Je gaat er best een lange tijd uit zijn, dus lijkt me dat ze sowieso wel vervanging regelen voor tijdens je verlof? Dan is het probleem gelijk opgelost. Zou je vakantie dan voor de drukke periode aan plannen, juni ofzo, heb je straks mooi nog een onderbreking voor je met verlof gaat. Edit: het zou ook niet zo moeten zijn dat andere collega's hun zomervakantie moeten verschuiven omdat er iemand met verlof is. Dus geen reden om het te melden. Je baas moet tegen die tijd voor vervanging zorgen zodat de bezetting weer op orde is.
Je hebt gelijk het is niet mijn probleem...Voel me alleen verantwoordelijk voor mijn collega's. En het vervelende is: er wordt geen vervanging geregeld. Daar doen ze niet aan....
Dat is dan erg vervelend, maar inderdaad niet jou probleem. Probeer het dus los te laten! Ik snap je wel hoor. Misschien als alles straks bekend is over een poos samen met je collega's aankaarten dat er toch vervanging zal moeten komen voor de maanden dat jij weg bent. Voorlopig gewoon lekker stil houden. En gefeliciteerd trouwens!
Lastig hé. Ik zat 3 jaar geleden in hetzelfde schuitje en heb toen wel een collega (die over de planning ging) op de hoogte gebracht. Ik ben ook niet vervangen maar er is ook geen rekening mee gehouden dat anderen geen vakantie konden nemen. Nu werk ik niet in de zorg oid dus dat scheelt wel. Succes met je dilemma, ik snap je helemaal.
Gefelicteerd! Gewoon je vakantiewensen doorgeven. Het is zoals gezegd niet jouw probleem en niks is nu nog zeker. Ik zou het vertellen als je een mooie (termijn)echo hebt gehad.
Ja ik zat 2 maanden geleden in hetzelfde schuitje en ik heb er voor gekozen het wel alvast te vertellen. Ik wilde niet dat mijn collega's tóch nog moesten schuiven met hun vakantie. Bij ons doen ze ook niet aan vervanging namelijk (is ook erg lastig bij mijn job). Ik had de vakantie doorgegeven die ik zou willen als de zwangerschap toch niet goed zou gaan, en dan erbij verteld ik ben nu 5 weken zwanger dus ben er waarschijnlijk de hele vakantieperiode niet. Maar goed dit is puur mijn keuze, je bent het niet verplicht!
Ik zou het zelf pas vertellen na de eerste echo. Je kan eventueel zelf vakantie aanvragen in de periode dat je met verlof zou gaan. Als je dan wel toegekend krijgt dan was je die 2- 3 weken al niet beschikbaar voor werk.
Vertellen zou ik pas rond de 14/15 weken doen. Mocht je dit volhouden. Bij de zwangerschap van mijn dochter vermoeden alle collegas al dat ik zwanger was, want normaal eet ik alles wat los en vast zat en toen kreeg ik niet zoveel er in . Dus ze wisten het rond de 12 weken (had in kerstkaart geschreven; liefs, papa *naam* en mama *naam* in wording). Heb van mijn ene baan al vakantie (onderwijs; die baan had ik nog niet in 2014) en zal iets voor vakantie met verlof gaan. Bij mijn andere baantje (normaal 16 uur per maand), knal ik normaal gesproken in juli en augustus door (gemiddeld 32 uur per week). Echter dit jaar "weer" niet. Ik heb normaliter rekening te houden met mijn duocollega. Deze heeft vakantie tot 26 juli. Ik heb 2 weken genomen vanaf 28 juli (mijn uitgerekende datum). Ze zullen al vanaf eind juni tot ong. eind oktober vervanging voor mij moeten hebben. Echter heb ik mijn vriendin al seintje gegeven. Zij heeft ook in 2014 gewerkt tijdens mijn verlof, dus is het helemaal geen probleem voor mijn werkgever . En al was dat het wel, ze hebben zich aan de wet te houden . Deze zwangerschap rond de 15 weken waarschijnlijk. Voel me super goed nu! En dan heb ik inmiddels 2 goede echo's (als termijnecho goed is).
Ik heb het ook gehad bij onze eerste. Daar zou ik echter in vanaf 15aug met verlof gaan dus toen heb ik gewoon aangegeven dat ik vanaf 15 aug 4 weken vrij wilde. Dat kon op mijn werk. Een maandje later heb ik aangegeven dat ik dus daarna ook niet kwam omdat ik nog 3 maanden resterend verlof had . En als dat geen optie is zou ik het denk ik toch maar gewoon vertellen. Ik weet wel dat de 'normale' termijn 12 weken is om te vertellen, maar zó erg is het ook weer niet toch dat ze het op je werk al weten? Ik zou het in ieder geval geen probleem vinden, ik zou het vervelender vinden als mijn collega's hierdoor in de knel kwamen. Als het een beetje meezit moet je daarna nog wel wat langer met ze samenwerken en ook als je kindje een keertje ziek is wil je dat ze diensten overnemen, zo kweek je een beetje goodwill lijkt me.
Eens met zeilbootje. Ik begrijp het gebeuren sowieso niet zo rondom het pas vertellen na een goede echo. Stel het wordt een miskraam dan weten ze toch ook meteen dat je bezig bent met kindjes en gaat het goed dan maalt het niet uit wanneer ze het weten. Het is iets anders als je in je proefperiode oid zit want dan loop je het risico dat ze je spontaan geen werk meer kunnen bieden. Ik zou het er gewoon over hebben... en wil je dat echt niet dan niet. Dan is het tegen die tijd hun probleem om op te lossen.
@TS Ik zit een beetje in het zelfde schuitje als jij. Gelukkig moesten wij voor 31 dec de vakantie doorgeven en ik heb het begin dec doorgegeven omdat wij wel aan vakanties vast zitten van dochter. Dus wat dat betreft is mijn geweten gelukkig wel een klein beetje gezuiverd. Wacht alleen op goedkeuring. Maar ik voel me er ook best wel slecht over. Als ik dan eind juli/begin aug terug kom van vakantie, kan ik bijna gelijk door met verlof. Maar het gaat juist om de weken in augustus dat de bezetting te weinig is. Neig er ook beetje naar om het eerder te zeggen, omdat ik mijn collega's niet in de problemen wil helpen. Dan hebben ze voldoende tijd om voor te bereiden. Als ik het pas met 12 tot 16 weken zeg, is het al maart of april. Je hebt niks aan mijn bericht natuurlijk, ik ben vooral benieuwd wat jij uiteindelijk gaat doen
@mutsefruts Vervelend issue he? Beetje een gewetensvraag. Wij moesten voor 16dec doorgeven, dat heb ik gedaan toen was er nog niks aan de hand. Tussen kerst en oud en nieuw kwam teamleider er op terug dat bepaalde weken onderbezet waren. Aan de hand daarvan ben ik uitgeweken naar juni ipv september. Denk dat ik die laat staan.... Ik twijfel nog heel erg maar neig toch naar open zijn. Aan de andere kant vind ik het heel naar dat werk het dan eerder zou weten dan familie... Heb 1 collega in vertrouwen genomen inmiddels. Zij zegt is niet jouw probleem. Wacht maar tot jij er klaar voor bent. Ik denk er nog even over....
@Fenna Ik zou idd nog geen overhaaste beslissingen nemen. Je hebt waarschijnlijk nog een half natte test in handen ik denk dat je met een week of 8 ook nog mooi op tijd bent, toch? Familie vind ik wel belangrijker om het hun eerst te vertellen. Het is idd een gewetens dingetje. Werk er nu ook pas een goed half jaar en ik denk niet dat ze eerder zo'n situatie hebben gehad. Wel mannn die vader zijn geworden, maar die zijn niet zo lang uit de running als vrouwen. Dus heel benieuwd hoe ze gaan reageren. Ik ga er ook nog even goed over na denken wat ik ga doen.
ik herken je probleem Ik wil vakantie eind juni tot midden juli maar eind midden aug ga ik dan weer uit.. Mijn werkbelegeider van uwv wil dat ik aan mijn baas vertel. Ik zelf wilde dit niet dus ik wacht nog even maar ik herken je probleem... ik zit nog in mijn proeftijd tot 19 jan
@mutsefruts Denk dat mijn collega's het snel genoeg doorhebben. Ik rook niet meer en geen 8 koppen koffie per dag meer... Aan de andere kant: mega goede timing 1 januari en goede voornemens Ik heb nog een extra moeilijkheid: mijn teamleider kan zelf geen kinderen krijgen. Heeft jaren geprobeerd.... Had het haar ook zo gegund... Ze is er wel altijd heel open en eerlijk.over geweest. Lastig hoor... Voor jou is een half jaar ook pas kort. Maar ook.lang genoeg om te weten wat ze aan je hebben!
Ooow je proeftijd...Dat maakt het lastiger. Aan de andere kant blijf ik geloven in eerlijk duurt het langst. Maar ik denk dat ik mijn mond zou houden in de proeftijd....
@Fenna Haha idd goede timing! Had daar nog niet eens bij stil gestaan. Ik rook dan niet, maar koffie ga ik wel bannen idd. Half jaar is kort. Maar heb wel direct na een half jaar vast contract gekregen. Ging per 1 dec in en 24 dec positieve test... Dus, ben best wel bang voor de reacties. Maar aan de andere kant, risico van een dame aannemen. @ikkehouvanjou Als je in proeftijd zit, zou ik ook nog niks zeggen. Ligt ook heel erg aan het bedrijf denk ik. Maar eerlijkheid wordt niet altijd beloond helaas.
Bij mij op het werk vertellen we het vaak al meteen na de positieve test vanwege mogelijke agressie en fysiek ingrijpen. Dat kan dan niet, dus moeten je collega's weten. Ik heb een wat hogere positie dus minder fysiek contact, en heb het nadat ik een kloppend hartje had gezien en 1,5 week vakantie, dus rond 9 weken verteld. Vanaf dat moment mocht ik alleen nog op mijn afdeling komen met een extra noodpieper, en altijd met zijn tweeen in gesprekken. Maar eigenlijk is dat heel goed gegaan.