Poll: gerookt tijdens de ZW: gevolgen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nicky1973, 14 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Gerookt tijdens de ZW: gevolgen voor baby gehad?

1. Ja

2. Nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Wie heeft gerookt tijdens de zwangerschap en heeft je kindje er wat aan overgehouden?

2. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Ik heb gerookt tijdens mn zwangerschap. Wel een stuk minder, 4 halfjes per dag ongeveer... maar... Finn heeft wel last van zn luchtwegen. Maar komt dat door het roken of komt dat omdat het in de familie zit? Dat weet je niet, heb natuurlijk spijt, maargoed, kan dr niks meer aan doen.

3. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
  4. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik rook zelf gelukkig niet. Mijn schoonouders hebben we gerookt voor, tijdens en na de zwangerschap. Mijn schoonbroertje heeft astma en mijn man hooikoorts. Beide jongens waren ook vrij licht bij de geboorte. Schoonouders zullen overigens roepen dat dit niks met het roken te maken heeft. Dat valt natuurlijk ook nooit te bewijzen in individuele gevallen.

Ik snap ook niet helemaal wat je probeert te bereiken met deze vraag. Uit wetenschap onderzoek blijkt dat de kans op allerlei aandoeningen vergroot. Het wordt niet afgeraden omdat het leuk klinkt of om rokers te pesten, maar om gezondheidsproblemen bij je kind te verkomen. Wat heb je er dan aan een poll aan te maken over andere kindjes? Ht gaat er toch o dat jij het beste doet voor jouw kind?

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    inderdaad uitslag van deze poll zegt niets. Wil je een soort bewijs dat je door kunt roken zonder problemen?

Mijn moeder heeft bij mij een mijn broers gerookt en we waren allemaal licht bij de geboorte.

7. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ja idd. als er nu 10 zeggen van ik heb gerookt en mijn kinderen hebebn niks? ga je dan zelf doorroken? vind de vraag beetje stom;)

8. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Mijn moeder heeft helaas wel bij alle 3 de zwangerschappen gerookt... Mijn zusje heeft lichte vorm van astma, mn broertje heeft concentratieproblemen. Zover ik weet ben ik gezond.

Maar ik heb nog wel meer voorbeelden.
    * collega rookt - kindje blijkt op echo's achter te lopen
    * nicht heeft gerookt - kindje geboren met 30 weken en mankeert van alles

Dus als je nu rookt, stop er aub mee! Het laatste wat je wil is jezelf verwijten dat je kindje iets mankeert...

9. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Bij de tweeling heb ik wel gerookt tijdens de zwangerschap. Wel heel weinig, van een pakje per dag naar 3 tot 4 sigaretten per dag.

Voor zover ik weet hebben ze er (gelukkig) niets aan over gehouden.

Nu rook ik niet meer gelukkig, dus hoef me geen zorgen te maken hierover ;)

10. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Ik heb de eerste drie maanden gerookt (afgebouwd). Het kindje is er nog niet uit, maar tot nu toe alleen positieve berichten en hij is juist groter dan gemiddeld.

11. Bri

Bri Niet meer actief

Daar kun je toch helemaal niets zinnigs over zeggen?
    Ook als een kindje gezond en wel geboren wordt uit een rokende moeder, en ziet de placenta er wel goed uit, dan nog kunnen er gevolgen zijn bijvoorbeeld op de langere termijn.

Ik heb niet gerookt, niet tijdens mijn zwangerschap en niet daarvoor of daarna. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft dat mijn kinderen een goed geboortegewicht hadden en dat mijn placenta uitstekend heeft gefunctioneerd.

Mijn moeder heeft wel gerookt toen ze zwanger was van mij. Ik was hartstikke zwaar (4450 gram), maar ze had dan ook zwangerschapssuiker. Wie weet hoe zwaar ik was geworden als ze niet had gerookt. Ik heb astma, maar of dat komt doordat zij toen rookte of doordat mijn vader gedurende 17 jaar na mijn geboorte altijd rookte in huis (en daarna was hij dood), of door genetische aanleg, of doordat ik vlakbij Schiphol ben opgegroeid, niemand kan dat zeggen.

Sorry, maar ik vind dit écht een zinloze poll. Roken is gewoon slecht voor jezelf en voor iedereen in je omgeving. Maak jezelf nou niet wijs dat het wel kan.

12. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    en zo zijn er idd ook voorbeelden dat moeders hebben gerookt die kerngezonde kinderen hebben.. (ook op lange termijn..)

Ben t wel met BRI eens.. je kunt er niet zoveel van zeggen.. tis slecht voor iedereen.. gewoon niet doen.. makkelijk gezegd.. heb zelf ook wel gerookt tijdens de zwangerschappen al was het veul minder dan daarbuiten, maar toch.. ben er niet trots op, maar veranderen kan ook niet meer.. mijn kids zijn kerngezond (voor zover ik dat nu weet), maar goed.. tis een eindeloze discussie.. iedereen weet dat t niet gezond is.. of je stopt of door rookt beslis je zelf..de 1 stopt accuut zonder moeite.. voor de ander is het een ware hel..

Proberen om te stoppen is iig al een goede stap....

wat de reden is voor de pol snap ik ook niet zo goed..

13. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik snap deze pol niet zo maarja.

ik heb nooit gerookt tijdens mijn zwangerschap. ben gestopt toen we er voor gingen.

mijn tante heeft 2 zwangerschappen gehad en alle 2 door gerookt. beide kinderen hebben wat!

beide slecht horend beide astma en beide dysmatuur geboren en een achterstand

14. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Mijn moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschap en zowel mijn broertje als ik waren heel licht bij de geboorte. 2500 gram.

Ik heb niet gerookt en kreeg een 10 tonner. 4020 kilo. Ze zeiden dat hij best zwaar was, vond ik zelf wel meevallen.

Ik heb Ja gestemt trouwens, want ik vind gewoon niet dat je mag roken tijdens je zwangerschap. Ook al heb ik er niets aan overgehouden dat mijn moeder het wel gedaan heeft toen. Misschien wel gewoon mazzel gehad. Ik vind gewoon dat je voor je wonder moet zorgen al voordat hij er uberhaubt is. Dus gewoon lekker stoppen als je dat bedoelt.

15. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ha dat wil dus niks zeggen hoor...... een kennis van mij heeft dus ook flink gepaft en dat kind is nu gewoon zelfs dik. maar er zijn meer aandoeningen hoor als alleen een te licht geboortegewicht. denk aan astma enzo. goed dat je nu gestopt ben dat wel. maar zonde van die eerste drie maanden die toch het belangrijkst zijn in verband met de gehele aanleg van he tkindje

16. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Ik vind het frappant dat heel veel mensen deze poll onzin vinden maar toch reageren. Ook wordt ik beschuldigd van roken, niemand kent mij, ik heb het ook niet beweerd. Ik heb altijd gerookt, in de tweede helft van mijn zw van mijn eerste kind, deze heeft er niets aan overgehouden, bij mijn andere twee niet. Maar na zo googlen gisteravond op zw-pagina vroeg ik mij af of er ook gevolgen bekend waren.
    Al met al, niet reageren als je het een onzin poll vind, mij niet beschuldigen, een normale vraag kan ook netjes gesteld worden.
    In ieder geval bedankt voor de reacties.

17. mamanu

mamanu Bekend lid

2 nov 2008
    577
    0
    0
    Voor mijn zwangerschappen ben ik altijd een roker geweest. Toen de pil de deur uitging zijn tegelijkertijd de sigaretten de deur uit gegaan, dus nee ik heb niet gerookt tijdens mijn zwangerschappen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ze daardoor iets zouden hebben.

Ze kunnen ook op latere leeftijd problemen krijgen met hart en nieren, omdat de moeder tijdens de zwangerschap heeft gerookt. Dan lijkt het alsof ze nu gezond zijn, maar later...

18. mamanu

mamanu Bekend lid

2 nov 2008
    577
    0
    0
    AMSTERDAM - Dat vrouwen gedurende hun zwangerschap beter niet kunnen roken, was al bekend. Maar uit nieuw onderzoek blijkt dat roken tijdens de zwangerschap veel ernstiger gevolgen heeft voor het kind, dan aanvankelijk werd aangenomen.

Zo is gebleken dat deze kinderen vanaf hun twintigste levensjaar een hogere kans op hart-en vaatziekten hebben. Ook stijgt vanaf hun jeugd het cholesterolgehalte sneller bij overgewicht.
    Het Rotterdamse onderzoek, Generation R, volgt sinds december 2001 zo'n tienduizend kinderen en hun ouders. Een kwart van de moeders in spe rookten op het moment dat ze zwanger werden. Zeventien procent van hen rookte door tijdens de zwangerschap. De kinderen worden vanaf twaalf weken na de bevruchting tot hun twintigste levensjaar onderzocht. Twee onderzoekers promoveren woensdag op de voorlopige resultaten.

Verschillen
    Uit het onderzoek blijkt ook dat al na twintig weken significante verschillen zijn te constateren tussen de vruchten van rokende en niet-rokende moeders. Bij meer dan negen sigaretten per dag verschilt al na twintig weken de lengte van het bovenbeen aanzienlijk.
    Na dertig weken zijn er al verschillen aan te wijzen als de moeder minder dan vijf sigaretten per dag rookt. Ook de omtrek van het hoofdje en buik blijven dan achter. Opvallend is dat deze negatieve effecten er niet zijn bij vrouwen die stoppen met roken wanneer ze er achter komen dat ze zwanger zijn.

Beschadigingen
    Volgens de onderzoekers zijn er aanwijzingen dat de foetus beschadigingen aan de belangrijkste organen zo lang mogelijk uitstelt.
    Wanneer een moeder in spe rookt tijdens haar zwangerschap, komen de schadelijke stoffen via de longen van de moeder in haar bloed terecht. De stoffen komen via de navelstreng ook bij het ongeboren kind. Bij het kind is de hoeveelheid nicotine in het bloed zelfs hoger dan bij de moeder. Daardoor gaat ook de conditie van de ongeboren baby achteruit.

Kleiner
    Al eerder was bekend dat baby's van rokende moeders kleiner en eerder worden geboren. Gynaecoloog Eric Steegers zegt in de Volkskrant dat dat gegeven veel moeders weinig zegt. "Het lijkt ze wel makkelijk bij de bevalling, een kleiner kindje. Ze beseffen niet wat ze aanrichten", aldus Steegers. Hij pleit dan ook voor meer en indringender voorlichting over de nadelige gevolgen van roken tijdens de zwangerschap.

19. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

bij de laatste zwangerschap heb ik helaas wel gerookt,kan het ook niet meer terugdraaien.
    gelukkig een gezond meisje van 4kg en 52 cm.
    maar mijn god wat heb ik mij schuldig en vooral laf gevoeld zeg en zou het ook nooooooooooooooooit meer doen. ben blij dat het allemaal met een sisser is afgelopen.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Beste TS, je vroeg je af of er gevolgen bekend waren? Het artikel dat mamanu plaatst lijkt me genoeg.
    Enerzijds vind ik het jammer dat je je aangevallen voelt door mijn post, ik heb namelijk niet per se jou bedoeld met mijn 'roken is slecht voor jezelf en voor iedereen in je omgeving' maar rokers in het algemeen. Je hebt inderdaad nergens gezegd dat het op jou sloeg, al vraag ik me dan echt serieus af wat je nou in vredesnaam wilt met zo'n poll.

Anderzijds heb ik het zó verschrikkelijk gehad met iedereen die nu nog steeds rookt, en met iedereen die nu nog steeds de gevolgen van roken bagatelliseert, dat ik het eigenlijk wel prima vind dat mensen die zich aangesproken voelen, het idee hebben dat ze worden aangevallen.
    En daarom reageer ik wel, in de hoop dat één roker het zich zo aantrekt dat ze die gore zooi weggooit en er nooit meer een opsteekt.

Je schuldig voelen over wat al is gebeurd is niet zo zinvol. Maar mocht er iemand zijn die nog rookt: iedere dag die je niet rookt is er weer één. Al rook je al 30 jaar, er is nog steeds gezondheidswinst te behalen door er vandaag mee te stoppen.

Deel Deze Pagina