Hallo allemaal, Wat een gezellig forum zeg. Ideaal hoor voor newbies zoals ik Ik ben nog niet zo lang voor het eerst zwanger (ongepland maar heel gewenst) en ik vraag me af: waar haalt iedereen zijn kennis vandaan over wat en hoe je moet doen? Ik had verwacht dat er een soort richtlijn was ofzo, dat ik bij de huisarts langs zou moeten en dat hij mij zou vertellen waar ik op moet letten en wat ik moet doen (bv foliumzuur moet slikken en geen rauwe melkproducten eten). Maar de dokterassistente zei: "nee hoor je hoeft niet langs te komen. Mensen komen alleen langs als ze bijvoorbeeld heel veel vragen hebben." en: "Ga in ongeveer de tiende week naar de verloskundige." Nou ja, ik heb wel vragen gesteld aan d'r (over medicijnen) maar dit overlegde ze gewoon met de arts en belde terug met het antwoord. Maar er zijn toch ook dingen die je niet weet en waar je dus geen vragen over stelt? Maar waar je wel rekening mee moet houden... Waar halen jullie je info dan vandaan? Groeten!
veel krijg je al bij de verloskundige te horen. en verder moet je denken aan boeken, internet, ervaringen van (zwangere) kennissen of vriendinnen. ik ben bijv. al voor de zwangerschap begonnen met het slikken van zwangerschapsvitaminen met foliumzuur. ik zou je i.i.g. aanraden om daar mee te gaan beginnen. als zou je nu niet zo gezond eten dan kan dat niet zoveel kwaad. kindje haalt de eerst weken z'n voeding nog uit de dooierzak. dus nog niet bij jouw vandaan. flink op internet neuzen en verder gewoon de verloskundige af te wachten. hoe ver zou je nu ongeveer zijn??
Gefeliciteerd! Je hoeft niet langs te komen bij je HA, maar bellen voor advies mag natuurlijk altijd. En je kunt ook nu al contact opnemen met een verloskundige om een eerste afspraak te plannen. De praktijk waar ik zat maakt die het liefste in week 8. En lang leve internet, en honderdduizend boeken over zwangerschap. Niet alles wat je leest is waar, dat maakt het lastig. Veel zijn meningen of dingen waarover de inzichten verschillen. Zelf helder blijven nadenken (ik geef toe: niet altijd makkelijk als je zwanger bent ) is dan ook altijd verstandig. En idd: foliumzuur slikken is sowieso verstandig tot week 12 zo ongeveer. En je mag je ook al aanmelden bij Moeders voor Moeders, dan kun je meteen vrouwen helpen die wat minder geluk hebben dan jij bij het zwanger worden. Voor de rest is het allemaal niet zo ingewikkeld. Medicijnen heb je al overlegd met je ha. Geen alcohol, niet roken, geen rauw vlees, geen zachte rauwmelkse kaas (dat wil zeggen: zachte kaas die is gemaakt van melk die niet is gepasteuriseerd). Ik vond www.voedingscentrum.nl een nuttige plek voor advies over eten en drinken. Voor de rest vooral niet te druk maken over van alles wat wel en niet goed zou zijn en een beetje naar je lijf luisteren. Succes!
Gefeliciteerd en wacht maar af als je straks naar de verloskundige gaat word je overrompeld met boekjes over zwangerschap. Dit is ook mijn eerste zwangerschap en heb veel informatiefolders gekregen en ik doe ook veel google op websites en forums zoals deze Geniet maak je vooral niet te druk! De Vitaminen kan ik je ook aanraden en even kijken ja op voedingscentrum wat je wel en niet mag eten. Dan ben je al een heel eind :-D
Harstikke bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal me niet te druk maken. Tis ook waar wat je zegt Bri, er is zoveel te vinden op internet waar moet je beginnen... Goeie tip van het voedingscentrum. Daar ga ik zeker kijken want ik denk toch dat gezond eten het belangrijkst is. Ik ben zodra ik erachter kwam dat ik zwanger was meteen begonnen met foliumzuur- en vitaminepillen. Daar had ik al wel over gehoord gelukkig . @droebeltje volgens mijn berekeningen zit ik nu in de vijfde week. Erg vroeg, dus ik wacht nog even met vertellen aan mijn familie en vrienden. Tips moeten dus nog even van internet komen Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! En wat je dus niet uit boeken haalt of aan je vk kan/wil vragen, dat vraag je dus hier! Geen vraag te gek of er is wel iemand met een antwoord, omdat zij hetzelfde heeft gehad....
Als ik jou was zou ik morgen alvast de verloskundige bellen. Heel veel praktijken willen je al in de 7e of 8e week zien voor het intake gesprek... Oja en gefeliciteerd natuurlijk
Hallo Cathelijne, Bij mij wilde de dokter juist omdat het de eerste is graag dat ik langskwam, zodat hij me inderdaad kon vertellen van het foliumzuur, roken, en rauw voedsel e.d. Toen ik langs kwam kreeg ik niets nieuws te horen omdat ik al een tijdje hier meeloop en dit een goede informatiebron is Maar de dokter vertelde wel dat je niet perse hoefde langs te komen als je niet wilde maar bij mijn dokter was het dus wel heel normaal om bij de eerste naar de dokter te gaan, en die licht je dan dus ook in. Dus opzich is het niet bij alle Huisartsen hetzelfde. Ik hoorde wel dat de vk dezelfde dingen nog een keer met je doorloopt. Maar omdat je vaak pas in de 9de week ong naar de vk gaat kan de dokter je dan bij de eerste al inlichten over bijv het rauwe eten.
@loetje ik heb gisteren meteen de verloskundige gebeld en een afspraak gemaakt. Die is nu pas in week 11. Poeh, dat duurt nog lang zeg. @maybe01 via de verloskundigepraktijk heb ik nu al allemaal folders al digitaal gekregen. Stonden een paar dingen bij die ik nog niet wist (uit de buurt blijven van kinderziektes zoals waterpokken etc). Nu voel ik een stuk beter voorbereid.
Gefeliciteerd! Ook handig om binnenkort (in ieder geval voor de 13wk) de kraamzorg te regelen en je zorgverzekeraar in te lichten. Verder kun je vast gaan nadenken over of je stopt met werken (als je werkt) of dat je blijft werken en welke vorm van opvang je dan zou willen. Afhankelijk van waar je woont moet je je kind soms nu al inschrijven voor het kinderdagverblijf en niet overal is er voldoende aanbod wat betreft gastouders. Voor mijn gevoel was ik het eerste trimester eigenlijk alleen maar dit soort dingen aan het regelen. Maar ik had het geluk dat ik nauwelijks misselijk ben geweest. Bovenal, probeer te genieten van je zwangerschap!
Gefeliciteerd! Ik had ook een geheel stappenplan verwacht maar tot nu toe kan ik wel zeggen dat ik het meeste van internet heb . Ik heb er veel van geleerd om hier in de desbetreffende onderdelen rond te lezen en gewoon te vragen. Door andermans vragen denk je vaak "Oh ja, dat moet ik ook hebben of regelen!". De belangrijkste dingen zijn:" - 1ste afspraak vlos (de rest volgt daar vanzelf op) - Kraamzorg aanvragen (schijnt in sommige gemeentes erg vroeg te moeten, en dan bedoel ik echt met 8-10 weken) - Evt Kinderdagopvang vastleggen. Dat klinkt nu heel heftig maar die hebben vaak een hele lange wachttijd en als je het daar van moet hebben, is het toch belangrijk als dat geregeld is . De rest loopt allemaal wel los. Lekker rond gaan kijken naar de andere dingetjes die ook moeten maar geen haast hebben. Veel vergelijken en vragen en bv een uitzetlijstje erbij pakken strakjes (ik heb een standaard lijstje gepakt van de kraamzorg en heb dit digitaal uitgebreid steeds als ik iets las of hoorde ). Succes!