We proberen ons zoontje wat meer zelf te laten doen, met 2,5 kan hij toch wel beginnen met zichzelf aan- en uit te kleden? Natuurlijk nog niet helemaal, ik snap dat het best lastig is, maar het lijkt me dat we er nu toch wel eens mee mogen beginnen. Helaas denkt ons ventje daar anders over: hij is nogal lui en wil dat wij alles voor hem doen. Hij trekt alleen zijn sokken uit, verder wil hij er niets van weten. En ik vraag me ook af hoe hij überhaupt kan leren zelf zijn shirtje aan en uit te doen. Broeken en sokjes gaan nog wel, maar een shirtje is toch best lastig? (Of ben ik veel te vroeg en hoeft een kind van 2,5 dit nog helemaal niet te kunnen?) En het zou fijn zijn als hij met tandenpoetsen zijn tandpasta niet doorslikt. Ten eerste omdat er dan ook nog wat tandpasta overblijft om mee te poetsen, ten tweede lijkt het me ook niet zo gezond. Ik moet telkens wat bij pakken, omdat er geen tandpasta meer in zijn mond zit. Hij snapt het idee van doorslikken heel goed, maar met de tandpasta blijkbaar ineens niet, hij blijft het doorslikken. Tips zijn dus welkom
Hoi. Als ik naar mijn dochter kijk begint nu bij bijna 3 het aantrekken van een trui. De rest kon ze rond.2 jaar zo ook trui uit doen. Ging niet zonder slag of stoot hoor haha. Denk zelf dat het rond 3 echt begint maar niet stoppen met stimuleren. Maak er een leuk spel van, wedstrijdje ofzo? Tandpasta doorslikken deed ze hier ook haha en zelfs tot deze week LOL. Poets nu eerst de voortandjes zodat de pasta wat gaat schuimen en dan mondje open em de kiezen. Misschien is het ook dat ik andere pasta heb die ze niet erg lekker vind?
Zelf aankleden, tja de oudste doet dat pas sinds ze op de basisschool zit eigenlijk. Voor die tijd weleens geprobeerd, maar ik heb geen zin in een drama elke ochtend, dan maar gewoon helpen. Tandpasta, ook daar me nooit zo druk om gemaakt haha. De jongste sabbeld het er ook gelijk vanaf, maar ik doe er niks nieuws bij. En die kindertandpasta is niet erg om door te slikken, daarom moet je nog geen gewone gebruiken als ze zo klein zijn.
Ik heb geen idee of je daar nu echt al mee 'moet' beginnen. Mijn dochter heeft van die perioden dat ze perse dingen zelf wil doen. En dan is het een enorm gegil en geirriteerd gekreun als het niet makkelijk lukt, maar uiteindelijk lukt het haar dan toch vrij aardig. Iig rokje/los broekje, onderbroek is makkelijk, los zittend shirtje (alleen armen in de gaten stoppen gaat vaak mis ), met veel moeite ook een legging. En als het dan (min of meer) gelukt is, is ze enorm trots en gaat springen van blijdschap. Dan doe ik natuurlijk enthousiast mee en dat stimuleert nog meer.. Laatst had ze zich gewoon helemaal aangekleed, wist niet dat ze dan kon. Rokje, legging en t-shirt (wel achterstevoren). Schoenen kan ze ook, maar vaak verkeerdom. Oja, en volgens mij heeft ze dit op de psz geleerd: jas/vestje aantrekken. Ik moest m een keer op zijn kop op de grond leggen (snapte er eerst niets van wat ze bedoelde). Maar toen stak ze haar armen erin en gooide m over dr hoofd, flop flop armen erin en jas was aan!!! Vond t zo knap! Rits lukt soms. Soms stimuleer ik haar dus ook wel eens door te zeggen dat ze zelf één kledingstuk aan moet doen. Als ik het zeg, heeft ze dr natuurlijk niet altijd zin in. Maar dan ga ik gewoon ff wat anders doen (mezelf aankleden/opmaken oid) en laat haar klungelen. Niet altijd om aan te zien/horen, maar als je zelf met iets bezig bent gaat t wel . Ik zou dus niet direct te veeleisend zijn, maar eerst beginnen met alleen een (simpel) pyjamabroekje ofzo, sokken idd. En als het dan min of meer gelukt is, helemaal de hemel in prijzen! Misschien dat ie t dan vanzelf wel leuk gaat vinden. Maar als ie echt niet wil, zou ik dr geen strijd van maken hoor. Qua tandenpoetsen, ik duw de borstel gewoon direct op dr kiezen en verspreid t dan zoveel mogelijk. terwijl ik AAAAA blijf zeggen. Zo probeer ik dat ze dr mond zoveel mogelijk openhoudt en ze niet door kan slikken.
Mijn zoontje is 2 jr 4 mnd en hoeft dat allemaal nog niet te kunnen hoor! Hier alles op zijn eigen tijd. Ik snap nooit zoveel van pushen als het kind er nog niet aan toe is, wat heeft dat voor zin? Mijn zoontje kan zichzelf helemaal uitkleden, maar aankleden nog niet. En kindertandpasta mag ingeslikt worden, daarom is het kindertandpasta. Ik pak per keer een erwt en op is op, weg is weg, ik pak niet bij. En hij doet het graag zelf, vraag niet hoe, maar hij wil het iig graag zelf doen.
Eva was ook zo 'lui', gewoon er nog niet aan toe denk ik. Nu kan ze het meeste wel zelf, alleen haar t-shirt uittrekken lukt meestal niet, maar dat komt vanzelf wel een keer, net als de rest . Hier trouwens ook jas aantrekken geleerd op het kdv, de eerste keer dacht ik huh??? Maar echt heel handig!
Het is natuurlijk ook wel lekker makkelijk als papa en mama het doen. J. wil per se dingen zelf aantrekken, met name broeken en sokken en schoenen. En dit kan ze ook vrij goed. Een shirtje vind ik inderdaad lastig, dat komt later wel, denk ik, ik heb er in ieder geval geen haast mee. Inderdaad blijven stimuleren, dan komt het vanzelf wel, denk ik. Peutertandpasta is 'gemaakt om door te slikken' (bij wijze van natuurlijk, als ze het uitspugen is het natuurlijk altijd beter), er zit minder fluoride in dan in gewone tandpasta. Ik pak ook nooit tandpasta bij, doe het één keer op de tandenborstel en meer niet.
Hier ook een luiwammes hoor haha. Hij doet zijn eigen jas wel uit maar aan ho maar. Alles gaat eigenlijk makkelijker uit dan aan, maar ik help m ook nog gewoon hoor. Vind niet dat hij het nu alleen zou moeten kunnen ofzo. Komt vanzelf wel
Isabella kleed zichzelf nu helemaal aan. Ze is 4 jaar. Daarvoor vind ik het niet nodig dat ze het al kunnen. Oefenen ok, maar zelf al kunnen rond 2,5 jaar? Beetje vroeg hoor. Sommige kinderen hebben er ook meer interesse in dan een ander kind.
even over het tanden poetsen. Mijn tandarts zei laatst zo lang je kindje de tandpasta nog niet uitspuugt is alleen poetsen met water voldoende. Dat kleine beetje fluoride is ook niet goed voor een kind, dus tandpasta is overbodig wanneer ze het niet kunnen uitspugen. Heel gek maar ze zei t echt.
zolang op de tubes kindertandpasta staat dat ze niet mogen naspoelen ga ik ervan uit dat dat beetje wat ze binnenkrijgen geen kwaad kan. over aankleden: kind is 2.5... de een kan het zelf al, de ander niet.. op deze leeftijd hoeft die dat nog niet te kunnen..
aankleden: Jus is nu 3 en begint daar nu mee. ieder kind zn eigen tempo, jouw boef is er gewoon nog niet aan toe. Tandenpoetsen, die pasta moeten ze binnenkrijgen dus slecht is het niet, vervelend wel, mijne doet het ook. Misschien beginnen met dat jij zn tanden poetst als hij zn mond openheeft, ff snel alles "insoppen" en dan de rest.. succes!
Ik zie net dat mijn bericht van een paar dagen geleden niet gepost is, ik heb zeker iets fout gedaan. Bedankt allemaal voor het reageren! Ik hoorde van mijn moeder dat wij met 2,5 al onze kleren zelf aan en uitdeden. En dat hoor ik vaker in mijn omgeving. Maar als ik jullie zo hoor, is dat dus vrij vroeg en hoeft het nog lang niet. Doe ik het mooi nog even zelf, gaat een stuk sneller. Bedankt!
2 en half lijkt me nog rijkelijk vroeg om jezelf aan en uit te kunnen kleden. dat worden veel frustraties voor beiden denk ik en je bereikt er weinig tot niks mee. je kind raakt er vanzelf aan toe en dan wil het ineens alles zelf doen.( het is hetzelfde als eht potje afdwingen als het daaraan nog lang niet toe is) en ook dan kost het nog veel tijd en denk je weleens ik doe het zelf wel snel even. maar dan mag het niet meer.
Hmm ergens rond dat ze 3 werd.. besloot ze zelf "ik ga me aankleden" als ze wakker was. Dan gaat het heel snel ineens
Met 2,5 jr kon mijn zoontje zich al uitkleden en probeerde bij zich ook aan te kleden wel met gegil en hoop frustraties omdat het niet lukte, maar ik gunde hem gewoon de tijd, helpen mocht ik helemaal niet want dan was ie echt boos! Nu is ie over 2 mnd 3jr en hij kan zich al helemaal aankleden en alles zit dan goed Dit kan wel snel zijn qua leeftijd, maar mijn zoontje heeft wel een achterstand met zijn spraak dus zo zie je maar dat ieder kind op zijn eigen manier ontwikkelt, de 1 is wat sneller met dit en de ander met iets anders! Ik zou het niet pushen iig. gewoon laten gaan.
wat ik niet snap trouwens.. is dat zodra je je kind iets wil leren.. dat ineens helft van de tijd word gezien als pushen. terwijl gewoon af en toe oefenen volgens mij helemaal geen kwaad kan. laat dat kind lekker proberen zichzelf aan te kleden een keertje.. ja het duurt lang maar als je de tijd hebt kan dat toch geen kwaad? het is anders als je boos gaat stampvoeten dat hij nu zichzelf MOET kunnen aankleden... maar gewoon een beetje proberen lijkt me nou toch niet echt heel verschrikkelijk dramatisch.
Even een tipje voor het tandenpoetsen (weet niet of je het al doet) maar de tandpasta van te voren in de borstel drukken, zo blijft er altijd tandpasta over om mee te poetsen.
ik vind pushen, dingen afwingen waar het kind zelf nog niet mee komt, wat dus niet in zijn belevingswereld zit en/of aantoe is. een kind komt op een bepaald moment echt vanzelf wel met het willen leren aan en uitkleden, zelf plassen en dat soort dingen. dan noem ik het helpen en stimuleren. niet als het op de tijd van de ouders moet , dat heet pushen en heeft meestal ook geen zin.een kind van 2 en half lui noemen vind ik erg vreemd, als het nou 4 was ofzo. zeg dan het zou mij beter uitkomen als hij het wel deed, dan ben je iets eerlijker.