Hallo, Ik heb echt even advies nodig. Mijn dochtertje is pas een half jaar geworden. Ze heeft 6 mnd volledig bv gekregen. Ik heb besloten om de bv af te bouwen. Ze krijgt 5 voedingen per dag (7-11-15-19-22.30). Ik wil als het lukt alleen de voedingen van 11 en 15 afbouwen en vervangen door kv. De rest als er genoeg productie overblijft nog gewoon bv blijven geven. Ik ben nu 4 dagen gestopt met om 15 uur de borst te geven of af te kolven. Ik heb die 4 dagen geen problemen gehad met mijn borsten. Nu wilde ik beginnen met ook de voeding van 11 uur niet meer de borst te geven of te kolven. Maar: ik moet binnenkort voor mijn werk 5 dagen weg en ik kom er nu achter dat ik niet genoeg bv in de vriezer heb om op die dagen mijn dochtertje te voorzien van bv op de tijden dat ze wel gewoon bv zou krijgen. Mijn gevoel zegt dat ze die voedingen bv moet krijgen. Ik ben bang dat ze anders helemaal van de bv afgaat als ze het niet elke dag toch een paar keer krijgt. Of is dit niet het geval en maak ik het mezelf moeilijk? Ik was van plan na 4 dagen toch weer 2x te kolven per dag totdat ik genoeg bv op voorraad heb voor die periode. Maar kan dit wel nu ik al 1x per dag gestopt ben te voeden/kolven? Is dit niet 'verwarrend' voor mijn eigen lichaam? Iemand ervaring of advies?
Als je na die 5 dagen verder wil met 3x per dag bv geven, dan ga je nu niet extra kolven. Van een paar dagen wat meer kv, krijgt je kindje niks hoor! ga je nu meer kolven, ga je je productie weer opschroeven. Bij 6 maanden is je productie nog niet zo flexibel. Dat komt rond de 9 maanden; vanaf dan maakt het meestal niet meer uit of je de ene dag veel geeft en de andere dag minder. Ik kolf niet en geef geen kv, alleen in geval van nood heb ik dat weleens een paar dagen moeten doen. Bij 8 maanden een paar dagen en bij 9,5 maand een paar dagen. Gelukkig nam hij de fles en de kv zonder problemen en na die paar dagen de borst ook weer.
Geen ervaring met deze specifieke situatie, maar ik heb de week voor ik ging werken een klein voorraadje aangelegd (vond ik gewoon een prettig idee, had al wel wat, maar dat was met oefenflesjes al aardig op). In eerste instantie kolf je die extra keer niet veel denk ik, dan kan je een tijdje op vaste tijden kolven, en dan bouw je dat af. Hoezo zou dat verwarrend voor je lichaam zijn? Het is gewoon vraag een aanbod, jij vraagt nu weer meer, dus je borsten maken weer meer. Het enige dat je misschien wel zult hebben is wat stuwing als je wilt afbouwen. Nu zit ik natuurlijk pas met 3-maandse-borsten he! Bij mij was het gewoon wat meer stuwing toen ik mijn extra kolfmoment wegliet.
Normaal maakt het ook niet uit; dat extra kolven, maar ts is aan het afbouwen van 5 naar 3 voedingen. Door extra te kolven, ga je de productie dus weer opschroeven. Ik weet niet hoe borsten daar op reageren, zal ook per persoon verschillend zijn. Maar het is natuurlijk niet fijn als je er last van krijgt op zakenreis, zit je met een stel ploftieten op vergadering.
Bedankt voor de reacties. Het is pas over 3 weken dat ik weg moet voor mijn werk. Mede om die reden (maar vooral omdat ik 6 mnd volledig bv wel netjes vind) ben ik begonnen met afbouwen. Maar niet in de gaten gehad dat ik niet genoeg bv op voorraad heb voor die voedingen die ik wel nog van plan was te geven voor die dagen. Dus ik heb nog 3 wk om die voorraad aan te vullen zeg maar. Maar ik was dus inmiddels al begonnen met afbouwen. Maar is echt zo dat je bv bij 6 mnd nog steeds niet flexibel is? En is het ook niet erg dat als ik die dagen straks weg ben, mijn dochter bij wijze van spreke volledig kv krijgt die dagen en dat ik haar weer de borst geef als ik weer terug ben. Ik zie er trouwens best wel tegenop om zo lang zonder haar te zijn.
Bij mij was de bv pas bij 9 maanden een beetje stabiel, maar dat is natuurlijk bij iedereen anders. Nee, is niet erg, het is niet anders. Toen ik geopereerd ben, kreeg mijn ventje ook kv omdat ik mijn melk weggooide. Hij nam het gewoon, gelukkig en wou net zo graag als daarvoor weer aan de borst. Het is dus een beetje wat jij wilt: wil je je productie weer opkrikken door meer te kolven omdat je extra voorraad wilt? Hoe vaak denk je te kunnen kolven als je op zakenreis bent? Als dat maar 3x per dag is, dan zou ik nu niet 6x per dag gaan kolven/voeden. Dan ga je dat geheid merken straks.
Ik dacht omdat mijn meisje vanaf nu 1x kv krijgt, omdat ik dus 1x minder bv geef, dacht ik ik ga deze voeding weer kolven zodat ik dit kan opsparen. Dit moet ik dan denk ik ruim 1 week doen om genoeg voorraad te hebben. Of ik verleng de tijd dat ik 1x minder bv geef/kolf en stap nu over naar mijn meisje 2x kv geven per dag. En pas echt de 2e voeding niet meer kolf als ik genoeg voorraad heb. Komt allemaal een beetje ingewikkeld over he. Ik ben dus al bijna 5 dagen 1x minder gaan voeden/kolven, maar die dagen heeft mijn meisje nog wel voorraad bv gehad. (Stom eigenlijk, ik weet het anders was mijn voorraad wat groter geweest). Dus om nu in een keer 2x kv te geven is misschien een te grote overgang? Zucht, ik heb gewoon geen ervaring met kv.
Voor je meisje is het in principe geen grote overgang als ze ineens 2 keer kv krijgt. Zoals ik het lees uit je berichtjes heb jij er vooral moeite mee om toch deels over te stappen op kv. Ze krijgt nog altijd meer dan de helft van de melk van jou. Dus krijgt ze ook nog een heleboel goede stoffen van jou mee.
Ik dacht dat baby's ook langzaam moesten wennen aan kunstvoeding. Dus eerst een paar dagen 1x kunstvoeding per dag en dit langzaam opbouwen. Maar als dat niet nodig is, dan kan ik de komende tijd haar 2x kunstvoeding geven per dag en voorlopig toch nog 1 van die voedingen blijven kolven om voorraad op te bouwen. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!