Pas bevallen! Aantal vragen....

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Minny, 19 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hallo, 3 weken geleden is onze zoon geboren. Helemaal goed gegaan en we zijn super happy.
    Er zijn een aantal dingen die ik tegen ben gekomen en wil graag jullie visie hierop!

Baby verkouden: onze zoon is al sinds de kraamweek verkouden. Gister was het ff zo erg dat we 112 hebben gebeld. Hij deed zo raar, net alsof hij stikte. Gelukkig was er niks aan de hand en heeft hij zich waarschijnlijk verslikt ofzo... Maar behoorlijk schrikken zeg. Hebben jullie kindjes dit ook wel gehad, zo lang verkouden? Begreep dat baby's nog niet door de mond ademen en dat vind ik zo'n raar idee als ze het neusje zo vol hebben. Vind het echt eng!!

Buik: ik zit nu alweer op mijn oude gewicht en pas zelfs broeken die ik voor de zwangerschap niet meer aan kon. Super zeg. Alleen mijn buik is natuurlijk nog erg slap. Welke oefeningen mag je nu al doen? En zijn er ook speciale cremes om je buik/huid sneller strakker te maken of helpt een gewone bodylotion ook?

Voedingsadvies: ik geef borstvoeding. Dit gaat heel goed en heb nog niet afgekolfd ofzo.. Nu hebben we komende zondag een feestje. Is van 4 tot 8 en inclusief avondeten. Mijn schoonouders komen oppassen. Wat zouden jullie met de voeding doen? Deze week een flesje afkolven voor het geval het nodig is? Dat betekent dat ik deze week ook al moet oefenen daarmee. Vind het zelf een beetje te vroeg daarvoor. Of vlak voor we weggaan goed laten drinken en iets eerder van het feest terugkomen? Het is vlakbij dus ze kunnen ook bellen als hij het toch niet redt.. Wat zouden jullie doen?

Slapen: hij slaapt overdag veel beter dan 's nachts. En hij komt dag en nacht om de 3 a 4 uur. Valt dit al te sturen, zodat hij 's nachts iets langer kan slapen?

Zusje: zijn grote zus is bijna 2 jaar en heeft af en toe wel moeite met zijn komst. Beetje jaloers, soms slaat ze hem. En ze is vooral heel hangerig naar mij geworden. Naar bed brengen duurt nog langer dan normaal, ze is helemaal overstuur als ik wegloop. Tips?

ZO, een heleboel vragen van me af geschreven. Hoop dat jullie sommige dingen herkennen en me advies kunnen geven!!!

Liefs,

Minny

2. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

verkouden: is wel normaal. Emma niestte veel de eerste tijd, ze moeten wennen aan al het stof en zo in de lucht . Goed dat jullie gebeld hebben, als je het niet vertrouwd altijd bellen

buik: Hier zat ik na een paar maanden op mijn oude gewicht (was 35 kilo aangekomen in de zwangerschap) knap dat je nu al op je oude gewicht zit zeg! maar je lichaam vernaderd dus heel normaal als je je oude broeken niet meer aankan. Hier ook een aantal broeken die niet meer aankunnen. Ik heb nog vel over en dat pas niet altijd in de broeken. In smeerseltjes geloof ik niet echt eigenlijk. Corrigerend ondergoed zou misschien kunnen wil ik voor bepaalde kleren ook nog eens naar kijken.

Voeding: mmm moeilijk, als je het zelf niet zite zitten en je kindje niet eerder melk nodig is zou je eerder terug kunnen komen natuurlijk. Doen wat jij het fijnste vind. Kolven kan ook altijd natuurlijk. Een paar keer wat afkolven en in de diepvries.

slapen: ja om de 3 4 uur komen voor voeding is normaal. sommige baby's slapen al heel vroeg door, maar moet je niet vanuit gaan. Je kindje geeft vanzelf een ander ritme aan als hij/zij daaraan toe is. Emma kwam eerst ook om de 3 uur, later werd dat verschoven door haarzelf de voeding wat later en kom je op de elke 4 uur. maar dat verschilt wel per baby, maar denk niet dat je dat al veel kan sturen als je kindje er behoefte aan heeft gewoon geven.

zusje: kan ik nog geen tips over geven hier de eerste, maar denk dat je de grote zus zoveel mogelijk moet betrekken in alles. ze mist misschien wat aandacht, eerst kreeg zij natuurlijk alle aandacht nu moet ze het delen.

3. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    hendrik is tot 20 weken erg verkouden geweest heeft toen het rs virus gehad en opgenomen in het ziekenhuis, bij thuiskomst nooit weer verkouden geweest
    ik liet hendrik om de twee weken beluisteren was bang voor longontsteking, dus als je het niet vertrouwd altijd aan de bel trekken

jelle zijn grote broer helpt overal bij, verschonen flesje etc. hij is niet jaloers (gelukkig) vraagd wel meer aandacht dan daarvoor

4. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Wat betreft de verkoudheid en het doorslapen sluit ik me aan bij Ellen.

Buikspieroefeningen kun je na een week of zes rustig mee beginnen, nu zit alles nog wat 'los' in je buik ;) Ik mocht het zelf pas na een maand of zes ivm een baarmoederverzakking. Hou er rekening mee dat je door te fanatiek te starten, ook nog wat kunt 'oplopen' omdat niet alles al weer op krachten is. Het geven van borstvoeding is in dit geval remmend; pas na de lactatieperiode komt alles weer op zijn oude plek (hormonen die meespelen onder andere). Ook is het zo dat je buik nou eenmaal behoorlijk opgerekt is, helemaal strak zal deze niet meer worden (denk maar aan een ballon die opgeblazen is geweest...) Ik woog na mijn eerste minder dan voor de bevalling en was dunner dan ooit, maar ik bleef dat rolletje bij mijn buik houden...

Afkolven zou je best mee kunnen beginnen. Drinkt je kindje goed uit de borst? Dan kan het geen kwaad om rustig aan met een flesje te beginnen te oefenen. Ik ben bij mijn eerste na ongeveer zes weken begonnen en zij heeft hem maanden geweigerd. Bij mijn tweede ben ik na een week begonnen en die heeft geen moeite gehad met zowel de borst als de fles (tenminste; tot hij om zich heen kon kijken en afgeleid werd...;)) Door vlak voor vertrek te voeden en iets daarvoor te kolven kun je waarschijnlijk best naar dat feest. Vers gekolfde melk kun je tot tien uren op kamertemperatuur bewaren. Ik deed dat in het begin veel om te voorkomen dat de warmgemaakte flessen weggegooid moesten worden.

En dan de grote zus: Elk kindje reageert op zijn eigen manier, je zult dus moeten doen wat jij denkt dat goed is. Maar hier heb ik de oudste heel veel bij alles betrokken: ze mocht luiertjes aangeven en helpen kleertjes uitzoeken. Ook wilde ze in het begin bij mij op schoot een flesje/tuitbekertje drinken; prima. Het avondritueel duurde hier ook wat langer, maar ik merk wel dat als je echt kwaliteitstijd met haar doorbrengt, het korter duurt dan dat ik me ertegen verzet. Ze krijgt voor het slapen gaan twee verhaaltjes een een liedje (of twee;)) en het gaat echt even alleen om haar.

oh enne: nog gefeliciteerd!

5. sitara

sitara Bekend lid

16 jan 2009
    528
    1
    0
    hey

even ivm die buikspieroefeningen

je mag pas gaan sporten 6 weken na de bevalling (minstens!!)
    want:
    je buikspieren zijn gedurende je zwangerschap erg uitgerokken geweest (vandaar ook het blubberbuikje), indien je nu te hard traint of teveel doet (en dat kan al vlug te veel zijn ;), kun je een 'put' creeeren in je buik, soort van verzakking en dat gaat NIET meer weg

ikzelf heb een postnataal kinestisttherapie gevolgd en dat kan vanaf 6 weken na de bevalling, zo 'sport' je toch al, kun je langzaam aan je conditie weer beteren en na die lessen (hier waren dat er een stuk of 12 van een half uurtje) kan je in principe weer alle sporten doen die je wil, zonder gevaar voor evenatuele gevolgen...

hopelijk heb je hier iets aan

greetz
    Sitara

6. sitara

sitara Bekend lid

16 jan 2009
    528
    1
    0
    oja, door die therapie is mijn buikje zo goed als weg, op een verantwoorde manier :) en de kosten werden deels terugbetaald door het ziekenfonds

Deel Deze Pagina