Pas bij 12 weken eerste echo

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Meis28, 27 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ik schrijf gewoon even van me af..
    Ik woon in het buitenland en heb mijn eerste echo pas met 12 weken (dat is hier helaas normaal). Er bestaan ook niet echt echo bureaus waar je zo even een echo kan laten maken want dit gebeurd alleen in het ziekenhuis (of bij een kliniek of voor 3d echos bijv) en dat kost behoorlijk wat geld als je dat apart wil laten doen. Ik ben nu ongeveer 9 weken en maak mij best druk omdat je toch wel eens hoort dat het vruchtje gestopt is met groeien of het hartje gestopt is met kloppen en de mama dit zelf helemaal niet altijd hoeft te merken (dus nog steeds zwanger gevoel en geen bloed). Ik weet dat ik gewoon positief moet zijn maar het is soms erg lastig omdat het zo onzeker is als je zo lang moet wachten! Als mijn testen positief blijven en ik geen bloeding heb, kan ik er dan met zekerheid vanuit gaan dat het goed gaat..? Misschien een stomme vraag om hier te stellen, maar ik vraag me gewoon af hoe groot de kans is dat het dan alsnog mis kan zijn tijdens de eerste termijn echo..?

2. nosilla

nosilla Fanatiek lid

31 okt 2016
    1.584
    981
    113
    Vrouw
    Niet in Nederland
    Ik snap je bezorgdheid helemaal, ik denk dat de meeste zwangere vrouwen dit wel enigszins hebben. Helaas betekenen positieve testen en geen bloedingen niet per sé dat het goed gaat, maar ik zou toch proberen positief te denken en er gewoon van uit gaan dat het goed gaat! Volgens mij zijn er meer vrouwen waarbij het gewoon goed gaat dan waarbij het helaas misgaat. Ik was zelf ook erg bang voor een miskraam en heb toen ik 9 weken zwanger was een doppler gekocht en kon met 10 weken het hartje vinden. Dit is alleen niet voor iedereen een uitkomst omdat het risico natuurlijk bestaat dat je het hartje niet vind en terwijl dit helemaal niets hoeft te betekenen wordt je hier toch gauw gestrest van.

Ik had wel het geluk dat ik met 7 weken een echo kreeg waarop een kloppend hartje te zien was maar ik bleef ongerust tot de termijnecho die ik met 12 weken kreeg!

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij is het vrij normaal (ook in Nederland) dat je als er geen medische voorgeschiedenis is qua zwanger worden dat je rond 12 weken pas je eerste echo hebt. Wil je eerder een echo, kan je dat zoals je schrijft ergens anders laten doen, net als in Nederland, kost hier ook extra geld. Probeer er op te vertrouwen dat het goed zit!

4. Sela~

Sela~ Actief lid

22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Dat was vroeger zo, tegenwoordig krijg je bij de meeste vk's met 8 wkn ook een echo.

5. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Bij mijn1e zwschap ook pas de termijnecho als eerste echo. Helaas foute boel. Hierna steeds een vroege echo gehad

6. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik begrijp je zorgen, maar met een echo verander je weinig of het wel of niet goed gaat. Je kan wel een goede echo krijgen, en een dag later kan het hartje alsnog stoppen. Dit is wel heel dramatisch maar zo is het. Probeer vertrouwen te hebben.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Sommige vk’s hebben zelf echo-apparatuur, maar niet alle. Standaard in NL is de termijn-echo (zo rond week 12) en de echo met 20 wkn. De rest is of omdat de vk zelf echo’s kan maken of omdat er een reden voor is - bv groeiecho’s of liggingsecho.

8. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Ik snap je, maar bij 8 weken een echo zegt ook niet dat het met 12 weken nog goed is. Onze eerste was een tweeling waarbij 1 van de 2 met 11 weken is gestopt met groeien.

Heel eerlijk denk ik dat je veel geruster kunt zijn als de echo met 12 weken goed is. Helaas moet je wel iets langer doorbijten.

Succes!

Snoopy1979 vindt dit leuk.
  9. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik snap het wel hoor.
    Is ook wel makkelijk gezegd dat je maar vertrouwen moet hebben en dat een eerste echo ook geen garantie is op een goede zwangerschap.

Is ook wel zo maar toch wil de bevestiging dat het nu op het moment goed zit.
    Als je je echt heel veel zorgen maakt zou ik toch wat betalen voor een echo bij een pretecho bureau.

10. Marlau

Marlau Fanatiek lid

2 jun 2015
    1.972
    1.191
    113
    Ik heb mijn eerste echo ook met 12,5 week gehad. Het is een enorm lange zit, heb zo af en toe ook flink gebaald. Maar als het goed zit, zit het goed.
    Geen bloed is altijd een goed teken, alleen garanties heb je nooit.
    Als het gewoon goed zit dan heb je straks ook een hele mooie echo waarop echt al een klein kindje te zien is en ben je door de eerste spannende tijd heen. En mocht het toch niet goed blijken te zijn dan weet je het alleen later.
    Heb vertrouwen. Heel lastig en de tijd gaat traag, maar de dag van de echo komt echt!

Meis28 vindt dit leuk.
  11. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik vond het bij de 1ste ook te lang, heb toen zelf met 8 weken een pret echo laten maken. Bij de 2de kreeg ik bij de vk een echo met 8 weken omdat ik daarvoor een miskraam had gehad.

12. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hier ook altijd normaal geweest om met 12 weken je eerste echo te hebben. Sinds 2 maanden heeft de vk eigen apparatuur dus nu rond 9 weken, maar dus geen zeker geen uitzondering.

13. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Hey wat leuk gefeliciteerd!
    Ja hier ook dezelfde ervaring met dat lange wachten tot de eerste echo.!
    Ik heb er steeds voor gekozen om het zelf te betalen rond de 8e week. Ik betaalde met liefde
    50 euro om even zeker te weten dat de zwangerschap goed zat.

14. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Voor 50 euro zou ik t er ook voor over hebben maar hier is t echt een ziekenhuis consult zegmaar omdat alles hier bij een gyn verloopt, je hebt niet echt verloskundigen praktijken. Dus dan zit je al snel tegen de 200€

15. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dankjewel! :)

16. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik woon in Canada, hier zijn echo's standaard met 12 en 20 weken.
    Ik vond het bij de eerste op zich wel lang duren, maar heb het beschouwd als een oefening in vertrouwen. Inmiddels is mijn 2e zwangerschap een miskraam geworden en ben ik nu voor de 3e keer zwanger en zit weer in die wachttijd. Her is dit keer iets zwaarder na de ervaring met de vorige keer. Tja, gewoon doorgaan, uiteindelijk gaan de weken vanzelf voorbij. En dan hopelijk een gezond miniatuur-beebje op de echo!

17. Sela~

Sela~ Actief lid

22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Klopt deels. de 8wk echo is geïntroduceerd omdat de verzekering het standaard vergoed.

18. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Ik heb zelf wel een medische voorgeschiedenis, maar kreeg bij mij2e kindje ook pas met 12 weken mijn eerste echo. Was toen 'al' 12w3d. Bij mijn jongste was ik 11 weken, meen ik

19. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Wauw ik zie nu dag je in verwachting ben van een tweeling!
    Dubbel gefeliciteerd :D

20. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Klopt! Dankjewel! Mijn wachten is wel letterlijk dubbel en dwars beloond :D
    Toch druk gemaakt om niets, was gewoon best bang voor een missed abortion.. weet niet waarom maar waarschijnlijk omdat ik er over gelezen had....:confused:

Deel Deze Pagina