Een ander bewust fysiek pijn doen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door danip, 28 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danip

danip Actief lid

7 dec 2015
    311
    206
    43
    Ik ben even benieuwd wat jullie hier mee zouden doen.

Ik heb 3 dochters, 1 van 5 jaar en een tweeling van 2. De oudste is een gevoelig zorgzaam meisje. 1 van de tweeling is een vaak vrolijk maar eigenlijk ook best bazig en bitchy typje. De andere is rustig en onverstoorbaar. Nu is het zo dat de bazige dochter de oudste echt vaak pijn doet. Ze weet precies wanneer wij wel of niet kijken en trekt zodra het kan de oudste keihard aan het haar, slaat haar knoeihard (ook met spullen op haar hoofd bv) of rijd bv bewust hard met haar loopfiets tegen haar aan. Als de oudste niet thuis is doet ze het bij haar tweelingzusje.

Het is een meisje met een best moeilijk karakter, driftbuien (dan bonkt ze met haar hoofd op de grond tot bloedens toe als ik haar niet snel op een kussen zet) en een kort lontje. Verder is ze vaak juist heel lief. Als iemand huilt is zij de eerste die gaat troosten. Ze is net als de oudste zorgzaam. Speelt heel lief samen en is een echte knuffelkont. Maar dat kan dus zomaar omslaan. We zijn stapelgek op haar, maar worden soms ook stapelgek van dit gedrag.

Mijn man zegt nu tegen de oudste "je mag alles wat ze bij jou doet gewoon terug doen" De oudste is daar het type niet voor maar doet dat nu soms toch. Het helpt, ze is dan echt even overrompeld en loopt dan weg. Maar toch vind ik het eigenlijk niet ok. Ik stuur haar zodra ik merk dat ze iemand pijn doet naar de strafstoel. Ik vertel streng en duidelijk dat het niet mag. Ze heeft daar alleen echt lak aan.

Wat voor opties zijn er om dit te corrigeren? Om te zorgen dat ze mag zijn wie ze is, moeilijk of niet, maar dat ze stopt met anderen pijn doen. Met haar driftbuien en handleiding kunnen we inmiddels prima omgaan. Met dit stukje dus nog niet.

Is het een fase? Hoort het gewoon bij haar pittige karaktertje en komt het later goed?

2. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ja.. Ik heb mijn nichtje eens terug gebeten toen ze haar grote broer voor de zoveelste keer vanuit het niets beet..
    (Trok ook de haren uit zijn hoofd).

Ze schrok erg en het was over!

Ik vind het sneu voor de oudste die niets teug mag doen..

3. danip

danip Actief lid

7 dec 2015
    311
    206
    43
    De oudste mag dus wel wat terug doen. Ik vind het alleen niet de perfecte oplossing en hoop op tips voor alternatieven. Misschien iets om dit gemene gedrag in de kiem te smoren ipv de meiden aan te moedigen dingen met slaan op te lossen Wie weet is er iemand die weet hoe ik tot haar door kan dringen en het gedrag om kan buigen zodat meppen en haartrekken voor niemand meer nodig is.

4. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.571
    3.507
    113
    Ik lees even mee. Hier een dame van 2,5 Die geregeld haar zusje van 1 slaat. En dan ook met voorwerpen op haar hoofd. De jongste begint nu van zich af te bijten en ik zeg dus ook dat ze terug mag slaan. Straffen werkt hier niet, ze heeft overal lak aan. Als ik haar op de gang zet is het even drama, maar als ik haar dan weer kom halen wil ze niet meer mee naar de kamer. Op een strafstoel is ook even huilen, maar even later doet ze het zo weer. Verder is ze heel lief en kan ze ook heel lief zijn voor haar zusje, maar dat slaan...gek word ik er van.

5. roosjuh007

roosjuh007 Bekend lid

20 sep 2014
    956
    181
    43
    Tja goeie vraag.. als ze zelf ook tot bloedens toe met haar hoofd loopt te bonken dan is het net of iets haar erg frustreert en ze het duidelijk niet in de hand heeft, maar wat o_O dat zullen jullie jezelf vast ook wel afvragen. Misschien als straffen niet werkt tegen negatief gedrag, werkt het wel met een beloningssysteem voor goed gedrag. Op de momenten dat ze lief is voor haar zusjes de hemel inprijzen en een mooie sticker geven bijv of iets anders wat ze heel graag wil. En een hele dag mep-schop-harentrek vrij = klein zakje snoepjes eind vd dag, of dus een ander kleinigheidje als ze het maar graag genoeg wil hebben eind vd dag..

Hoe dan ook, succes :thumup:

Deel Deze Pagina