Pas met 5 1/2 jaar op zwemles (cursus van 5 maanden)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Aquilegia, Mar 8, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

Sep 28, 2011
    1,490
    0
    0
    5 en half is een prima leeftijd.maar ik vind in 5 maanden je a diplomaa halen wel heel snel.meestal staat er 1 jaar voor. Maar als je je goed voeld bij dit zwembad gewoon doen.

2. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Dit is inderdaad niet waar. Zoon is 6 en heeft A en B, is nu met C bezig.

Dochter wordt in mei 5. Is in september begonnen, nu 19 lessen gehad en zwemt in het voorlaatste groepje. Ze zijn haar nu klaar aan het maken voor het laatste groepje. Beheerst de techniek goed, pikt dit supersnel op.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Gemiddelde advies leeftijd ligt juist op 5,5 jaar.
    Rond die leeftijd hebben ze meer kracht en concentratievermogen om te leren zwemmen.

Elk kind is anders en de ene zal er eerder aan toe zijn dan een ander. Maar ik wacht liever iets langer.

5,5 is echt niet 'pas' of 'te laat'.

4. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Hier ook met 5,5jaar, maar bewust geen snelcursus. Ik zie in mijn omgeving daar alleen negatieve ervaringen mee achteraf.

5. yaro

yaro Niet meer actief

Mooie leeftijd juist.

Je merkt echt verschil hoor. Er waren bij mijn oudste ook jongere kindjes die het qua techniek wel (net) aan konden maar je kon aan werkelijk alles merken hoe jong ze waren. En dan als ouder een groye mond op zetten als ze je kind niet op hetzelfde voetstuk zetten als ze zelf doen. Nee nu ik dit gezien heb ga ik zeker weten geen kind van mij met 4 jaar laten starten met zwemmen. 5,5 is een hele mooie startdatum.

Overigens komt er hier ook geen snelcursus in hoor. Je ziet overduidelijk verschil in kwaliteit van de zwemlessen. Ik heb liever dat ze goed leert zwemmen dan dat ze snel leert zwemmen.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    Ik vind het niet oud, je ziet hier heel veel kinderen van die leeftijd die starten.

Oudste begon een dag voor haar vierde verjaardag en had met net vijf haar A en voor haar zesde haar B en kort na haar zesde verjaardag haar C (en het had sneller gekund ;)). Het is dus niet dat het niet kan. ;)

7. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Onze oudste is gestart toen ze 5 jaar en 9 maanden was. Heeft met een turbo-curus (1x per week 1,5 uur zwemmen in een groepje van 7 kindjes) haar A gehaald. Ze heeft in een jaar en 3 maanden (waarin nog een zomervakantie zonder zwemles zat) uiteindelijk haar C gehaald.
    Ik vond juist die turbocurus heel fijn: juist omdat er wat langer achter elkaar gezwommen wordt kunnen ze met aanwijzingen dingen echt goed oefenen en gaan "voelen".
    Middelste dochter is nu ook begonnen met 5,5 zelfde cursus.

8. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

Feb 19, 2012
    3,224
    525
    113
    Hier een zwemjuf!

5.5 is een perfecte leeftijd. Liever niet voor de 5 jaar. Dan zijn ze nog speels en te veel met andere kinderen en de omgeving bezig.
    Mag ik vragen wel zwembad je je dochter laat lessen ts?

Grappig dat iedereen zegt dat je tijdens een snelcursus slechter leert zwemmen.. dit is namelijk zelfs beter dan reguliere lessen. Als kinderen de slag doorhebben word er beter en harder gewerkt om dit onder de knie te krijgen. Waar je in een gewone les 10x zo vaak overdoet omdat je het net onder de knie hebt en dan is de 40 min voorbij word bij een snelcursus goed getraint en niet eerder gestopt voor je het goed onder de knie krijgt.
    Ook zijn ze gewent langere periode te zwemmen mochten ze in het water terecht komen en er is niemand in de buurt kunnen ze ook weleens langer liggen dan 30 min.
    Dit wilde ik even uit de wereld helpen

9. Tigra

Tigra Bekend lid

Dec 15, 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    5,5 is een mooie leeftijd hoor! Als ze wat ouder zijn hebben ze vaak sneller hun diploma.

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Mijn zoon is met 5,5 jaar begonnen hij had met bijna 6,5 jaar zijn A en met 6,5 jaar B

Mijn dochter is ook 5,5 en vorige maand begonnen met zwemles.

Ik vind het eigenlijk wel een mooie leeftijd,

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm advies van de zwemvereniging hier is ook pas na 5 te beginnen.

Wij zijn door omstandigheden pas met 7 begonnen.
    En ze is niet de jongste van de groep.
    Inmiddels een jaar later bijna dr zwemdiploma.

En ook met schoolzwemmen zijn er heel wat kinderen die nog geen diploma hebben bleek.
    Daar beginnen ze bij ons pas in groep 5 mee.

12. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik denk dat je turbocursussen totaal niet over 1 kam kan scheren. Er zitten zoveel verschillen in!
    Maar als ze uiteindelijk toch rond die 50 zwemuren uitkomen, dan maakt de periode waarover dit uitgesmeerd wordt niet zo heel veel uit. Die kinderen kunnen allemaal even goed zwemmen

Tenminste: Net zoals het ene kind beter leert zwemmen of bij de ene zwemschool beter leert zwemmen dan bij de andere.
    Tenzij ze die 50 uur in 2 of 3 weken proppen - dat is voor een kind ook bijna niet te bevatten.

13. Saskia78

Mja toch denk ik... Dat het wel een vaardigheid is die je moet onderhouden.. Dus dan is sneller niet perse beter.

Eigenlijk moet je daarna dus ook gewoon regelmatig blijven zwemmen.
    Snelcursus of niet.

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Goed om te horen dat 5,5 de perfecte leeftijd is! :D

Het wordt Waterwijs in Utrecht.

Mijn idee was ook dat je het met een snelcursus grondiger leert. Ik hoor te vaak ouders die zeggen: "mijn kind zit er een jaar op en zit nog maar in badje 2." En intussen maar per les betalen. En als ze dan vragen hoe het gaat, dan weet de instructeur niet eens om welk kind het gaat. Bij een snelcursus is de opleiding zelf ook gemotiveerd om naar het doel toe te werken. :cool:

Als ik hier mensen hoor over lessen van 30 minuten... dan denk ik: je bent meer tijd kwijt met naar het zwembad gaan, verkleden, afdrogen, aankleden en weer terug naar huis gaan, dan met het zwemmen zelf. Erg inefficiënt. We gaan het trouwens op zaterdagmorgen doen. Dus niet na een lange schooldag.

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Zeker, altijd regelmatig blijven zwemmen. Anders verleren ze het gewoon. Heb ik ook geleerd van een zweminstructeur die ik ooit sprak. Hij vond 5 jaar de ideale leeftijd.

16. Saskia78

Hier overigens 45 minuten zwemmen.. 30 minuten vind ik ook nogal weinig.
    En als je kind niet langer dan een hlf uur zwemles kan volgens is het misschien nuttig om vaker buiten te spelen danwel op een andere sport ergens conditie op te doen :)

Hier bewust later begonnen omdat dcohterlief ene mini was.
    Ze is eerst op ballet gegaan... Daarna pas op zwemmen.

Inmiddels zwemt ze 2x per week het komende half jaar.
    1x 45 minuten bij de zwemvereniging.
    1x een uur via schoolzwemmen.

En ook na het schoolzwemmen is er nog energie genoeg bij alle kinderen :)

Dochterlief is helemaal happy overigens.
    Liefst sport ze elke dag :)
    Helaas moet ze het doen met slechts 2x gym, 2x zwemmen, 1x ballet en 1x dansles ;)

17. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nou, die kan haar energie lekker kwijt!

Het zoontje van mijn vriendin was helemaal uitgeteld na zijn 2 uur zwemles, maar haar dochter rouwdouwde vrolijk de rest van de middag door. Dus het verschilt erg per kind uiteraard of ze het aankunnen. Mijn vriendin heeft er toen wel voor gekozen om dit te doen, omdat ze een boot hebben. Dus ze wilde zo snel mogelijk die diploma's binnen hebben. Maar pas met 5 jaar op les.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Hier heb ik die ervaring dus niet, kinderen hebben hun A diploma gehaald (jongste bijna gehaald) met minder zwemuren dan er gemiddeld voor staan. Kosten zijn minder dat het ABC pakket van een ander zwembad hier. Ze zwemmen bij een klein zwembad en ze weten prima wie ze is, zelfs de eigenaresse weet wie ze is en dat ik haar moeder ben. Wij gaan om 7:45 weg, 8:00 stipt begint zwemles, om 8:30 is de zwemles afgelopen, afdrogen en omkleden en om 8:45 zijn we weer thuis :). Van mij zou 45 ook wel mogen, maar zoals het nu gaat vind ik het ook prima.

19. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Voor 8 uur 's morgens zijn wij nog niet zo efficiënt... Dat gaat hier niet werken, al wonen wij 5 minuten op de fiets van het dichtstbijzijnde zwembad. Misschien gaat het wel sneller als je vaker geweest bent. En niet ook een peuter hoeft uit te kleden. Bandjes omdoen hoeft natuurlijk ook niet voor zwemles.

Maar toch ben je evenveel tijd kwijt aan de aan- en afloop als aan het zwemmen zelf. Je bent natuurlijk gewoon afhankelijk van het aanbod. Maar hier in de omgeving is 1 of 2 uur zwemmen heel normaal.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Ik dacht ook dat 8 uur te vroeg zou zijn, zeker omdat ze van uitslapen houdt, dus was ook wel een beetje sneu ;). Maar het gaat prima. Ik maak haar om 7:15 wakker en om 7:45 zitten we in de auto. Voordeel is dat we van tevoren niet hoeven om te kleden, gewoon meteen de zwemkleding aan en onderbroek mee voor daarna. Hier hebben ze in het begin wel bandjes bij zwemles, maar dat doet het 'hulpje' van de leraren om bij de kinderen.
    Over een paar weken zit ze in de diplomagroep, op donderdag na school, dus kunnen we uitslapen op zaterdag ;)

Share This Page