Kwebbel begrijp ik nou dat jij vind dat ze altijd met een auto naar huis moeten en niet met ov? Door je opmerking dat sommige geen vervoer hebben en er altijd wel wat te regelen is? En ik las ook iemand die zei dat als je geen auto hebt je nog wel met andere mee rijdt, zijn genoeg mensen die dat niet doen hoor. Wat dacht je van mensen die in de stad wonen? Die doen het meeste met de (bak)fiets en hoeven eigenlijk nooit ver. In sommige delen van het land kun je niet zonder auto en in sommige is het ov en de fiets een prettiger alternatief. @ tulip: als je geen rijbewijs/auto hebt en je moet naar het ziekenhuis heb je geen maxicosi nodig want dan ga je dus niet met de auto maar met de fiets of het ov. Lees nu sommige die echt niet met de bus kunnen gaan na hun bevalling, dat begrijp ik maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Hier 2x thuis bevallen en voelde me hartstikke goed direct er na dus zeker een paar uur later had ik prima met een bus kunnen gaan (maar gelukkig was dat allemaal niet nodig). @ Susy als je ouders 2 straten verderop wonen kun je dan niet beter gewoon lopen ipv met de auto? Veiliger ook dan je kind op schoot nemen, er kan altijd wat gebeuren he. Zelfs als je nog geparkeerd staat. Vind wel dat een ziekenhuis kan informeren hoe mensen naar huis gaan en als dat met de auto is naar een maxicosi vragen, maar om mensen te verplichten om dan eerst dat ding uit de auto te gaan halen. En een kind niet mee geven dan, kom op zeg dat is gewoon gijzelen. Voor de duidelijkheid ben ik wel van mening dat je je gewoon aan de wet moet houden (lijkt me dat je dat ook wil aangezien het om de veiligheid van je kind gaat) maar stoor me beetje aan het idee van sommige dat een leven zonder maxicosi niet mogelijk is.
Die zijn er.. Wij zijn laatst getuige geweest van een ongeluk met een auto en een fietser, er kwam een vrouw uit de auto (van de achterbank) met een pasgeborene aan de borst, ze zat niet in de gordel. Een blik in de auto leerde dat zij op het 1persoonsdeel van de achterbank had gezeten met het kindje, de reiswieg van de kinderwagen stond (helemaal los) op het neergeklapte 2 persoons deel van de achterbank. Het kind zat dus echt helemaal niet vast. Gelukkig was er met het kindje niets aan de hand maar oh wat was ik kwaad, het was dat ik met de aangereden jongen bezig was, anders hadden ze het geweten. Gelukkig heeft de politie het later ook gezien.
Wij hebben allebei geen rijbewijs en dus ook geen auto. Maar het is de bedoeling dat mijn (schoon)ouders ons naar huis rijden na de bevalling. Tja je moet er misschien wat moeite voor doen om er eentje te lenen of je moet er geld aan uitgeven om een maxicosi te kopen, maar ik begin er dus echt niet aan om het kindje los in de auto te zetten of zelf vast te houden... Kan je wel denken, gebeurt mij niet. Maar je zal het net zien.
Ik vind het echt grote onzin dat het ziekenhuis dit verplicht! Ik vind dat je als ouder lekker helemaal zelf mag weten hoe je je kindje mee naar huis neemt vanuit het ziekenhuis. Ze kunnen hoogstens nog wat voorlichting geven in wat de regels zijn en wat veilig is en wat niet als ze zien dat mensen geen maxi cosi bij zich hebben. Maar het kindje niet mee naar huis laten gaan (wat ze niet eens kunnen, want je kan je kindje gewoon zelf meenemen) vind ik echt belachelijk.
Ik las net een berichtje over een bakfiets, maar daar leg je je kind toch ook niet los in? Ik dacht dat mensen dan gewoon de maxicosi (of ander merk natuurlijk) vastzetten in de bak. Die kun je dan toch ook gebruiken voor dat ritje naar huis?
@ tupp dacht dat er in een bakfiets een babyschaal moet en geen maxicosi (al kan dat misschien ook wel), heb er zelf geen maar geloof niet dat je daar perse een maxicosi of ander autostoeltje voor hoeft te hebben.
ik vind zelf dat ookal heb je allebei geen rijbewijs dat je dan toch een maxi cosi moet hebben. Want wat als je kindje ernstig ziek word als het thuis is en zo snel mogenlijk naar het ziekenhuis moet is dan toch voor de zotte dat je dan eerst iedereen moet gaan afbellen voor een maxi cosi te lenen?
@ mamabeer ik neem aan dat je in zo'n geval een taxi neemt en daar heb je dus geen maxicosi voor nodig (persoonlijk lijkt me dat heel eng maar goed het mag wel)
Nee, dat he je niet goed begrepen dan. Ik heb volgens mij ook niet gezegd dat ik een kind niet zou meegeven. Zei niet voor niets dat ik geen politie agent ben. Het gaat er mij om dat ouders op een verantwoorde manier hun kind mee naar huis nemen. En ja, er is altijd wel iets te regelen Nogmaals, iemand is 9 maanden zwanger en dus ruim de tijd om te bedenken hoe dit straks aan te pakken. Dat ziekenhuizen zich verplichten is niet zomaar. Ook wij hebben al eens een klacht gehad van ouders die de kleine op schoot hielden en een botsing kregen. Ze wisten het niet werd er later gezegd Dus tegenwoordig als ouders toch onverantwoord zijn dan maar zwart op wit. (ook dit eerder verteld) Ben dus een grote voorstander van verplichten. Kwebbel
In een babyschaal zit de kleine toch ook in een driepuntsgordel net als in de maxi-cosi. Dus ook daar ligt de kleine niet los in.
het is toch van de zotte dat iemand zonder rijbewijs 100 euro moet gaan neertellen voor iets wat je waarschijnlijk niet eens gebruikt?? geloof me, als ik genoeg geld had gehad om 100 euro 'weg te gooien' voor het geval dat, had ik ook wel genoeg geld gehad om een rijbewijs te halen.
Een vriendin van mij is thuisbevallen, ging allemaal prima, maar tijdens de bevalling leek alsof het kleintje ietwat klem had gezeten, verder een prima apgarscore, alleen dacht de vk misschien een gekneusd armpje. Geen spoed natuurlijk, dus de vk naar huis en heeft een afspraak in het zhuis gemaakt om het na te laten kijken. Jij zou dan dus eerst even een bus nemen, dat geloof ik echt niet. En ik ging ook in het zhuis bevallen, dacht dat ik allemaal tijd zat zou hebben, alleen bij de eerste check van de vk bleek ik al 6 cm ontsluiting te hebben dan heb je echt geen tijd om een bus te zoeken hoor, en ook ik voelde mij prima na de bevalling, maar mijn hoofd stond er echt niet naar om naar de bushalte te lopen. En je kunt een pasgeboren kind toch ook niet zo in je armen houden, dan leg je het toch ook in een maxi cosi???
Maar een veilig vervoermiddel zoals een maxi cosi hoeft toch geen 100 euro te kosten? Zelfs gratis kan je ze afhalen als je alleen al op marktplaats kijkt. En ja liever dat dan onveilig vervoeren
maar waarom dan al die waarschuwingen dat je een mc nooit 2ehands mag kopen omdat je niet weet of hij nog veilig is, ivm mogelijke ongelukken etc? een beetje fatsoenlijke taxicentrale heeft ook autozitjes, als je dit aangeeft als je de taxi besteld, zorgen zij dat hij er in zit.
Miffy...dat is ook niet voor niets die waarschuwingen voor een 2e hands. Maar zoals ik zei dan liever nog een 2e hands zodat ze wat bescherming hebben dan niets Ik denk dat ik teveel in de afgelopen 12,5 jaar heb gezien in real life hoe kinderen vervoerd werden. Daarbij dat het ook niet altijd goed ging. Maar nogmaals ieder z'n mening.
Kwebbel ik begreep uit onderstaande quote dat je dus bedoelde dat je ouders dan niet weg laat gaan: Nee....als ik dienst heb en er is spraken van geen veilig vervoersmiddel dan helaas niet naar huis. Auto of geen auto....er is altijd wel iets te regelen. Tuurlijk leg je een baby niet los in een bakfiets, maar een babyschaal is iets anders dan een maxicosi en het ging er over of je met een bakfiets een maxicosi nodig hebt, niet dus. @ tulip voor een gewone afspraak in het ziekenhuis neem ik de bus idd. Prima verbinding hier dus waarom zou je voor een normale afspraak de bus niet nemen? Wat zou je dan moeten doen zonder rijbewijs en auto? En zoals ik al eerder schreef zou ik in een spoedgeval de taxi nemen, zelf had ik wel een maxicosi die ik dan zou gebruiken maar goed dat is niet verlicht en daar ging het over. Je doet net alsof ik vind dat je maar gewoon een bus moet nemen als je op punt van bevallen staat , dat zeg ik toch echt nergens hoor. Het gaat hier over naar huis gaan na een bevalling. Ik ben vlak na mijn bevalling een paar keer naar het ziekenhuis geweest met dochterlief om mijn zieke schoonvader op te zoeken, toen hadden wij nog een auto en in de auto natuurlijk in de maxicosi maar van auto naar ziekenhuis lekker in de draagdoek. Ik zeg ook nergens dat iedereen maar met de bus moet gaan vanuit het ziekenhuis, maar wel dat dat een optie is voor sommige mensen. Nogmaals voor de duidelijkheid want blijkbaar wordt er overheen gelezen: ik vind dat iedereen zich aan de wet moet houden en als het om de veiligheid van je kind gaat lijkt het me dan ook dat je dat wil. Verder hebben wij sindskort geen auto meer maar wel 2 autostoeltjes in huis voor het geval dat. Ik wil alleen even een andere kant benadrukken.
oh ik ben het wel met je eens hoor, maar we hebben bij mila een mc gekocht en nooit gebruikt, en Fenne is nu bijna 6 maanden, en al die tijd ook geen auto vanbinnen gezien. daarom vind ik het gewoon zonde van het geld om zo'n ding aan te schaffen, voor die 10 minuutjes van het ziekenhuis naar huis. we hadden vanuit het zh ook met een vriend mee kunnen rijden, wij hebben gekozen voor taxi + zitje. dus was eenmalig even wat duurder, maar nog steeds goedkoper dan een nieuwe (of meeste 2ehands) MC kopen.
ja en ook in middeleeuwse maxi cosi die al 6e hands zijn levensgevaarlijk je weet nooit of zo een ding een keer gestuiterd is of aangereden
je hoeft ook geen maxi cosi merk te kopen...mijn moeder heeft een gloednieuwe toen gehaald in de aanbieding voor 30 euro (was wel helemaal geen merk aangebonden) vind je dat ook nog veel dan? Als je iedere keer iets extra's voor de taxi-zitjes betaald hoopt het zich ook op en ben je wellicht goedkoper uit.