Pas naar huis als er een kinderzitje is

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door beertje87, 21 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ladi...ik zou het bijna doen om ze echt niet te laten gaan, maar elders had ik al neergezet dat ik geen politie-agent ben. Ik probeer ze uiteraard wel over te halen om niet op een onveilige manier naar huis te gaan.
    Hoop dat ons ziekenhuis het ook gaat verplichten.

2. LaDi

LaDi Fanatiek lid

Oke gelukkig maar, zouden toch krantenkoppen moeten krijgen met Kwebbel baby gegijzeld ivm ontbreken van een maxicosi ;).

Maar goed dan begrijpen we elkaar volgens mij helemaal.

3. miffy11

miffy11 Niet meer actief

30 euro vind ik niet veel nee, maar ik zie ze niet hoor.. foldertjes die ik binnen krijg van baby store, aanbiedingen bij bouwmarkt, zijn auto-stoeltjes catagorie 1 allemaal rond de 100 euro.
    ik ben wel rond aan het kijken, want mijn beste vriend heeft sinds een paar weken rijbewijs, dus zou leuk zijn als hij ons een keer mee zou kunnen nemen. maar zolang ik er nog geen heb gevonden, gaan we gewoon met de bus.

4. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

30 euro voor een maxicosie dat is idd niet goedkoop, waarom zie ik zulke aanbiedingen nou nooit :(

5. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ok, een voorbeeldje (misschien ietwat overdreven maar toch):

Je bent bevallen en gaat weer naar huis. Je gaat bijv naar huis in de auto van vrienden, familie of met de taxi oid. Je hebt (om wat voor reden dan ook) geen autostoeltje groep 0, dus je houdt het kindje bij je op schoot. Plotseling moet er hard geremd worden of er gebeurt een ongeluk, botsing oid. Je kind schiet door de schok uit je handen/armen en vliegt door de auto. Met alle gevolgen van dien. Je kan dus linea recta weer terug naar het ziekenhuis.

Ik denk dat ziekenhuispersoneel juist om dit soort gebeurtenissen toezien op veilig vervoer van pasgeboren baby's.

Hoeveel is de veiligheid van je kind je dan waard? Staat daar een bepaald bedrag voor?
    Ik geloof dat het al eens gezegd is: beter een 2e-hands stoeltje dan helemaal geen stoeltje. Op martkplaats kun je, als je even zoekt, al voor weinig geld 1 aanschaffen.

6. miffy11

miffy11 Niet meer actief

nogmaals, dat vind ik ook. ik wilde alleen duidelijk maken dat er ook een andere optie is dan meteen een mc te kopen, die je nooit gebruikt omdat je geen auto hebt, en dat is een taxi bedrijf te regelen die wel kinderzitjes heeft.

7. Alita

Alita Niet meer actief

Tuurlijk moet je je kindje vervoeren in een mc...:$

Maar ook vindt ik dat het zk er niet over te beslissen heeft wat jij me je kindje doet?
    Mag je het niet zelf weten dan...buiten dat ik het me niet kan voorstellen dat iemand zonder de mc gaat...;)

Maar wat heeft het zk er in godsnaam mee te maken wat jij met je kindje doet..dat sommige zkhuizen maar eerst eens zorgen dat hun personeel meer over bv enz weet!!

8. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Kijk, om dit soort scenario's ben ik er ook helemaal voor dat er gecontroleerd wordt of ouders weten hoe ze hun kind veilig kunnen vervoeren.
    Maar! ik vind niet dat ze verplicht moeten stellen om een maxicosi te hebben voor het kind naar huis mag. Zoals eerder gezegd, je kunt je kindje ook veilig vervoeren in een babyschaal in een bakfiets, en sommige vrouwen lopen letterlijk 3 uur na de bevalling alweer rond, en kunnen zelf naar huis fietsen.
    Dus voorlichten en eventueel controleren als mensen met de auto gaan, heel goed. Maar verplichten om per se een maxicosi (of ander veilig autostoeltje) te hebben, dat niet...

9. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ben ook van mening dat het ziekenhuis niet mag verplichten je kind in een maxicosi mee naar huis te nemen. Het is nog altijd de verantwoordelijkheid van de ouders.

Ik las hier overigens ook een reactie van iemand over ouders die hun kindje met het gezicht naar voren in de auto zetten.

Ik kwam er pas met 35 weken zwangerschap achter dat de kindjes achterstevorenin de auto moesten. Had echt geen idee. Gelukkig stond het duidelijk op de stickers op de mc.
    Ow en ook zijn we twee keer vergeten de gordels om te doen.
    Geen idee hoe het kan, maar we reden in de auto en op een gegeven moment schoot door mijn hoofd: Ow de gordel zit er nog niet omheen.
    Voelde me zwaar beroerd ervan. Had er niet aan moeten denken dat er wat was gebeurd.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.856
    19.239
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het ziekenhuis stelt dit niet verplicht. Het is wettelijk verplicht om kinderen in de auto veilig te vervoeren. En aangezien de overgrote meerderheid van de jonge ouders met een auto naar huis gaat en niet met een bakfiets of een bus, is het terecht dat het ziekenhuis hierop wijst.

11. miffy11

miffy11 Niet meer actief

precies, maar dus niet iedereen. dan is het toch niet reëel om als ziekenhuis te roepen: geen mc is baby niet naar huis?

12. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Als er sprake is van een opname dan is er een overéénkomst afgesloten tussen ziekenhuis en patiënt. Ook een baby wordt opgenomen.
    De patiënt heeft uiteraard zijn rechten en plichten, maar dat heeft een medewerker ook. Daarbij hoort ook een vorm van verantwoordelijkheid.

Kwebbel

13. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Haha....kom liever voor iets anders in de media :D

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.856
    19.239
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik neem dus ook aan dat dit niet geldt voor ouders die op een andere manier naar huis gaan.

15. miffy11

miffy11 Niet meer actief

nouja, wat ik hier uit begrijp geld het voor iedereen

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.856
    19.239
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, dat is een krantenbericht. Natuurlijk staat daar niet elk detail en elke uitzondering in. Ze gaan gewoon uit van de grootste groep. Ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen er per jaar per ziekenhuis op een andere manier naar huis gaan dan met de auto. (Zoniet hun eigen auto dan opgehaald met de auto door bekenden of met een taxi.)

17. 4days

4days Niet meer actief

Duh, ze vragen natuurlijk eerst of de ouders met de auto zijn. Als ze te voet zijn zullen ze echt niet gedwongen worden een mc te halen.

18. miffy11

miffy11 Niet meer actief

ja maar word dat ook gecontroleerd?

19. Alita

Alita Niet meer actief

Ik vindt het te ver gaan.....ik beslis zelf wel wat ik met mijn kinderen doe!!
    Erop wijzen is wat anders...als jij na je bevalling naar huis mag gaan ze dan ook kijken of jij als moeder wel fatsoendelijk thuiskomt?

Ik vindt dat er ook andere belangrijke dingen zijn waar het zk zich druk over moet maken...
    zoals betere voorlichting over bv, hoe met patiënten om te gaan enz...

20. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    dat vind ik nou een goede, als een patient (niet baby) naar huis gaat controleren ze toch ook niet of ze hun gordels wel om doen?

Of een kindje van 2 of er wel een stoeltje in de auto zit?

Deel Deze Pagina