Pas naar huis als er een kinderzitje is

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door beertje87, 21 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alita

Alita Niet meer actief

ja toch?
    Ik vindt het zelf onverantwoordelijk dat je al 2uur na een bevalling naar huis mag, ik vindt dat iedere moeder een nachtje zou moeten blijven samen met baby...
    Of dat ze je in ned zo lang overtijd laten lopen...?
    Of dat sommige vrouwen met een pre-eclampsie gelijk worden ingeleid en andere laten ze gewoon lopen?

Ik bedoel werk daar eens aan voordat je je zo gaat bemoeien met iemands prive-leven!!

2. tulip

tulip Niet meer actief

Dit zijn natuurlijk dingen die niks te maken hebben met het wel of niet hebben van een maxi cosi.
    Volgens mij proberen de ziekenhuizen hiermee gewoon hun best te doen om elk pasgeboren kindje veilig thuis te laten komen. In hun verdere leven kunnen ze er idd niks meer aan doen, maar dit is het minste.

Je moet het denk ook niet als bemoeizucht zien, maar als extra voorzichtigheid.

3. miffy11

miffy11 Niet meer actief

eens, maar ik vind dat het ziekenhuis er wel eerst voor moet zorgen dat het bewuste kindje ook gezond en wel op de wereld word gezet. en er zijn gewoon wel een hoop punten waar wat meer aandacht besteed aan mag worden.

4. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

wat erg dat sommige mensen geen maxicosi of autostoeltje gebruiken.

Ik weet de dag nog dat we Ons Kleintje mee naar huis mochten nemen, en TROTS dat we daar liepen met onze maxicosi:D

Vond de maxicosi ook heel prettig voor de baby.

5. 4days

4days Niet meer actief

Het zal wel niet, maar ik kan me niet voorstellen dat ouders gaan liegen als iemand ze onverwacht vaagt of ze met de auto zijn?? Ja het kan natuurlijk altijd. Maar ik denk dat de meeste ouders sowieso wel zouden meewerken als iemand het zo nadrukkelijk vaagt. En de ouders die het weigeren of er zelfs over gaan liegen, dat zijn waarschijnlijk dezelfde ouders van wie het kind sowieso altijd los zal zitten, ook in het dagelijkse leven.

6. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Jij beslist zelf, tot op zekere hoogte, wat je met kindje doet. Sommige dingen zijn not done. Mishandeling mag niet. Als jij/of wie dan ook met je kindje in het ziekenhuis komt, en er is een vermoeden over kindermishandeling dan wordt dat gemeld. Dat is de plicht van de medewerkers in een ziekenhuis.
    Als hier morgen een artikel komt te staan, Baby overleden na auto ongeluk --> baby zat los bij pas bevallen moeder op schoot, ...dan wordt daar schande van gesproken, want die ouders hadden het kind in een maxi cosi moeten vervoeren.Ik zou het zelfs een soort van mishandeling vinden. Stel je daar nog eens bij voor dat er in dat artikel vermeld wordt dat de verpleging ervan wist dat ze zo naar huis zouden gaan. Iedereen zou willen dat de verpleging hun had tegengehouden.

zoals betere voorlichting over bv

Dus wel bemoeien met de bv, maar niet met de veiligheid???

7. miffy11

miffy11 Niet meer actief

natuurlijk, maar dan is het nog steeds de verantwoording van de ouders.
    maar zoals eerder gezegd zijn er nog genoeg andere manieren om een baby te vervoeren dan op schoot of in een mc.

toen ik beviel in schotland, kreeg ik een verplichte baby-ehbo cursus voordat ik naar huis mocht. laat ze daar maar eens geld in steken in de nlse ziekenhuizen.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.856
    19.239
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    D'r is wel een verschil natuurlijk: ouders zeer dwingend vragen een mc te gebruiken is gratis. Een cursus babyEHBO voor elke jonge ouder (hoe lovenswaardig ook!) kost natuurlijk een hoop geld. En er moet op dit moment bezuinigd worden.

9. miffy11

miffy11 Niet meer actief

natuurlijk, maar dit is nederland, en alles kost geld. zelfs zoiets simpels als verplichten tot mc..
    er moeten memo's verstuurd worden, personeel inlichten etc etc.. ze krijgen altijd wel wat verzonnen om het een hoop te laten kosten.

en dat scheelt natuurlijk wel een hoop vergeleken met een ehbo-cursus, dat begrijp ik wel, maar ik denk dat je op de langere termijn meer levens kunt redden door het invoegen van een ehbo cursus, dan dingen vertellen die iedereen die een kind krijgt in principe al (hoort te) weten.

neem nu even mezelf als voorbeeld, ik heb geen auto, geen rijbewijs en dus ook geen maxi-cosi. maar weet wel heel goed dat je een kind niet op schoot kan vervoeren.
    (en om mij dan daar te houden tot dat ik een mc heb geregeld, kost dat nog veel meer geld, want dan blijf ik daar tot de baby oud genoeg is om zelf naar huis te kunnen fietsen.)
    gelukkig heb ik de ehbo nog nooit nodig gehad, maar daar heb ik dus wel veel meer aan dan daar moeten blijven omdat ik geen mc heb.
    mensen inlichten vind ik heel goed, maar mensen 'gijzelen' gaat te ver.

en tsja, ik zal maar niet door gaan op dingen waarop nederland wel kan bezuinigen, want dan word het een heel ander verhaal..

10. miffy11

miffy11 Niet meer actief

en hoeveel kost zon ehbo ding nou eigenlijk? een baby-reanimatie pop, een tv met dvdspeler en een dokter of verpleegster die evt wat uitleg kan geven als het nodig is..

11. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Sluit ik me bij aan.

12. 4days

4days Niet meer actief

Maarja er staat ook bij dat ze mensen niet kunnen dwingen. Dus ze kunnen ze ook niet echt 'gijzelen', alleen ze dringend erop wijzen.

En in feite is het natuurlijk al (wettelijk) verboden je baby zonder autostoeltje in de auto te vervoeren, dus waar hebben we het over...

13. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Beetje off topic, maar er zijn tegenwoordig heel veel zorgverzekeraars die een EHBO cursus vergoeden.

14. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik sluit me aan bij Cossy. Waar hebben we het eigenlijk over? Het is toch al gewoon wettelijk verplicht? Bij ons werd het trouwens wel gecontroleerd. Toen ik ontslagen werd uit het ziekenhuis liep één van de verpleegsters mee naar de auto om te kijken hoe we hem vastzetten. Ik vond dat persoonlijk een heel veilig idee. Ze hebben hem geholpen veilig ter wereld te komen in dat grote ziekenhuis. Natuurlijk sturen ze hem ook graag veilig de verdere wereld in... Lijkt mij logisch...

15. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

inmiddels begin ik me af te vragen wat iedereen dan vindt van ouders die met de bus naar huis gaan of met de trein, zonder mc;) Eigenlijk is dat ook onverantwoord vind ik zelf.

Ik vind dat het een goede `service`is van het ziekenhuis dat ze erop toe zien dat een kindje meegaat in een maxicosi, maar de mc kan natuurlijk ook nog in de auto staan, heel goed te controleren is het dan toch niet. @Josien, dat meen je niet! Ik denk dat niet elk ziekenhuis dat doet.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.856
    19.239
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In ons geval gaat de kraamverzorgster na de bevalling mee naar huis. (Althans: bij een gewone, ongecompliceerde bevalling). Ze rijdt dan in haar eigen auto achter ons aan. Maar ik neem inderdaad aan, dat ze ons even helpt met instappen en de baby op de juiste manier in de auto zetten. We hebben dan wel zo'n "idiot-proof" familyfix systeem met lampjes en piepjes, maar toch.

17. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Wij hebben van te voren al geoefend hoe we die MC in de auto moesten zetten en ik zou 't zelf erg raar hebben gevonden wanneer iemand (terwijl manlief en ik in totaal vier kinderen hebben) even zou gaan kijken hoe wij die mc in de auto zetten; zo moeilijk is dat nou ook weer niet.. Ze komen daarbij ook niet bij elke ontslagen patiënt kijken of ze hun gordels wel omdoen, lijkt mij.

Ik vind het simpelweg buiten hun verantwoordelijkheid vallen. Nogmaals, het benoemen vind ik geen slecht idee (je kunt het ding zomaar vergeten zijn als je hals over kop richting ziekenhuis moet), maar meer dat dat gaat me wat te ver.

Het is idd verplicht je kind in 'n autostoeltje te vervoeren en dat is dus de verantwoordelijkheid van de mensen die het kind in hun auto vervoeren en niet van medisch personeel. Lijkt mij dat die hun tijd wel beter kunnen besteden...

18. Alita

Alita Niet meer actief

Borstvoeding behoort toch tot je taken die je behoort te kunnen als verpleegkundige op een kraamafdeling of niet?

Dat ze meelopen naar je auto super, moet zeggen dat ze er hier helemaal niet naar gevraagd hebben....

Maar nogmaals ik vindt het heel normaal dat je mc hebt maar om nu als een soort van politieagent te gaan spelen mc anders mag je baby niet mee naar huis nee sorry vindt ik te ver gaan...

19. tulip

tulip Niet meer actief

Hier ging de kraamverzorgster ook mee en keek of het goed ging (wij hadden al geoefend:p)

Op de andere vraag over de bus, ja ik vind het ook onverantwoord als je met je baby in een bus gaat zitten zonder maxi cosi ofzo!!! Stel dat de bus ineens een noodstop moet maken dan vliegt je kind zo uit je armen.

Ook wil ik nog even zeggen dat het onderwerp wel een beetje uit zn verband wordt gerukt. Het gaat hier om het vervoeren van een pasgeborene vanuit een ziekenhuis en sommigen blijven een goede voorlichting over bv erbij halen:( Ik snap niet wat dit hiermee te maken heeft. Het is ook een taak van een ziekenhuis maar dat heeft hier toch niks mee te maken?? Heel irritant eigenlijk.

20. Alita

Alita Niet meer actief

@Tullip irritant????

Deel Deze Pagina