Wat doe jou zoon/dochter 10 jaar in het huishouden?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door jannn, 8 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Titel zegt het al.

Mijn zoon zeg steeds dat hij veel moet doen. Ik geloof dat niet.. volgens mij moeten andere kinderen veel meer doen.
    Ik laat jullie reacties daarom ook lezen aan hem :roflmao:.

Bij elke maaltijd ruimt hij zijn eigen bord bestek en beker op.
    En hij zet zoetwaren terug in de kast.

Ruimt savonds de tuin op.

Zoon van 7 doet hetzelfde alleen die zet de koelkast dingen terug in de koelkast
    En die brengt de container voor en leegt elke avond bakje van papier en zakjes GFT en plastic.

Is dit veeeel??

2. AvdY

AvdY Niet meer actief

Haha, mijn dochter van 2,5 doet nog meer ;)
    Die ruimt haar eigen speelgoed op, doet op mijn verzoek (en natuurlijk in mijn bijzijn) de was in de wasmachine en droger, vouwt was op, helpt met tafel dekken en opruimen en helpt de boodschappen opruimen na het bezoek aan de winkel. Maar ze doet het dan allemaal wel met veel plezier en wordt boos als ze niet mag helpen ;)

3. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn kinderen hebben geen vaste huishoudtaken. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor: de eigen was in de juiste wasmand, kamer opruimen, gebruikte vaat en spullen in de keuken/kast/koelkast opruimen.
    Soms wordt er af en toe een extra taakje gevraagd als wij het erg druk hebben. Aangezien ze nooit vaste huishoudelijke taken hebben verwacht ik dat het zonder mopperen gedaan wordt.

4. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Eigen speelgoed ruimen ze idd ook op.

Ik ga als we op vakantie zijn denk ik een rooster maken.. wie wat elke dag doet.
    Want ik heb ook vakantie toch?

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Al zou je zoon 1 vork moeten terug brengen, zou hij nog klagen hahaha

Onze 3,5 jarige helpt mee met tafel dekken en als het kan ook afruimen (glas op het aanrecht zetten bv). Uiteraard opruimen eigen speelgoed incl tuin. Ook gooit hij de was naar beneden op verzoek en helpt hij met met bedden afhalen (als hij thuis is, als hij speelt met de buurjongen hoeft het niet :) )

6. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ik zie dat je dochter 1 jaar ouder is.
    Ze doen automatisch deze dingen of blijf de kleding ook wel een op hun kamer liggen?

7. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Wat bedoel je daarmee??

8. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat doen ze niet automatisch nee:roflmao: I wish!
    Ik heb de 3 grootste sloddervossen in huis die er bestaan. Daar moeten ze regelmatig (lees=dagelijks) aan herinnerd worden.

9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Dat kinderen snel klagen dat ze teveel moeten doen, te weinig zakgeld krijgen etc. Dat als je je zoon maar 1 taak geeft om alleen zijn vork terug te brengen naar het aanrecht dat ook veel te veel is :p

Zelfs als ze geen enkele taak hebben en 1 keer iets moeten doen kun je moppers of een diepe zucht verwachten haha

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Vaatwasser uitruimen, tafel dekken en helpen afruimen, zelf hun bed verschonen (ik haal alleen het beddengoed eraf voor de was, ze krijgen een schone stapel ervoor terug), vuilnis wegbrengen (glas, restafval, plastic), helpen woonkamer en/of tuin opruimen aan het eind van de dag (rondslingerende troepjes) terwijl ik hun broertje naar bed breng, eigen kamer stofzuigen, was in de wasmand.
    Hiervan zijn een aantal taken vast en een aantal gebeurt op verzoek zoals het uitkomt of ik doe het zelf.

‘s Morgens de vaatwasser uitruimen, was in de wasmand en bed verschonen zijn iig vast. En soms komt er ook iets extra’s bij als ik het heel druk had zet ik ook weleens een wasmand voor hun neus om te vouwen.

11. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    O zo! Sorry! Had het verkeerd begrepen .

12. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ik zie dat je al wat grotere dochters heb. Dat is wel lekker voor zulke taken zoals de was etc

13. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48

Oooo gelukkig om te lezen hahah. Ik moet ze namelijk dus altijd aan herinneren. En dat ik zo lastig.
    Maar ben dus niet de enige

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Heb hier eigenlijk geen vaste taken voor ze maar ze helpen (soms onder luid gemopper dat ze altijd alles moeten doen) als ik het vraag.
    We hebben wel een aantal regels met gevolgen. Was niet in de wasmand, tja dan wordt het ook niet gewassen, heel lastig als je (onze puber zoon) in eens zonder sokken zit , maar ja ik ga echt niet op mijn knieën zitten om al die sokken onder zijn bed weg te vissen.

Speelgoed in de tuin niet opgeruimd (gaat vaak om ballen/springtouw etc), tja dan ruim ik het op en wel op mijn manier, zelfde geldt voor hun kamer. De vuilnisbak is mijn grootste vriend. Nu zul je denken dat hun kamers netjes zijn , dat niet, maar ik kan er wel fatsoenlijk in lopen en om de zoveel tijd gaan we samen aan de slag.

Samen plannen we ook om de zoveel weken een dag in en dan is het onkruid wieden in de tuin.

jannn vindt dit leuk.
  15. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Haha mijn vader deed dat ook precies zo: deadline stellen, alles wat dan niet van de vloer was, ging in de vuilniszak. Super effectief!

16. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Kost jezelf dan weer geld want dan willen ze het later weer nieuw kopen

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Als mijn dochters bewust slordig met hun spullen omgaan en ik moet het dan ‘opruimen’ of het gaat kapot, kost het mij nooit wat. Dat mogen ze dan lekker zelf betalen ;)

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Nee hoor, mogen ze lekker zelf voor sparen

jannn vindt dit leuk.
  19. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Niet zo heel veel.
    Hij dekt wel iedere dag de tafel, ruimt (na een paar keer herinneren) zijn speelgoed op en houdt zijn kamer netjes. Verder vragen we soms of hij iets wil doen, maar dat gaat meestal niet van harte. Dan leggen we weer uit dat we het huishouden toch echt met z'n allen moeten doen. Dat begrijpt hij dan ook wel weer.

jannn vindt dit leuk.
  20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Niet voor mij, maar heb ook kinderen in dezelfde leeftijd.

Bij ons geldt 'iedereen ruimt zijn troep' beleid, en dat zien we niet als een huishoudelijke taak.

Dus de kinderen zijn in principe verantwoordelijk voor:
    - opruimen eigen kamer,
    - vieze was in de mand,
    - opruimen en schoonmaken speelkamer,
    - opruimen badkamer na het douchen
    - helpen dekken en opruimen tafel.

Daarnaast helpen ze gewoon waar nodig in huis. We brengen dit ook niet als een 'taak'. Ons huis schoonhouden doen we samen. Dus de tuin doen we samen, tafel dekken en opruimen ook, degene die op dat moment aanwezig is helpt net de was vouwen/ophangen enz.

We hebben het ooit geprobeerd met een planning, maar juist het 'natuurlijke' werkt bij ons veel beter.

Deel Deze Pagina