huishoudschriftje

Discussion in 'De lounge' started by Chocolat, Dec 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik hou sinds een jaar precies bij wat erin en wat eruit gaat.
    Doormiddel van een huishoudschriftje.

Ik heb nu zo'n tabel:
    -inkomsten
    -uitgaven vaste lasten (zoals huur/gas/elec/telefoon etc)
    -boodschappen
    -auto (benzine/onderhoud/evt. bekeuring)
    -kleding/schoenen
    -persoonlijke verzorging
    -verjaardagen etc.
    -huis/tuin (acces./dieren enz.)
    -dagje uit, uit eten
    -diversen (feestdagen/collecte)

Ik wil voor het volgende jaar het iets wijzigen door de boodschappen te verdelen tussen eten/drinken en huishoudelijke artikelen (zoals schoonmaak/w.c.papier) en door huis en tuin ook apart van elkaar te doen.

Als jij een huishoudboekje bij houdt hoe doe je het dan??
    Zou graag tips willen hebben voor verbetering.

2. Jet83

Jet83 Bekend lid

Aug 15, 2012
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat goed dat je het een jaar lang hebt bijgehouden zeg! Zijn er dingen waar je van geschrokken bent?

Misschien is het een idee om eetbaar en niet eetbaar van elkaar te scheiden?

En mag ik vragen wat je gemiddeld aan boodschappen per week kwijt bent. Ik wil zelf ook wat beter bij gaan houden waar het geld naartoe gaat. Ik heb nu in mijn hoofd om 75 euro per week te begroten. 50 voor voeding en 25 voor verzorgingsproducten/ luiers/ schoonmaakmiddelen.

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier hebben we een schriftje+excel-bestand.
    De vaste lasten/inkomsten gaan niet in het schrift, maar in het excel-bestand.

Voorin het schrift schrijf ik per maand de boodschappen op, zodat ik elke week kan kijken hoeveel budget ik nog heb. Achterin het schrift alle overige uitgaven.
    Voor boodschappen pin ik elke maand een vast bedrag. Bij de rest schrijf ik de datum, pin/contant, wat en waar en het bedrag. Rond de eerste van de maand doe ik dan samen met mijn man de administratie en klop ik alles in Excel.

Zo doen we het al 6 jaar en bevalt prima.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
  5. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik gebruik Excel voor de dagelijkse boodschappen maar dan zonder wcpapier en doekjes enzo. Nu wil ik volgend jaar graag ook alles bijhouden, gewoon in Excell maar ik wist niet eens dat daar ook sites voor waren! Ik ga eens snuffelen..

6. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik hou het maandelijks ook schriftelijk bij:
    Inkomsten - vaste lasten
    Daar trek ik ook nog 70 euro per week aan boodschappen vanaf, dit is inclusief extra's en huishoudelijke- en verzorgingsproducten.
    Het bedrag dat we overhouden gaat naar de spaar. Tegenwoordig is dit erg weinig helaas, soms zelfs niks. Maar we leven! ;)

Goed van je dat je het bijhoudt, zo hou je het overzichtelijk.

7. 2jees

2jees Niet meer actief

Gewoon standaard 70? Is toch best verschillend? Hier wel tenminste.

8. Chocolat

Dat ga ik vanaf volgend jaar dus ook doen eten/drinken en huishoudelijk.

Wij zijn ongeveer €70,- per week kwijt.
    Luiers €25,- per maand de doekjes haal ik in de aanbieding.

9. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Dit is gemiddeld bij ons. Als ik wat over heb gaat dat in een potje, en pak ik dat als we een duurder weekje hebben.

10. Chocolat

Zo doe ik het ook.
    Voor alle weken 70,- en sinds kort haal ik de groenten en aardappelen bij een tuinder en het fruit van de markt en dat merk ik echt qua uitgaven. Soms heb ik aan 60,- genoeg.

Voor benzine precies hetzelfde €50,- per week.

11. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Benzine heb ik eigenlijk bij de vaste lasten gerekend. Ik vind dit systeem ideaal! Vers fruit haal ik in de aanbieding of idd op de markt. Mandarijnen, appels en boerenkool zijn deze week in de bonus bij de AH :p

12. Missmadeliefje

Missmadeliefje Bekend lid

Mar 4, 2014
    589
    3
    18
    NULL
    Scheelt dat echt om groenten bij een tuinder te halen? Waar kan je zo'n tuinder vinden?!

13. Chocolat

Een voorbeeld: bloemkool scheelt 25 cent met in de winkel en zo is het met alles eigenlijk wel. Er zit geen veiling tussen.

Ik ken deze mensen via de kerk, maar hier in de buurt zijn meerdere tuinders.
    Ik weet niet waar je woont, maar meestal zie je het ook wel aan de kassen die er staan.

14. Soit

Soit Niet meer actief

Inkomsten

Vaste lasten
    Boodschappen (zonder verzorgingsproducten)
    Brandstof
    Overige

Verder heb ik een soort ' financieel plan', wat inhoud dat ik per maand een vast bedrag stort op een aparte rekening. Van deze rekening betaal ik facturen die niet maandelijks betaald worden. (Bijv. Mazout, anwb jaarbijdrage, onderhoud auto, levensverzekering lwartaal, etc. Etc. )
    Hier houd ik dus ook alle uitgaven van bij.

Ps ik heb geen schriftje maar werk al jaren met excel

15. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

Oct 5, 2012
    1,581
    0
    0
    #16 nathalie2012, Dec 5, 2014
    Last edited: Dec 5, 2014
    Ik zie dat de site van Afas gratis is.
    Ik heb net een account aangemaakt en nu vragen ze om mijn bankrekening nummer :$ Ik snap dat dat is om gegevens te gebruiken maar die kan ik zelf ook invoeren :x

16. Chocolat

Dan gaat het automatisch de boodschappen bij boodschappen, kleding bij kleding enz. Je moet dan nog wel controleren bij bepaalde winkels of het in het goede vakje komt.
    Ik heb ook een Afas-account maar doe er nu dus niks meer mee.
    Ik had dan ingevuld van tanken kon ik elke keer weer het rekeningnummer goed zetten in het juiste vakje. En omdat als ik bij de supermarkt ben geweest kunnen er ook verzorgingsproducten inzitten en die wil ik juist apart houden van eten en drinken.

Share This Page