Pas op met de uitzetlijsten!

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Risssje, 24 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Risssje

Risssje Lid

23 feb 2012
    75
    0
    0
    Den Haag
    Hallo dames!

Ik ben afgelopen januari mama geworden en had veel uitzet lijsten van verschillende winkels liggen en daarvan de spulletjes aangeschaft!
    Mijn ervaring na 6,5 nu is dat je veel dingen niet gebruikt niet nodig hebt of zelfs beter niet mag gebruiken van bijvoorbeeld de kraamhulp en het consultatie bureau i.v.m. de veiligheid van je kindje!

Mocht je dus twijfels hebben met de aanschaf van spulletjes, geef dan ff een seintje misschien dat ik jullie daarin kan helpen/adviseren!

Ook heb ik nog wat dingetjes te koop staan op marktplaats, omdat mijn kindje al wat dingetjes niet meer past en ook nog wat zwangerschaps spullen! mochten jullie interesse hebben, privébericht me dan even dan stuur ik mijn marktplaats link!

Liefs :p

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    #2 Umm85, 24 feb 2012
    Laatst bewerkt: 24 feb 2012
    Wat zou je niet mogen gebruiken van de kraamhulp of cb? Ja een bedzeiltje bijv? Weet ook niet welke lijst je had en idd zijn veel dingen onnodig maar uiteindelijk beslis je zelf nog wat je wel of niet wilt gebruiken, heeft de kraamhulp of het cb verder niet zoveel over te zeggen.

edit, ook denk ik dat veel dingen nogal persoonlijk zijn. Zie het topic: slechtse of beste aankoop oid.

3. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Je kan het beste een uitzetlijst van het kraambureau gebruiken, want die hebben er geen baat bij om je onnodige dingen aan te smeren.

4. misa

misa Niet meer actief

En proberen zelf na te denken..! Al kun je echt niet alles weten natuurlijk..! ;)
    Wat ik ook heb gedaan is meerdere uitzetlijsten naast elkaar houden en er zo samen één van gemaakt. Dingen weggelaten die mij (of anderen) overbodig leken en dingen toegevoegd of aantallen opgehoogd waar ik dacht dat dat nodig was..!

5. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    De uitzetlijsten van je kraambureau zijn inderdaad een stuk betrouwbaarder! Of vraag het anders eens aan je moeder ofzo, wat zij er over denkt. Met nuchter en gezond verstand kom je vaak een heel eind ;)

6. Risssje

Risssje Lid

23 feb 2012
    75
    0
    0
    Den Haag
    Wat ik in huis had gehaald maar wat afgeraden wordt is idd een bedzeiltje.
    bij de winkel werd mij gegarandeerd dat ze ademend waren en dus toegestaan maar de kraamhulp adviseerde het niet te gebruiken i.v.m. risico wiegendood.

Maar ook te denken aan talkpoeder en baby badolie
    talkpoeder is niet goed omdat dit door de baby ingeademd wordt
    en bad olie is gevaarlijk want als de baby daar ook maar iets van binnen krijgt per ongeluk dan kan hij/zij een longontsteking krijgen!

Navelbandjes stonden op alle uitzendlijsten maar worden niet meer gebruikt...

en zo waren er nog wel wat dingetjes (even uit m'n hoofd niet meer wetend wat)

Advies aan mensen met ervaring vragen lijkt me dus geen overbodige luxe alleen moet je weer oppassen met bijvoorbeeld je moeder omdat die nog gewend is een dekbedje te gebruiken en dit nu weer beter niet te doen is ;)

7. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    badolie werd hier zelfs aangeraden ivm droog huidje!

8. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier in België worden de kindjes vanuit het ziekenhuis al met badolie gewassen dus denk ik echt niet dat ze risico's gaan nemen ivm longonsteking of iets dergelijks. Denk dat je je hierin vergist. En heb het al een paar keer gezegd op dit forum omdat het Nederlands is en ik van België ben en sommige regels anders zijn mbt opvoeden van kinderen. Wij Belgen mishandelen, vergiftigen of verzieken onze kinderen ook niet hoor. Alles is nu gewoon zo commerciëel geworden als je bij jezelf kijkt ben jij toch ook gezond en grootegebracht met anderen regeltjes en wetten dan nu.
    Het is idd zo dat uitzetlijsten van winkels commerciëel zijn, die mensen willen en moeten verkopen he.

9. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Hier ook een hele tijd badolie gebruikt op aanraden van mijn kraamhulp.

Wel had ik ook kruikzakken gekocht en deze de eerste 2 dagen gewoon gebruikt. Toen ik na 2 dagen een andere kraamhulp kreeg, mocht ik ze niet meer gebruiken. Ze was zelfs ontzettend kwaad op de eerste kraamhulp omdat kruikzakken niet mogen bij pasgeboren baby's. Er moest een hydrofieleluier omheen. Dit omdat kruiken met kruikzakken kunnen rollen en zo te dicht bij de baby kunnen komen, hydrofieleluiers worden geknoopt zodat ze niet kunnen rollen en schijnen ook beter te absorberen mocht er toch een kruik gaan lekken.

10. MarjanDS

MarjanDS Actief lid

28 nov 2011
    442
    0
    0
    NULL
    NULL
    :D Zou wat wezen of niet soms...

Maar ontopic:
    Wat is qua dekentjes en verzorging handig om te hebben?

Zie zo veel mooie en leuke dingen dat ik er hebberig van wordt, maar 't is allemaal zo duur :(

11. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Je hebt je van te voren niet echt ingelezen bijvoorbeeld hier op het forum geloof ik he... daar is dit al zo vaak gezegd en er zijn onnoemelijk veel topics met wat moet je wel en wat niet aanschaffen.
    Zonde van het geld zeg!

12. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

alle 3 mijn kinderen zijn in badolie gebadderd. Hebben mijn VK en huisarts altijd gezegd. Nooit problemen gehad. Navelbandjes werden gebruikt voor de melkvlekken tegen te houden. Ik gaf geen borstvoeding dus op moment van knappen kreeg ik navelbandjes in me bh.....Bedzeiltje hebben we bij de eerste er wel onder gehad bij de andere 2 niet omdat ik hem kwijt was en ook niet eens meer bij nagedacht had.....Talkpoeder hebben ze ook altijd gehad voor hun kontje en droge huidplooien. Maar goed dat ben ik iniedergeval het is is mij altijd verteld te gebruiken door arts, en vk en zelfs het concultatiebureau dus ik zie het probleem niet zo.....

13. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    :$ heb hier gewoon altijd zakken gebruikt...en bij beide kindjes geen enkele kraamzorgster of vk die er problemen mee had hoor.....

14. Risssje

Risssje Lid

23 feb 2012
    75
    0
    0
    Den Haag
    Wat kunnen sommige mensen gelijk in de aanval schieten zeg...
    het is aardig en hulpgeboden bedoeld....
    En zo zie je maar weer dat ze overal andere meningen hebben en andere technieken....

15. goofychick

goofychick VIP lid

31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    De meeste dingen kloppen wel hoor, maar je hoeft geen hele uitzet van Zwitsal te hebben, talkpoeder??? Voor smetvlekken kan je beter keuken maizena gebruiken, bedzeiltje is gevaarlijk dus die hadden we over maar voor de rest.....ja hydrofiele luiers zijn erg aan de krappe kant op de lijsten, hier het 3 dubbele aangeschaft maar gaf en geef dan ook BV.

16. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, ik had ook voor jan jurk bedzeiltjes gekocht. Kan me er niet echt druk om maken eigenlijk. Heb ze zelfs nog gebruikt toen de kleine nogal luieruitslag had en af en toe in haar blote kont in de box lag. Blijft de boel tenminste schoon en droog.

Talkpoeder had ik sowieso nog staan vanwege andere doeleinden (bandjes van duikbrillen etc). En badolie is hier in de kraamperiode gewoon gebruikt, zelfs door de kraamhulp.

Wat ik storender vind, is dat die uitzetlijsten vaak niet compleet zijn. Je moet meerdere lijsten combineren om een goed overzicht te krijgen. Daarbij zijn de aantallen vaak nogal laag ingeschat (denk aan aantallen hydrofielluiers en rompers).

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dat komt denk ik meer doordat je nogal stellig vermeld dat bijvoorbeeld badolie gevaarlijk is voor baby's. Mensen schrikken daar van!
    Want je vermeld er niet bij wie dat zegt dat badolie gevaarlijk is of uit welk onderzoek dat dan is gebleken.

Vandaar dat mensen in de verdediging gaan schieten.
    Hier overigens ook gewoon badolie gebruikt hoor. Veel beter voor het huidje. En aangeraden door de kraamhulp.

Maar ik begrijp je goede bedoelingen hoor!

18. Gold

Gold Actief lid

14 mei 2011
    135
    2
    18
    Wat betreft de badolie,
    Badolie kan je gerust gebruiken hoor met het badderen. Het gaat erom dat het echt badolie is en niet olie voor op het huidje. Dat blijft namelijk als een soort laagje op het water liggen en mocht de baby een slokje water binnenkrijgen kan er dus ook een soort 'laagje' olie in de longetjes komen.

Ben zelf kraamverzorgende en dit advies vertellen we er altijd even bij ;)

19. Risssje

Risssje Lid

23 feb 2012
    75
    0
    0
    Den Haag
    Kraambureau Careyn mag niet met badolie werken en moet dit advies aan de kraamvrouw/ouders geven.... ik verzin het niet hoor?

20. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Joh, het gaat helemaal niet om wie wat adviseert. Zelfs verloskundigen of artsen hebben soms verschillende richtlijnen en manieren van werken. Dat is niet erg, dat is verschil van mening!

Talkpoeder bijvoorbeeld. Dat is idd slecht om in te ademen (nou ja, slecht, beter van niet). Maar goed, ik stuif ook niet de halve kamer onder het poeder, als je er een klein beetje op doet of eerst op je hand en dan wat op de plooitjes, geen probleem! Beter talkpoeder dan nare smetplekjes. Heb je iets wat ook werkt, prima!

Het is misschien meer de manier waarop je eerste berichtje overkomt. Alsof niemand zou weten dat de uitzetlijsten niet altijd volledig of soms wat overdreven zijn. De lijst van mijn kraamzorg was ook niet geweldig (3 setjes kleding bijvoorbeeld, tsja...). Je koopt wel eens iets, zeker in het begin, wat je niet nodig hebt uiteindelijk. Of je mist iets wat je wel wilt hebben! Maar goed, daar zijn al topics over, en je komt misschien een tikje "wijsneuzerig" over als je het zo brengt alsof niemand dat eerder zou hebben gezien.

Badolie gebruik ik trouwens graag en vaak, heerlijk! Maar ik dompel mijn kindje er niet in onder ;) Badwater in de longetjes is sowieso geen lekker idee...

Deel Deze Pagina