Joh ik zit sinds een dag op het forum en dacht deze tips mee te geven aan andere bijna voor de eerste x mama's omdat ik aardig wat spul in mijn kast heb liggen wat ik niet gebruik! Kennelijk zijn sommige hier niet van gediend en ben ik een wijsneus, dit terwijl ik alleen maar een tip geef en verder niemand iets opdring...
Nee maar dit is een heel groot forum met heel veel topics met zaken die al heel vaak besproken zijn. Je kleintje is net een maand, zover ik het lees geloof je heilig in de kraamhulp maar in de praktijk blijkt dat het allemaal vaak wat anders zit.
Lang leve internet En vooral dit forum. Heeft mij heel veel nutteloze aankopen bespaard!!! Gewoon even goed inlezen en je gezond verstand gebruiken. De winkels zijn heus niet allemaal opeens dicht na de geboorte, dus alles wat je nog mist kun je altijd nog kopen. En dat gedoe altijd over wat wel of niet mag van de kraamhulp.. wat een onzin! Je beslist toch zeker zelf? Iedere kraamhulp en iedere organisatie verkondigt weer iets anders.. ik luister naar de adviezen maar maak mn eigen afwegingen hoor.
Wel heel erg lief van je dat je mensen wil helpen! Hier ook de helft niet in huis gehaald! Alleen ik heb nu wel 40 hydrofielluiers of misschien wel meer(die stonden dan weer niet op de lijst) ivm mijn grote spuger! Die dingen zijn echt fantastisch, gebruik ze overal voor. Zou gewoon zelf goed nadenken over wat jij belangrijk vindt dan komt het echt wel goed! Bijvoorbeeld: Was je vaak? Heb je een droger? Daar kan je hoeveelheid kleertjes, beddengoed, dekentjes vanaf laten hangen! Wil je vooral thuisblijven in je kraamweek? Dan een pak kunstvoeding en twee flesjes / spuitje in huis halen mocht je bv willen geven. Dit soort dingen!
Ik haak even in op de badolie: wij mochten het voor onze kleine ook niet gebruiken... Sterker nog: als je kleintje huidproblemen heeft, kun je beter alleen wassen met lauw/warm water en vervolgens een goede parfumvrije lotion gebruiken voor een zacht huidje. Onze kleine heeft zo'n droge en gevoelige huid, dat we op aanraden van de dermatoloog de kleine maar maximaal 1x in de week mogen wassen. Volgens de dermatoloog wassen moeders hun baby's tegenwoordig sowieso veel te vaak. (bijna) elke dag je baby in bad doen is helemaal niet goed voor het huidje en de natuurlijke afweer van de kleine. Ik herhaal hierbij alleen wat de dermatoloog heeft geadviseerd en val hier niemand aan... Ieder moet uiteindelijk zelf weten hoe en wat
Kijk, van dit soort berichten word ik nou blij! Onze kraamverzorgster heeft ons op het hart gedrukt om de kleine elke dag te wassen en minimaal elke 2-3 dagen in bad te doen. Aangezien wij de eerste tijd nogal overweldigend en zwaar vinden komen we daar gewoon niet aan toe. Iedere keer als ik denk aan het feit dat ik mijn dochter maar ongeveer 2x per week in bad doe, voel ik het schaamrood op mijn wangen... Maar nu ben ik ineens geen ontaarde moeder meer, maar een moeder die het advies van een dermatoloog opvolgt! Wij doen geen badolie in het badje, maar gebruiken het wel op het washandje waarmee we haar wassen, voordat ze in bad gaat om dat er weer af te spoelen. Wij hebben trouwens ook veel meer hydrofieldoeken dan geadviseerd wordt! Ik had er al meer gekocht dan op lijstjes stond, aangezien ik hier op 't forum had gelezen dat ze zo handig zijn. Maar na de geboorte heb ik mijn man nog wat bij laten halen.
@ts zoals meerdere dames al zeiden er zijn zoveel topics over dit en hoewel uiteraard goed bedoeld kom je nogal vijandig/betweterig over....en ook alsof je alleen je boel wil verkopen...dus ik snap de reacties. Ik irriteerde me iig flink Wat de badolie betreft, ik gebruik het ook gewoon hoor! Bij mijn dochter ook gebruikt en nog nooit longontsteking! Sowieso water in de longen met of zonder zeep is slecht! Talkpoeder inademen, wat een onzin je strooit het toch niet in het gezichtje? Ik ben gek op talkpoeder en ook voor mezelf Nooit last van gehad en dochter ook niet! Mijn zoon gaat maar 1x per week in bad met klein beetje olie, de rest van de week was ik hem gewoon zonder zeep/olie en smeer hem lekker in of ik poeder hem in
Talkpoeder is inderdaad levensgevaarlijk!!!! Altans, wanneer je een bus leegt in de neus en in het mondje. Mocht je net als ik het in de eerste weken eerst ik je hand en daarna op het huidje smeren, dan komt er niets in haar longen terecht. Inmiddels ben ik wat handiger en kan ik het in haar okseltje laten komen zonder het eerst op mijn hand te poederen.
Tja, dat gezeur over die badolie/babyolie. Had bij de oudste 2 kraamverzorgsters. De een zei dat je geen badolie moest gebruiken vanwege het inslikken en gevaar voor longen, dus baby na het badje insmeren met babyolie was haar advies. Kwam de andere kraamverzorgster tegenin dat juist babyolie niet goed was omdat het helemaal insmeren met deze olie het huidje kan 'verstikken' of iets dergelijks. Tja, dan ben je pas moeder geworden en denk je van je kraamverzorgster wijze raad mee te krijgen. Had daarom geen idee wat ik gebruiken moest (gelukkig had mijn zoontje geen droge huid zodat ik gewoon helemaal geen olie meer gebruikt heb).
Het probleem van badolie kan je simpel oplossen door het niet in bad te gebruiken maar je kindje meteen uit bad insmeren met olie en dan pas afdrogen. Dan heb je niet het gevaar van binnen krijgen maar wel de voordelen van de vettigheid als je beeb een droog huidje heeft. Dit gebeurd ook veel met oudere mensen in de thuiszorg en werkt echt perfect. En je beeb word niet glad tijdens badderen.
Volgens mij is de lijst van mijn kraamverzorging ouderwets. kraamverband en kraamluiers?? Bij de apotheek snapte ze t niet. Ook een onderlegzeiltje gemoltoneerd. Ik stond in de hema en zag daar zo'n zeiltje...ja dat leg ik echt niet onder mijn baby(bij dochter ook nooit gedaan) heb mijn lijstje zelf aangepast hahaha