Hallo Allemaal, Graag wil ik jullie waarschuwen voor de ''Etos zwanger worden'' multivitamine capsules. Gebruik deze capsules NIET indien je in een medisch traject zit om zwanger te worden en hiervoor hormonen moet innemen of spuiten. Het kruid dat in deze capsules zit (vitex agnus castus) zorgt ervoor dat de hormonen niet werken. Ik heb dit zelf meegemaakt. Ik volg al een hele tijd een traject om zwanger te worden. Door PCOS lukt het niet om op een natuurlijke manier een eisprong te krijgen, en dus is zwanger worden heel moeilijk. Ik spuit nu elke dag Gonal F, op bepaalde tijdstippen van de cyclus. Vorige maand had ik bij Etos '' Etos Zwanger worden multivitamine capsules'' gekocht, ik dacht hiermee goed te doen zodat ik zeker alle vitamines, mineralen enz. op peil had. Baad het niet, dan schaad het niet dacht ik. Helaas had ik dat verkeerd gedacht. Toen ik bij de gynaecoloog op controle moest voor een echo bleek dat de hormonen die moest spuiten niet werkten en dus geen resultaat gaven. Terwijl dit bij vorige cyclussen wel zo was toen ik deze capsules niet nam. Zowel de gynaecoloog als wij zelf vonden dit wel vreemd, maar de dosis werd opgehoogd. Een paar dagen later moest ik weer terug voor een echo en toen bleek dat er nog steeds geen reactie was op het spuiten. Toen ik dit tegen mijn moeder vertelde, die homeopaat is, kwam we ter sprake over de Etos Multivitamines die ik gekocht had en sinds kort gebruikte. Ze vroeg, wat zit hier dan in, ik heb de verpakking laten zien en er zit een kruid in, vitex agnus castus, dat heel erg lijkt op het hormoon progesteron. Dit kruid kan je hormoonbalans verstoren of beïnvloeden. Bovendien staat in de medische boeken dat dit kruid helemaal niet gebruikt mag worden tijdens vruchtbaarheidsbehandelingen omdat het de werking van hormoonpreparaten beïnvloed of tegen gaat !! Toen ik dit hoorde ben ik direct gestopt met het slikken van deze capsules. Ik moest toen nog steeds doorgaan met het spuiten van hormonen in een hogere dosis maar ook dit werkte niet en sloeg niet aan. Waardoor ik alleen maar narigheid en ongemak ervaarde en dus voor niets aan het spuiten was. Bovendien was ik door de vitex agnus castus ook nog midden in de cyclus ongesteld geworden en heel de cyclus was dus ontregeld. Ik ben moeten stoppen en ben 2 weken aan de pil gemoeten om alles te resetten. Inmiddels ben ik weer aan het spuiten, en nu ik die capsules niet meer gebruik slaan de hormoonspuiten gelukkig wel weer aan. Ik wil iedereen die in het medische circuit zit dus waarschuwen voor deze Etos zwanger worden capsules. Gebruik ze niet, want je slikt en/of spuit alle hormonen voor niks met frustratie en bijwerkingen tot gevolg. Bovendien is het traject zo al zwaar genoeg en dan zit je er niet op te wachten om een maand alles voor niks te doen. Ook moet je het niet onderschatten wat voor impact het heeft om elke dag jezelf te moeten spuiten en iedere keer naar het ziekenhuis te moeten voor echo's enz. Maar dat even ter zijde. Wees gewaarschuwd en pas dus op met het innemen van deze capsules in combinatie met hormoonbehandelingen / vruchtbaarheidsbehandelingen. Vele groetjes, Denise
Ik slik ze ook en zit aan de clomid! Mijn medicijnen werken in zoverre wel dat ik nu een regelmatige cyclus heb. Elke maand netjes 29 dagen!! Zwanger ben ik nog niet. Maar ik ga niet ervanuit dat dit komt door de Etos multi zwanger worden is?? Omdat de medicijnen hun werk doen
Hallo, Misschien is dit bij jou anders omdat je Clomid slikt en geen Gonal f spuit zoals mij. Maar nu ik dit meegemaakt heb in de combinatie met het spuiten van gonal f waardoor deze niet werkte, wil ik iedereen hiervoor waarschuwen. Misschien is het bij clomid niet zo, dit is ook iets anders dan het spuiten van gonal f natuurlijk. Ik zou er toch een beetje voorzichtig mee zijn. Orthica Prenafem is veilig en beter is mij gezegd. Hier zit geen vitex agnus castus in. Momenteel neem ik zelf enkel foliumzuur, als ik straks zwanger zou raken laat ik me eerst goed voorlichten. Succes met alles en het slikken van de clomid.
Ik gebruik geen hormonen, wel de Etos pillen. Door de Etos pillen krijg ik een kortere cyclus. Misschien moet ik mijn eigen cyclus helemaal niet zo willen beïnvloeden. Afgelopen ronde al flink minder gaan slikken en voor het eerst geen bruinverlies voor ei en voor mijn menstruatie. Nu weet ik zeker dat ik ze in de kast laat staan! Thnx voor het delen! Fijn dat jullie er achter gekomen zijn hè! Ontzettend balen dat je dan weer een paar maanden verder bent, super jammer!
Bedankt voor de waarschuwing. Het zit helaas ook in de Multi + compleet vrouw van Lucovitaal die ik heb, zag ik net. Ga ze ook laten staan.
Ohh ik kan wel huilen. Ik spuit nu 2 weken decapeptyl en moet maandag met gonal-f beginnen. Ik hoop dat als ik nu stop met die Etos pillen ik nog op tijd ben dat het uit mn lijf is... denk je dat het ook op decapeptyl een effect heeft? En zou ik nog op tijd zijn gestopt?
Ik zou uberhaupt afraden multivitamines te slikken. Zoveel narigheid over gehoord. En je hebt het totaal niet nodig als je gewoon gezond eet.
Omg Bedankt voor het melden! Goed om te weten, ik heb ze momenteel niet, maar wel gebruikt tijdens traject...Zal ze nu ik dit weet, niet meer in huis halen!
Vitex of agnus castus kan als je geen hormonen slikt geen kwaad en kan zeker een positief effect hebben op je cyclus, om je hormonen meer in balans te brengen. Ik heb het zelf ook een tijd geslikt en ken veel positieve verhalen. Je moet het alleen niet gebruiken als je aan de hormonen zit want dan ben je op twee manieren je hormoon-balans aan het aanpassen en dat kan elkaar tegenwerken (hoeft niet, maar kan wel, ligt eraan hoe gevoelig je ervoor bent, maar je moet het risico niet nemen). Dat geldt ook voor teunisbloemolie en tarwekiemolie. Maar zoals je geen hormonen gebruikt en je er goed bij voelt kan je het prima gebruiken!
Het kan invloed hebben op alle hormonen dus ook op de deca, maar het ligt aan de gevoeligheid van je lichaam hoe je erop reageert. Het scheelt dat je nog niet aan het stimuleren bent met Gonal en nu gestopt ben. Maar je kan er nu toch niets meer aan doen, dus ik zou me er zo min mogelijk druk om proberen te maken, stress werkt ook niet bevorderend! En ik weet, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. En het is niet zo dat het altijd schade aanricht. Agnus castus werkt vanuit de oosterse geneeswijzen: zij stellen, als je hormonen niet goed afgesteld staan (geen cyclus, lange cyclus, korte cyclus, geen eisprong, late eisprong enz, door andere waardes van hormonen als oestrogeen en progesteron) dan geven zij supplementen of medicatie om je lichaam weer in balans te brengen zodat je hormonen weer afgestemd zijn en je cyclus zich reguleert. Wat bij sommige vrouwen werkt, bij anderen niet. Westerse geneeswijzen zeggen: iets is kapot, dat gaan we maken. Bijv, je hebt te weinig progesteron dus dan geven we je progesteron tabletten om dit hormoon te verhogen. Dit is dus een andere manier van werken, waardoor middelen als agnus castus en hormoontsbletten/spuiten die je in het ziekenhuis krijgt elkaar tegen werken, omdat het op een andere manier je lijf helpt. Ik heb een hele korte luteale fase (te weinig progesteron) van mezelf. Oosterse geneeswijzen, zoals slikken van agnus castus heeft mij helaas nooit geholpen mijn luteale fase te verlengen, progesteron tabletten (Utrogestan) daarentegen wel.
Maar als je lichaam het op zijn manier goed doet en je het alsnog gaat beïnvloeden is dat misschien ook niet goed. Ik merk dat ik al maanden onder de pukkels zit. Veel vetter haar heb. Ben gewoon hormonaal uit balans. Ik weet natuurlijk niet of het door de pillen komt maar voor nu wil ik wel graag uit proberen wat het zonder gaat doen. Ik ben ze gaan slikken om een kortere cyclus te krijgen. Dat lukt, maar zwanger ben ik er toch niet mee geworden. Mijn LF is 11 dagen, net op het randje denk ik zelf. Met pillen kreeg ik op dag 9 al bruinverlies. Afgelopen maand zonder pillen en geen bruinverlies gehad. Of, de hormonen van het slikken van de pil zijn nu pas uit mijn lijf, dat zou de vette haren en pukkels kunnen verklaren. Zou dat 11 mnd kunnen duren? Lastig, dat zoeken. Waar doe je goed aan hè?
Hallo, Ja, ik vermoed dat het bruinverlies dat je had inderdaad door de capsules komt. Ja, het is inderdaad balen. Zeker omdat ik hormonen moet spuiten om een eisprong te krijgen en nu had ik echt elke dag voor niks zoveel moeite gedaan met het spuiten. Maar ik ben blij dat ik iedereen kan waarschuwen na deze ervaring. Gek dat Etos eigenlijk gewoon dit kruid toevoegt aan deze capsules terwijl het heel je cyclus/hormonen in de war kan brengen. Succes met alles.
Ja, het is inderdaad lastig. Je kan het altijd eens proberen natuurlijk. Ik weet dat het soms behoorlijk lang kan duren voor je je eigen cyclus weer volledig terug hebt na het stoppen van de pil. Meestal hoe langer je de pil hebt geslikt, hoe langer het duurt voordat alles weer normaal is. Succes in ieder geval.
Dat is waar, maar niet te adviseren bij hormoonbehandelingen. Ik wou het hier gewoon melden zodat er meer mensen van op de hoogte zijn. Etos moet wel duidelijk vermelden op de verpakking dat deze capsules niet geschikt zijn voor mensen die in een medisch traject zitten om zwanger te worden.
Je hebt gelijkt, ik ben het er volledig mee eens. Ik wil alleen zeggen : pas op met deze capsules in combinatie met vruchtbaarheidsbehandelingen. Zodat er niet nog meer vrouwen zoveel moeite doen en voor niets teleurgesteld worden.
Ja, ik heb een klacht ingediend ! Ik ga dit niet zomaar laten passeren, het is veel te belangrijk om er niemand van op de hoogte te brengen.