Pasen

Discussie in 'De lounge' gestart door Luciaatje, 5 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ik vroeg me iets af van de week! Mijn buurmeisjes van 11&12 vroegen mij wat Pasen betekende, zij dachten iets met de paashaas :D
    Nu ben ik zelf gelovig, dus logisch dat ik het weet, maar ik vind de betekenis van Pasen/ Kerst toch wel bij algemene ontwikkeling horen, dus ook voor mensen die niet gelovig zijn. Hoe zien jullie dat??

2. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik zou het je zo echt niet kunnen vertellen wat Pasen betekent!!

3. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Ik ben niet supergelovig, maar weet het idd wel (ben wel katholiek). Goede vrijdag ging Jezus aan het kruis en stierf, met Pasen herrees deze goede man weer. Dus vandaar dat het een feest is en met goede vrijdag je geen kerk klok hoort (evt de begrafenis klok die luid). Vergeet altijd wel wanneer ze weer zogenaamd terug komen uit Rome? Of haal ik nu iets door elkaar? Zoals gezegd supergelovig ben ik niet, m'n vader kreeg het vroeger door z'n strot geduwd (zoals ze dat zeggen), harstikke goede ouders had hij hoor, maar mijn moeders ouders bijvoorbeeld hadden het al een stuk minder (generatie verder). Dus...logisch misschien dat het afzakt? Maar schrik er idd weleens van als iemand helemaal niks ervan weet...Ik ben zelf pas 30...:)

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik vind het heel belangrijk wat deze feesten betekenen.

het zijn christelijke feesten en ik ik vind dat dat gewoon geweten moet worden

5. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ja, er zijn idd natuurlijk een stuk midner gelovige mensen dan vroeger, maar ik vind het nog steeds wel bij cultuur horen, Pasen heropstanding van Jezus, Kerst de geboorte. Net als dat ik het ook gewoon algemene ontwikkeling vind om te weten wat bvb RAmadan /Suikerfeest inhoudt. Het gaat mij dus niet alleen om het christelijk geloof hoor

6. singa

singa Niet meer actief

Ik vind het ook bij de opvoeding horen. Ik ben zelf niet gelovig, maar heb wel op een christelijke school gezeten. Ik weet dus wat de betekenis van de feesten zijn (moet af en toe wel even goed nadenken ;))
    Ik ben ook van plan mijn dochter dit wel mee te geven.
    Wat je zelf al aangaf vind ik eigenlijk ook dat je de andere feestdagen moet kennen. Maar ja die ken ik zelf ook net en dan vind ik het wel lastiger om dat goed aan je kind over te brengen.
    Waar wij wonen zijn ook niet veel mensen die een ander geloof hebben. En ik weet eigenlijk niet hoe de scholen daar nu mee omgaan.

7. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik ook. stukje opvoeding;)

8. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Haha ja, scholen geven er ook vrij voor dus dan mogen ze ook wel weten waar je die vrije maandag dan aan te danken hebt ;)

9. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    niet om jou persoonlijk hoor, vraag het me bij iedereen af maar wat doe je dan met pasen? wat is de betekenis voor jullie? "feestje" wat is overgebleven van vroeger? of doe je er helemaal niks aan (op chocopaaseitjes eten na:D)

10. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Zo moeilijk is het toch niet? Pasen is gewoon veel echte en chocolade eieren eten! Jummie!

11. Hmm dacht er toevallig vanmorgen in bed aan, dat ik het hier nog niet over heb gehad met Damiën (die is pas 3, maar toch :p) en besloot om vandaag de kinderbijbel er maar eens bij te pakken! Ik ben wel gelovig, niet praktiserend, maar vind het wel belangrijk dat hij dit ook weet..

12. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Nou ik zou je zoontje van 3 maar geen verhalen gaan vertellen over kruisigingen en opsluitingen in grotten enzo want dan zou het best kunnen zijn dat hij moeilijk gaat slapen....

13. In de kinderbijbel brengen ze dat ongetwijfeld op een kinderlijke manier ;) Ik hoef natuurlijk niet te vertellen wat er precies gebeurd is, met alle details erbij, maar wél waar het nou eigenlijk om gaat. Ik zit meer aan de termen 'ruzie maken', 'slapen en wakker worden' en 'bijzonder' te denken.

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Haha ja was ook maar een grapje natuurlijk, ik vind m'n zoontje er nog te jong voor (hij is 4,5) bij ons komt de paashaas langs om eieren te verstoppen in de tuin. Wij zijn niet gelovig en vinden het ook niet nodig om het verhaal te vertellen. Misschien als hij ouder is...

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik ben niet gelovig, maar ik ben het helemaal met je eens! Wij kregen dat op de basisschool (openbare basisschool!) al geleerd.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik wel steeds vergeet welke gebeurtenis nou aan welke feestdag hangt... De kruisiging, de opstanding, de hemelvaart (nou ja, die is duidelijk), en dat ie weer terugkwam... Als je het mij vraagt, vind ik sowieso dat het allemaal te veel feestdagen zijn. En ook dat het er met Pasen, Pinksteren en Kerst TWEE zijn. Niks tegen de vrije dagen, maar ik vind het overdreven op deze manier. We vieren toch ook niet massaal ieder jaar 'het laatste avondmaal'? (Dat is vandaag, trouwens :D)

16. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Voor ons is pasen een normaal weekend met een extra vrije dag. Niet dat die vrije dag voor ons nou veel uitmaakt want we werken 7 dagen per week.
    Wij hebben er dus niets mee en als onze kinderen er naar gaan vragen vertellen wij hun het verhaal wel, maar zeggen er dan wel bij dat er mensen zijn die wel geloven maar ook mensen die niet geloven.
    Op school hebben ze met de kerst het kerstverhaal gehad, maar nu met de pasen komt ze thuis met; mammm met de pasen komt de paashaas eitjes brengen he?! nee schat, die gaat niet komen. Nee joh dat weet ik ook wel, tis gewoon een papa in een paashaaspak:)
    Zolang zij verder geen vragen stelt vind ik het prima!

17. Jel

Jel Niet meer actief

Ik geloof zelf wel en weet daardoor ook het verhaal. En ik ga het mijn kids ook zeker meegeven... (Wil ze ook naar een christelijke basisschool doen) Maar ik denk ook dat als ik niet geloofde, ik het ook zou vertellen aan mijn kinderen. Het hoort er gewoon bij vind ik. Je kunt toch niet een verhaal gaan verzinnen over de paashaas, want daar komt het oorspronkelijk niet vandaan.

18. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ja idd twee zijn wel heel apart :S Echt weer Hollands hahaha!
    Goede vrijdag vieren wij trouwens wel. Nou is vieren niet het juiste woord, maar goede vrijdag leven wij altijd een beetje 'sober'. Ik ga bvb niet uit en 's avonds naar de kerkdienst, die vind ik altijd heel mooi. Aan het einde verlaat iedereen dan in stilte de zaal, heel mooi en plechtig, omdat Jezus dan dus gestorven is.
    Nu vind ik dat morgen wel heel emotioneel omdat mijn nichtje heel ernstig ziek is , maar sowieso zijn nu alle feestdagen etc daarom emotioneler. :(

19. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

ik weet niet precies wat pasen inhoud

maar ik vind het erg belangrijk om met heel het gezin samen te zijn en ook familie samen eten en kletsen boekje lezen over pasen
    en oma leest ook altijd n heel stuk
    het is altijd erg gezellig;)

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48

Deel Deze Pagina