als je je huurhuis niet meer kan betalen?

Discussion in 'De lounge' started by Tord, Apr 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Ik heb hier een vraag van een vriendin, zij komt er niet uit met de betreffende instanties.

Situatie is als volgt, vader, moeder en 3 kleine kindjes. Gezin woont in huurhuis, met huur boven de subsidiegrens. Moeder is ontslagen, uitkering is afgelopen. Vader werkt wel, en ze kunnen dus niet meer rondkomen.
    De huur is niet betaald deze maand. De woningbouw kan ze een betaalregeling aanbieden, maar dan moeten ze dus de komende maanden de huur + een deel van de achterstand betalen en dat gaat niet.
    Bezuinigen gaat niet meer, er is geen internet en mobiele telefoon, ze hebben geen auto en de kindjes zijn thuis. Moeder krijgt echt geen baan gevonden, ze zou alles aanpakken.
    Wat nou als ze uit huis gezet worden omdat ze de huur de komende maand ook niet meer kunnen betalen? Is er dan een voorziening, of sta je letterlijk met 3 kleine kindjes op straat?

Ik ben hier zelf gelukkig niet zo in thuis, dus misschien kan iemand van hier wat uitleggen.
    Bedankt!

2. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    waarom geen huursubsidie? ze zitten toch onder het minimale inkomen als er geen inkomsten zijn door moeder? En bijstand aanvragen?

natuurlijk wil de woningbouw zijn geld zien...dit kan je niet laten oplopen..geloof hooguit een half jaar en dan word je er dus gewoon uit gezet...idd ook met kindjes...

Sterkte voor haar!!

3. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Huursubsidie krijgh je alleen als je huur onder de x euro is, en dat is dus niet het geval.

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    als de huur hoger is als 633 (ongeveeer) krijg je geen huursubsiedie, krijgt moeders geen ww uitkering, of heeft ze daar geen recht op? toch proberen aan het werk te raken hoe dan ook,
    en opzoek naar een goedkoper hhuurhuis even met de woningbouw om de tafel wellicht is er wat goedkopers beschikbaar en kunnen ze urgentie krijgen (denk het niet maar wie niet waagt wie niet wint roep ik altijd)

ken toch dan maar je huur betalen en je aanmelden bij bv de voedselbank, op straat wil je zeker niet kome te staan. hoe zuur oor. dus flink bezuingen op de boodschappen,

5. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

Dec 2, 2009
    1,816
    691
    113
    Female
    je hebt een huur grens.. zoals TS al zei zit hun huur boven die grens.. de grens is 650 euro dacht ik.. wij hadden pas ook een huurhuis met 670 huur en laag inkomen voor BD en kregen ook geen subsidie ivm te hoge huur..

@TS; de woning bouw kan jullie wel degelijk op straat zetten, wat je kan doen is urgentie bij de woningbouw aanvragen en aangeven dat jullie nu een te duur huis van hun huren sinds je vriendin ontslagen is.. en dat ze met kindjes zitten en dat ze een lagere huurhuis willen.. lijkt mij dat ze dit niet kunnen weigeren..

6. maybe3

maybe3 Niet meer actief

@tord: ik heb dit helaas zelf ook meegemaakt. ik was toen alleenstaande moeder met 2 kids waarvan de jongste net 7 weekjes. Er zijn voorzieningen maar dat wens ik niemand toe. zelf heb ik 19 maanden in een opvang van het leger des heils gewoond doordat ik op straat kwam te staan. Ook daar dien je trouwens gewoon huur te betalen!!!! Ik weet wel dat met een huurschuld het heel erg lastig is om opnieuw een woning te kunnen vinden omdat er meestal geeist word dat eerst de schuld bij vorige woningbouw word afbetaald.

wens die vriendin maar heel erg veel sterkte van mij en ik hoop dat ze er alsnog uit kunnen komen en gewoon in hun huisje kunnen blijven

7. 078mama

078mama Niet meer actief

Is het niet mogelijk om bv ergens schoon te gaan maken? Hier in de regio is geloof ik iedereen op zoek naar betrouwbare hulp.

8. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    oh dat wist ik niet van die huursubsidie!! hopelijk zou die urgentie aanvraag uitkomst kunnen bieden...verder voedselbank zou een goede tip denk ik ook jah!

succes voor hun!!

9. GwoonAn

GwoonAn Fanatiek lid

Oct 1, 2006
    3,040
    51
    48
    Female
    Verpleegkundige
    NH

Als ze echt alles aan zou willen aannemen moet ze solliciteren voor callcentrum werk.

Het is echt geen leuke baan maar wel een inkomsten.

10. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    en anders hulp zoeken bij een schuldsanering-instantie??
    Die krijgen vaak wel veel voor elkaar, hebben inzicht in de in en uitgaven.
    Ze krijgen wekelijks boodschappengeld, en er wordt (schulden) afbetaald, en tevens gaan ze sparen voor ze.

Denk dat dit in deze situatie voor hun de beste optie is.
    Even zelf geen omkijken naar de financiën, en even uit handen geven..

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Ze zetten je inderdaad pardoes op straat, met of zonder kleine kinderen. Ik meen na drie maanden al maar misschien loopt het soms wel wat uit. Heel triest dit, zeker voor de kindjes. Er zit niks anders op dan dat ze toch gaat proberen weer een inkomen te genereren en/of haar vriend bvb meer uren gaat draaien of een tweede baan erbij neemt.

12. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Bedankt voor het meedenken! En schokkend dat die kindjes zomaar op straat komen dan. Ik snap best dat de overheid niet de huur voor dergelijke gevallen blijft doorbetalen, maar zomaar op straat? Ik schrik er gewoon van.

Schuldsanering is nog niet aan de orde, er zijn nog geen schulden. Ja, deze maand huur dus, maar verder niks.
    Callcenters zitten niet bij ze in de buurt, schoonmaak heeft ze gezocht maar ze heeft daar geen werkervaring in dus niemand wil haar aannemen.
    Ik laat haar contact opnemen met de gemeente, kijken wat die kunnen betekenen. En inderdaad doorzoeken naar een baan.

13. Rono

Rono Niet meer actief

tankstations end?

En ik zou gewoon de huur blijven betalen, dan hebben ze iig dak boven hun hoofd. Lijkt me toch dat die man wel voldoende verdiend om alleen de huur te betalen?

Dan maag de zorgverzekeringen een paar maanden niet.

14. Daro

Daro Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    2,548
    0
    0
    West-Brabant
    Als ik in deze situatie zou zitten, zou ik denk ik overal een kleine achterstand laten ontstaan, maar geen enkele vaste last helemaal niet meer betalen. Dus nu is een maand geen huur betaald, dan zou ik wel die betalingsregeling treffen en me daar ook aan houden. En dan maar een maandje iets anders laten zitten (zorgvz idd, of gas/electra). Natuurlijk niet handig om overal schulden op te bouwen en je moet dat ook niet te lang doen, maar het lijkt me dat kleine schulden makkelijker af te betalen zijn?

Huur zou in ieder geval mn eerste prioriteit zijn! En verder als de wiedeweerga alle uitzendbureaus en uwv langs, desnoods iedere dag langsgaan.. er moet toch wel iets te vinden zijn?

15. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

bollenboer?

ik zou zeker proberen de huur te betalen en kijken waarop je anders kunt besparen

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

ze hadden beter andere dingen niet kunnen betalen en de huur wel klinkt heel grof maar zo iets het wel.

verder zorg dat ze de boel op orde krijgen en kijk uit naar een goedkoper huis.

makelaars af bellen etc . maar ze moeten nu zorgen dat ze hun lasten gaan verlagen.

17. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    niet overal schulden gaan opbouwen, echt dat gaat je tegenwerken, spreek helaas uit ervaring,

vanaf nu gewoon de huur betalen, maar ook het gas water en licht want je komt zonder pardon zonder te zitten, zorgverzekering mogen ze je noooit uitgooien dus als ik moest kiezen zou ik die even skippen.

maar ben wel benieuwd wat er binnen komt en wat er uit gaat qu ahuur en lasten, wellicht kan ik meedenken, heb nu een budget voor boodschappen van 100 euro per maand, voor 3 personen. luiers haal ik van de kinderbijslag.
    tis zwaar maar we zijn gezond, en mede door lieve meiden hier hebben we soms wat extras en genieten we daar dubbel van.

ik heb geen andwoord gekregen over of ze recht heeft op WW uitekering? lijkt me wel dus dan lijkt me dat het probleem niet gelijk mega groot moet zijn, plus het advies voor de voedselbank, dat bespaard toch op de boodschappen. zeker als je niet veel overhoud,

maar geloof me iets wat ik geleerd heb, leef minimaal, bv max 40 euro per week, en gebruik de rest echt voor de lasten.

18. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Dank je wel Dobbel, hier kan ik wel wat mee. Zou je me een overzichtje kunnen sturen van hoe je die 100 euro aan boodschappen besteedt? Dat kan ik dan naar ze doorsturen, als leidraad. WW uitkering heeft ze gehad en is afgelopen. Inkomen weet ik niet precies, maar het komt er op neer dat als ze alle vaste lasten betalen (dus echt de noodzakelijke, geen internet enz.) ze dus eigenlijk niet kunnen eten.

19. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

Aug 16, 2007
    1,610
    89
    48
    Female
    Mama
    Amersfoort
    Wat word er toch makkelijk gesproken of urgentie en schuldsanering!

Beide zijn een extreem lang en moeizaam traject waarbij je aan heel veel eisen moet voldoen! Spreek helaas uit jarenlange ervaring...

Ts wens haar heel veel sterkte en laat haar gewoon de huur betalen.

20. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

Heeft de woningbouw dan geen andere woning voor hun wat wel onder de huursubsidiegrens zit?

Share This Page