Hoi mama’s Ons meisje is vandaag 8 dagen oud, (geboren bij 41+1) en helaas liggen we al 2 dagen in het ziekenhuis ivm te weinig drinken waardoor ze binnen 3 dagen 10% lichaamsgewicht kwijt was. We zijn gestart met bv maar al snel overgegaan op gekolfde melk aanbieden met de fles. Dit om het meetbaar en voor haar makkelijker te maken. Obdanks verschillende spenen en technieken, consulten etc kwam er met max inspanning minder dan de helft binnen dan wat ze nodig heeft. We zijn nu opgenomen en in goede handen, ze krijgt per sonde aanvullende voeding aangeboden. Opvallend vinden we haar piepende geluid met name tijdens de slaap, en daarbij een oppervlakkige ademhaling die gepaard gaat met een daling in haar zuurstofwaarden. het piepende geluid zou passen bij een te slappe larynx/strottenhoofd maar de langdurige oppervlakkige ademhaling en daling in zuurstof is nog een raadsel. Ik vroeg mij vooral af of iemand dit toevallig herkend en ervaring mee heeft bij eigen kindjes?
Hoi! Allereerst gefeliciteerd met jullie dochtertje! Hier niet helemaal dezelfde situatie, maar herken wel de piepende en oppervlakkige ademhaling. Zoontje is inmiddels al bijna 2, maar destijds met 37+6 gehaald omdat hij al wekenlang in stuit lag in combinatie met een plotselinge hoge bloeddruk van mij. Toen hij eruit getilt werd, piepte zijn ademhaling ook en heeft gelijk erna aan de saturatiemeter gelegen. Gestart met borstvoeding maar had extra hulp nodig dus overgegaan op neussonde. Na 3 dagen trok hij deze eruit en flesjes geprobeerd. Ademhaling etc was na 1 dag weer normaal, waarschijnlijk moest hij echt even bijkomen zoals de arts zei. Uiteindelijk ging voeden met fles goed en mochten we dag 5 naar huis. Nooit meer iets van gemerkt... Hopelijk is het bij jullie meisje ook iets tijdelijks en gaat het snel weer beter! Geniet ondanks dat wel goed van en met elkaar!
Hier is de piepende ademhaling ook heel herkenbaar. Wat hier de oorzaak was was te drofe lucht in huis. Wij hebben met een hygrometer gemeten en luchtvochtigheid was 45% en voor een baby is 60% ideaal. We hebben een luchtbevochtiger aangeschaft en gelijk de eerste nacht was de piepende ademhaling over en is ze nooit meer benauwd geweest