Uit een bekertje leren drinken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nahla2013, 3 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    #1 Nahla2013, 3 sep 2014
    Laatst bewerkt: 3 sep 2014
    Mijn kippetje is vandaag precies 9 maanden, dus we gaan een stapje verder.

Nu heb ik ergens gelezen dat baby's met 9 maanden moeten leren drinken uit een bekertje.

Hieronder het artikel van 'Mama en zo'
    Leren drinken uit een beker doe je zó! | Mama en Zo

Je zult vanzelf merken wanneer jouw kindje toe is aan leren drinken uit een beker. Soms is dat al met een leeftijd van zes maanden. Kan je kindje goed zelfstandig rechtop zitten? Eet hij makkelijk van een lepeltje? Dan is je kindje er helemaal klaar voor! Neem de tijd. Het kan wel een half jaar duren voordat de uk ook echt zelf de beker naar zijn mond brengt en de inhoud zonder al te veel morsen opdrinkt. Begin niet te laat met oefenen. Als een kindje pas na zijn eerste verjaardag begint met leren drinken uit een beker, duurt het vaak tot na zijn tweede verjaardag voor hij het drinken uit een zuigfles is ontwend.

Wanneer ben jij er mee begonnen?
    Moet je de fles dan ook helemaal afzweren?

Mijn dochter wil persé voor het slapengaan de fles.
    Dus... Ik weet het even niet meer.

Ik had een tijdje geleden wel dit bekertje gekocht bij de Etos.
    Ik denk dat ik daar maar mee aan de slag ga op een speelse manier

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Goh, ik ben daar heel flexibel in. Mijn dochter van 2 drinkt nog steeds haar melk uit een fles voor het slapengaan.

Drinken uit een beker hebben wij geoefend vanaf ongeveer een jaar. Ze was veel te hevig en goot alles altijd over zichzelf uit. We zijn het blijven proberen, maar na een tijdje hebben we het zelf wat uit het oog verloren. En toen op 18 maand ofzo deed ze het opeens spontaan, en perfect. Het is goed gekomen dus :)

3. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Een tuitbeker vond onze oudste helemaal niets. Wij hebben hem op een gegeven moment een rietjesbeker gegeven en daar drinkt hij nog steeds graag uit. (ook yoghurt en vla soms)
    Uit een beker drinkt hij denk ik sinds een jaar? (hij was toen dus 1,5 ongeveer) Dus rustig aan oefenen en kleine beetjes water in een plastic beker doen. Komt vanzelf goed. Wij gaven hem ook een beker in bad. Hij vond (en vind) het heel interessant om water uit de kraan in de beker te laten lopen en dan op te drinken. :)
    En hij drinkt nog steeds regelmatig een fles warme melk voor het slapen gaan hoor. Mag vast officieel niet, maar hij vindt het fijn en wij vinden het niet erg.

Veel plezier! :)

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Vanaf dat ze ander drinken kregen zijn we eerst over gegaan op een tuitbeker.
    Met ongeveer 1 jaar kregen ze geen fles meer, maar dat wil niet zeggen dat ze uit een open beker dronken.

Nu ook, de jongste kan prima uit een open beker drinken en krijgt soms ook drinken uit een open beker. Maar hij gooit zijn beker vaak om, houdt hem op zijn kop of zelfs op zijn kop op zijn hoofd.
    Hij drinkt nu dus uit een 360 graden beker. Geeft een gevoel van normaal drinken, maar niet het gevolg als het te ver omhoog gaat. Bij de oudste ook gedaan en bevalt mij prima. Beter dan 20x schoonmaken per dag.

5. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Wij geven ook nog steeds melk uit de fles en op schoot vaak ook nog wel. Vraag me soms ook wel eens af of we hem daar niet te veel mee "verwennen". Hij vindt het maar wat makkelijk om het zo te krijgen. En ik vind het wel gezellig eigenlijk.
    Op de creche zijn ze wat "vooruitstrevender" en vinden ze dat ze het zo rond 9 maanden wel zelf moeten kunnen met een fles.

Aan de andere kant denk ik wel eens: als je je kind je borst geeft, maak je je daar ook niet druk om...

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.969
    113
    Ik vind 9 mnd wel jong om al uit een beker te drinken hoor. Wij zijn op die leeftijd begonnen met een tuitbeker en rietjesbeker, die laatste ging het best omdat ze daar uit kon zuigen net als bij de fles. Tuitbeker moest ze omhoog houden en dat snapte ze niet. Met anderhalf zon 365 graden beker gekocht en twee weken later kon ze ineens uit een beker drinken. Daarvoor ook wel geprobeerd af en toe maar dan gooide ze alles over zichzelf heen.

7. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Ik vind 9 maanden erg jong MAAR je kan er nooit vroeg genoeg mee beginnen natuurlijk..
    Maar persoonlijk denk ik wel..als het nu een half jaar kan duren, waarom niet over een half jaar beginnen, rond die leeftijd kunnen ze het meestal zelf na een paar keer oefenen?

Ik begrijp dat een fles niet goed is voor het gebit enzo, maar ik zou het denk ik nog even uitstellen..

8. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113

hier nog geen tandjes :D

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik begon altijd te oefenen in bad met koud water. Dan voelen ze precies wat er gebeurt als ze mis gieten, haha. Heel gemeen, maar ze vonden het zelf ook altijd erg leuk.
    Maar ik deed er nooit zo moeilijk over hoor. Mijn jongste is nu 1,5 en kan best goed uit een bekertje drinken, maar drinkt ook net zo lief uit zijn rietjesbeker en dat gaat in elk geval zonder geknoei. Uit een gewoon bekertje krijgt hij nog steeds alleen maar water, uit zijn rietjesbeker mag hij ook diksap. Hij is snel afgeleid en dan houdt hij zo de beker scheef en is alles weer nat.

10. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Haha oooh lekker blijven flessen dan :D

11. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik geef 's ochtends en 's middags bij de boterham (koude) opvolgmelk uit een rietjesbeker. 's Avonds voor het slapen gaan warme opvolgmelk uit een fles. Dat vinden wij (papa, mama en zoonlief) een heerlijke afsluiter van de dag, dus why not? Nog even lekker knus tegen je aan liggen, knuffelen als de fles leeg is, tandjes poetsen en dan naar bed. Ik denk dat ik dit voorlopig ook nog zou houdt, wellicht straks de fles wat aangelengd met thee. De rest van de dag drinkt hij water uit een (andere) rietjesbeker.

Zo nu en dan bieden we de melk bij de boterham in een open beker aan. Hij vindt het erg leuk om daar uit te drinken en het gaat steeds beter, maar eerlijk gezegd geef ik op dit moment uit gemak toch vaker de rietjesbeker;)

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Met 1 jaar begonnen ging gelijk goed na 2 dagen.
    Fles in avond was tot 1 jaar en 1 mnd. Daarna gewoon melk in beker.
    Ze is nu 1.4 en drink uit sportbidon of bubble flesje het liefst;))
    Beker, glas, kop alles gaat goed in.
    Ze is hier erg goed met motoriek dus vergelijken zal ik niet doen maar ik zou gewoon met 9mnd beginnen en kijken verder

13. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Hier ook vroeg begonnen maar dat was niet zo'n succes ;). Nu oefenbeker van avent en af en toe uit gewone beker.

14. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Zoon is 16 maanden en krijgt s morgens pap uit fles en s avonds melk uit de fles...niks mis mee
    Met 9 maanden allerlei bekers geprobeerd, ging gewoon nog niet.
    Hij drinkt nu overdag uit een simpele rietjesbeker van de prenatal.
    Oefenen met een gewone beker doen we in bad.
    Ik gaf mn zoon wel geregeld een slokje drinken uit mijn eigen beker of glas.
    T komt goed met jouw kindje, t komt wel als de tijd rijp is

15. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier net 13 maanden en drinkt gewoon uit een beker. We zijn met 6 maanden begonnen met een rietjes beker eniet een maand of 10 in bad oefenen met een gewone beker hij had het snel door. Nooit uit een fles gedronken denk dat hij niet eens weet hoe het moet hihi

16. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hier de oefenbeker van avent, hij wilde de tuitbeker niet die ik had gekocht, en ik had geen zin om tig tuitbrkerd aan te schaffen. Had deze nog staan.
    In het begin wat geoefend, en nu drinkt hij hem helemaal zelf. Nog wel wat ruig soms, dan komt er iets teveel uit, maar verder gaat het prima.
    De beker krijgt hij alleen bij z'n tussendoortjes, verder nog lekker de fles.
    Als je wil oefenen met een gewone beker kan je het beste beginnen met dikkere vloeistoffen zoals yoghurt bijv.

17. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik ben pas met 2 jaar begonnen met een gewone beker. Had geen zin in eindeloos geknoei. Alleen in bad had ze een bekertje. Daarvoor gebruikte ik een tuitbeker of rietjesbeker.

18. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik ben op een gegeven moment ook met bekertje begonnen te oefenen (ze zal ongeveer 6 mnd geweest zijn), omdat ze o.a. op het cb aanraadden dat te doen. Oefenen ging beroerd, ze kon het gewoon niet. Ik ben toen andere bekers gaan proberen. Eerst verschillende antilek-tuitbekers en zelfs een rietjesbeker, maar ze snapte die allemaal niet. Na een paar maanden kwamen we uit op een tuitbeker. Met tuitbeker bedoel ik dan een gewone tuitbeker. Met zo'n tuitbeker knoeide ze nog steeds wel wat, maar ze kon tenminste zelf drinken. Het heeft heel lang geduurd voor ze vervolgens ook zelf uit een gewone beker ging drinken.

Ik zou echt niet te veel moeite doen om een kind uit een beker te laten drinken, als het nog zo jong is en het niet lukt. Als ze het kunnen, gaan ze het ineens vanzelf doen.

19. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Wij oefenen het geregeld even in bad. Ik heb niet zoveel zin in alles nat overdag ;).
    Hier was ze overigens met 9 mnd over op een rietjes beker (stuk minder knoei en omstoot gevoelig ;)) en dat vind ik prima voorlopig. Fles was hier toen ook meteen weg maar nog wel 3x daags (later 2x daags) borstvoeding dus dat maakt natuurlijk wel verschil.

20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.969
    113
    Met 6 mnd al? Dan kunnen ze nog niet eens fatsoenlijk zitten...
    En een beker vasthouden lijkt me dan ook nog een hele kunst, raar advies hoor van het cb.. Volgens mij is hier het advies oefenen vanaf 9 mnd, ik vind dat nog erg jong.
    Op een gegeven moment kon mijn dochter wel uit een beker drinken maar ze stootte die continu om, tja das ook niet heel handig.

Deel Deze Pagina