Ik heb even een vraagje. Ik wil straks als onze baby geboren is proberen om borstvoeding te geven. Maar moet ik dan ook nog flessen aanschaffen? En zo ja, welke maat dan? En ik heb gelezen dat het misschien beter is om nog maar niet een kolf-apparaat te kopen, maar aan de andere kant heb ik weer gehoord, dat als je baby bijv. na de bevalling door omstandigheden niet gelijk aan je borst kan worden gelegd, je dan wel moet beginnen met kolven. Dan heb je dus toch al wel heel snel een kolfapparaat nodig? Wie helpt mij even op weg hierin? Wat moet ik dus wel en wat moet ik (nog) niet aanschaffen? Groetjes, Hanna
Zelf had ik geen kolfapparaat gekocht van te voren. Maar ik kreeg heel veel last van stuwing en in de tweede week een borstontsteking. Toen heeft een vriendin snel haar kolfapparaat opgestuurd en daar was ik toen heel erg blij mee. Als je van plan bent lang borstvoeding te geven heb je er sowieso een nodig, voor als je een keer weg gaat zonder je kleine en voor als je gaat werken. Flesjes had ik wel maar die kregen we bij de sterilisator. De eerste weken niet gebruikt, hadden we niet nodig. Weet je, je kunt het van te voren wel kopen dan heb je het in ieder geval in huis. Maar als je het niet koopt kun je het later altijd nog doen. Dan weet je ook beter wat je precies wil hebben. Het is maar net wat jezelf makkelijk vind.
Wij hadden ook niet van tevoren een kolf-apparaat gekocht, maar na de bevalling bleek ons mannetje niet goed genoeg te kunnen drinken aan de borst (was een luie drinker) waardoor hij te weinig binnen kreeg. We konden toen 2 dingen doen: bijvoeden met nutrilon of kolven. Heb voor het kolfapparaat gekozenen vind het ideaal! zeker omdat je dan precies weet wat ie binnen krijgt, maar ook is het heel makkelijk in de nacht, nu gaat papa er ook eens uit om te voeden Ik heb trouwens wel een electrische kolf gekocht, handmatig is erg vermoeiend voor je hand
En hoe zit het met een flessenverwarmer en een sterilisator? Heb je die ook met borstvoeding nodig? Of alleen met flesvoeding... En welk merk dan? Passen bijv. alle flessen in zo'n flessenverwarmer? Pfff.... ik zie door de bomen het bos niet meer! Ik ben dus wel van plan bv te geven, maar goed, ik weet ook niet voor hoe lang: ten eerste of het wel lukt en ten tweede of ik het uiteindelijk wel zie zitten om bv te geven...
Een kolf kan je ook bij de thuiszorg lenen of kopen. Dat hebben wij gedaan na 3 dagen prutsen. Hetzelfde geldt voor eventuele flesvoeding die je misschien nodig hebt voor bij te voeden als het in het begin niet zo lekker loopt. Ik was ook van plan om BV te geven (en heb het uiteindelijk 9 weken volgehouden) maar heb wel een starterspakket met Aventflesjes in huis gehaald. Dat hoeft natuurlijk niet maar je kan ze altijd nog voor iets anders gebruiken later (bijvoorbeeld voor afgekolfde melk). Een flessenwarmer of sterrilisator heb ik niet in huis. Volgens onze kraamverzorgster hoef je niet meer te sterriliseren of uit te koken (maar je mag het natuurlijk altijd doen als je dat wilt) en is afwassen en de vaatwasser voldoende.
Ik zou pas 'n kolf kopen als je weet hoe het loopt. Ik had 'n Medela kolf, een enkele electrische gekocht om af en toe te kolven, maar omdat het niet goed ging moest ik fulltime gaan kolven en daar was deze niet geschikt voor (stimuleert de toeschietreflex niet) en moest ik alsnog gaan huren. Daar zou ik dus even mee wachten. Flesjes is altijd handig, bijvoorbeed van Avent met een 1-2-3 speen. Te gebruiken vanaf de geboorte tot en met het papje. Hoef je maar 1 fles (incl 2 spenen) te kopen dan kan je heel lang mee vooruit. Een flessenwarmer hebben wij ook, ideaal ! Ook omdat je afgekolfde melk niet in de magnetron mag verwarmen. Die van ons kostte geloof ik maar 20 euro en daar kan je later ook potjes groente in opwarmen. (dus ja alle flessen passen erin) Sterilisator set vind ik persoonlijk niet nodig. Onze vaatwasser is oud en gaar dus daar de flesjes in doen vind ik niet zo fris. Dus ik gooi ze elke avond in 'n pannetje met kokend water, voor 5 minuten. Samen met speentjes enzo. Het hoeft dus niet maar van de kraamzorg, maar wij hebben katten en vooral fopspenen vliegen hier altijd op de grond (en onder de bank) dus dan vind ik het wel zo fris. Wij hadden toen we uit het ziekenhuis kwamen wel flesvoeding in huis en die hadden we gelijk de eerste nacht nodig omdat de bv niet lukte, dus dat is wel handig misschien? Succes ermee, en laat je goed informeren over de bv, bij mij is het helaas niet gelukt en dat vind ik nog steeds jammer.
Wij hebben alleen de flessenwarmer erbij gekocht + een flessenset en een set potjes, alles is van Avent. We hebben geen sterilisator, we koken elke dag alles uit, dat is voldoende.
Lees je even goed in op Medela.nl; een borstvriendelijke site, bovendien Bisphenol-A vrij, een geruststellende gedachte. Daarnaast de borstvoedingswinkel.nl, ook een goede en duidelijke site.
Van te voren had ik alleen een startersset van avent gekocht, gewoon voor het gevoel. Later toen ik ging kolven heb ik pas een kolf en een flessenwarmer gekocht. Dit was pas na 6 weken. Denk ook dat als je in de eerste weken een kolf nodig hebt je deze beter kunt huren (dan krijg je een "professionele" kolf). Ik had hem wel nodig de eerste dagen maar lag toen in het zkh dus kon hem daar gebruiken. Mijn mening is ook : koop niet teveel want je weet nooit of je het wel nodig hebt!
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik wel wat mee. Ik denk dus dat ik nu wel een flesje in huis haal (eentje of zo'n startersset) en een flessenwarmer. De borstkolf... daar wacht ik dan maar mee. En de sterilisator is zo te lezen ook niet echt heel erg nodig. Verder bereid ik mij idd. wel voor op borstvoeding d.m.v. naar een cursus te gaan. Ben al naar 1 avond geweest en was echt wel interessant!
Had ook geen sterilisator gekocht en ik kolf maar 1 x p dag af voor de avond voeding die bij mij niet zo lekker verloopt (productie is erg beneden peil dan). En na n weekie of 2 koken ben ik er snel toch een gaan halen hoor. Wij hebben hier enorm veel kalk in het water en dan kan je wel koken met azijn maar t is nog steeds geen doen eigenlijk (mn flessen en alles zagen er niet meer uit) Met een sterilisator heb je daar geen last van Maar je hoeft hem idd niet al meteen aan te schaffen. Flessen opwarmer heb ik niet dat doe ik een een bakkie heet water. Is vooral in het begin zo warm (aangezien t dan nog niet echt veel melk is per voeding) Misschien dat ik later nog wel zon ding wil maar dat zie ik dan wel weer. Eerst maar eens zien hoe de volgende 3 maanden BV gaan Flesje in huis vind ik altijd wel n goed idee (je weet nooit hoe het balletje rolt en zon uitgave is het niet) Kolven heb je zo gehuurt mocht t nodig zijn. Heb ik ook niet meteen gedaan. Moest wel eventjes (20 ml) bijvoeden tot de BV goed op gang was met kunst voeding omdat ze niet genoeg luiers vol maakte. Heb nadat dat kolven wel goed ging (10 jaar geleden n handkolf gehad en kreeg er geen druppel mee uit...nu een electrische en gaat als n trein) een tweedehandse gekocht (30 euro ipv 90). Ben er erg blij mee
Een kolfapparaat kan je eventueel ook huren bij de kruisvereniging. En als je twijfelt, koop anders een kolfapparaat op het laatste moment en laat de verpakking dicht zitten. Dan kun je 'm eventueel misschien nog terug brengen als je geen borstvoeding kan/ gaat geven (of gebruiken wanneer je 'm nodig hebt. Ik zou ook een voedingsbh kopen. Bij de Hema hebben ze goedkope. En koffiepads... ehh zoogcompressen erg handig tegen de lakkages. Ik had geen kolfapparaat gekocht van te voren, maar wel heel veel spijt van gehad. Mijn voeding kwam niet op gang en mijn dochter viel dus ook veeel af doordat ze niks binnenkreeg. Drie dagen later heb ik voor het eerst gekolfd met een geleende kolf. Toen bleek dat mijn voeding nog niet op gang was en ik elke keer maar denken, ze drinkt aan de borst dus krijgt ze ook wat binnen. Ze heeft toen ook één flesvoeding gehad (en toen kwam het ook gauw op gang) Dat gebeurt mij dus nu nooit meer bij evt een tweede kindje. Succes met (borst)voeden.