Volgende week vrijdag heb ik mijn intake met het kraamzorgbureau gepland staan. Het kraamzorgbureau gaf aan dat we dan mijn wensen en de mogelijkheden gaan bespreken. Omdat dit mijn eerste kindje wordt heb ik geen idee wat ik hierbij kan verwachten en waar ik alvast over na moet denken. Zo lijkt me iedere dag 6 uur lang iemand over de vloer erg veel, en irritant, maar is dat ook zo? Huishoudelijke taken hoeven van mij niet door de kraamverzorgster gedaan te worden, dit kan mijn vriend ook doen. Of is dat heel naïef en zijn we daar dan helemaal niet mee bezig? En kan ik überhaupt daarover beginnen want ik heb ergens gehoord dat een kraamzorgbureau eigenlijk geen huishoudelijke taken doet/hoeft te doen. En welke wensen kan ik aankaarten? Hebben jullie tips/ideeën/adviezen/ervaringen voor me?
Toilet, badkamer en bed verschonen dagelijks doet elke kraamhulp ivm eventuele infectie van je wond anders. De rest hangt inderdaad af van het bureau en kraamhulp zelf. Tot 12 uur vliegt de tijd voorbij, jouw controles, baby controle, badje. Tijd voor lunch en dan moet je slapen van 1 tot 3 bijv. (met rust geneest je wond sneller). Dan kan je ervoor kiezen dat de kraamhulp op de baby let beneden zodat jij écht kan slapen, je vriend eventueel ook, en dan doen ze ondertussen vaak beetje stofzuigen, zelf wat eten, afwas doen of vaatwasser in/uitruimen, baby eventueel voeden enz. Voor je het weet zijn de eerste dagen alweer om en komen ze nog maar halve dagen.
Ik gaf borstvoeding (weet niet of je dat wil doen. Zo ja, zeker alle uren nemen die je kan krijgen). Bij mij veel tijd kwijt aan goed leren aanleggen, zij zat erbij om te kijken hoe de baby dronk en in het begin moest er nog een slangetje bij dus daar was ze ook tijd mee kwijt. Mijn man was in de kraamweek aan het werk (wel kortere dagen hoor) en had de week na de kraamweek vrij. De eerste dagen thuis rustte mijn man overdag samen met mij, hij was net zo goed moe van de gebroken nachten. Ook liet de kraamhulp veel aan mijn man zien. Hoe verschonen, hoe temperaturen, hoe geef je een flesje en man werd in de eerste dagen ook veel op pad gestuurd om spullen te halen voor de borstvoeding en andere boodschappen. Mijn kraamhulp deed verder de was (samen met mijn man), elke dag badkamer schoon, stofzuigen, avondeten alvast voorbereiden, boterham en fruit e.d. voor mij maken, baby verschonen en op baby passen als ik lag te rusten en ze zat ook wel eens bij me om het over bepaalde dingen te hebben of me te troosten (kraamtranen). Daarnaast deed ze controles en schreef ze in het kraamdossier. Ook 2x samen baby in bad gedaan. Ik kreeg 2 dagen extra omdat ik nog zo moe was en nog wel een beetje hulp kon gebruiken met de bv. Ik was daar heel blij mee, die 2 dagen extra hulp hebben me veel goed gedaan. Juist voor mijn man ook fijn dat hij ook niet overal om hoefde te denken en alles moest doen. Spreek gewoon eerlijk uit wat voor iemand je graag wil hebben. Ik wilde absoluut geen rookster in huis. En mocht de kraamhulp toch niet bevallen zeg dat dan. Soms is het een miscommunicatie, soms is de klik er niet maar dan kan er wel iets aan gedaan worden.
Mijn vriend en ik ervaarden een vermoeidheid waarvan we niet wisten dat die bestond. Dus nee, hij had niet zoveel zin om ook nog dagelijks de badkamer, slaapkamer en het bed te verschonen. Laat staan de rest van het huishouden. Hij had het al druk zat met de baby, hond en visite. Ik zag het eerst ook niet zitten, een vreemde in huis. Maar wat heb ik gejankt toen ze wegging.
Ik zou niet te snel roepen dat je niet zoveel zorg wilt. Het is denk ik makkelijker om te minderen dan uren bij te krijgen. Zeker bij een eerste kindje is alles nieuw. Ook papa moet alles leren. Dus of hij dan aan het huishouden toekomt?? Ik zou alle zorg die je krijgt aanpakken, want je zal zien de dagen vliegen om en er is een hoop nieuw in jullie leven. Huishouden komt dan echt op de laatste plaats.
ik heb op eigen verzoek minder uren kraamzorg genomen en ik vond het HEERLIJK!! bij de eerste had ik recht op het volledige +extra ivm dat ik alleenstaand ben/was en ik een totaal ruptuur had. ik vond het verschrikkelijk. beste meid maar ik voelde me in mn eigen huis totaal niet op mn gemak. ze praatte ook erg veel over van alles en nog wat. ze was al vrij snel klaar met alle taakjes en zat uit haar neus te eten dus ik heb haar steeds naar huis gestuurd. de laatste dagen is ze alleen gekomen voor het hoognodige, controle's, wc, stofzuiger erdoor en weg. om 12 uur was ik weer alleen. bij de 2e heb ik meteen alleen moeder en kind zorg aan gevraagd. minimale uren afname was bij hun 3 (of was het 4?) uur. ze deed de controle's, evt. bed verschonen, stofzuiger erdoor en ze ging weer. vaak was ze er nog korter dan 4 uur. maar goed, dit was mn tweede en ik gaf geen BV dus ik wist al van hoe en wat. wc schoonmaken is zo gebeurd, bed verschonen kan iemand anders ook prima. normaal word er hier ook niet alles gepoetst dus dan hoeft het in de kraamtijd ook niet. scheelt, ik ben helemaal niet zo van het in bed liggen en me laten "verwennen en bedienen" met fruithapjes, ontbijtjes en weet ik veel wat ondanks een 2e bijna totaal ruptuur heb ik me prima (alleen) gered in de kraamtijd.
Ik heb het volledige aantal uren (49) aangevraagd en ik vond het heerlijk. Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen, dus er ging al 18 uur af. Ben op vrijdag om half 3 thuis gekomen, toen is ze geweest tot 6 uur. In het weekend was mijn vriend wel thuis, dus toen is ze beide dagen 4 uurtjes geweest. Ik had dus nog 20 uur over, wat verdeeld moest worden over 2 dagen. Ze is die 2 dagen 10 uur per dag geweest. Wat voor mij erg fijn was, omdat ik nog veel last had van mijn wond (keizersnede) en mijn vriend ging 's morgens om 6.15 uur weg en was 's avonds om 17.30 uur thuis. Kraamzorg bereidde ook het eten voor, zodat VL dat niet meer hoefde als hij thuis was. De gebroken nachten en lange dagen waren voor mijn vriend ook erg vermoeiend, dus het was wel fijn dat hij 's avonds niks meer aan het huishouden hoefde te doen. Doordat ik een keizersnede én een mislukte vaccuum bevalling hebt gehad, kreeg ik er 2x 8 uur bij. De 9e en 10e dag is de kraamhulp dus nog geweest van 8.00 uur tot 16.00 uur. Ik heb de dag dat ze weg ging, 's avonds een potje gejankt...ik zag er heel erg tegenop om alles weer alleen te doen. Maar het is helemaal goed gekomen. Ik zou de volledige uren nemen. Je kunt altijd minderen
Ik heb minimaal afgenomen omdat mijn vriend ook thuis zou zijn de eerste twee weken. Ik had daarnaast het geluk dat er een stagiaire meekwam. Dus je zou kunnen zeggen dat ik alles dubbel had Tips voor de intake, als je eventuele huisdieren hebt, geef dit aan. Wij vonden het fijn dat ze ook kort even met onze kat speelden zodat deze ook wat aandacht kreeg. Verder hebben we om een niet rokende kraamhulp gevraagd. Ook bv gelovige achtergrond kun je evt aangeven. hier zlef niet gedaan maar heb van anderen gehoord dat ze bv graag een kraamhulp wouden die katholiek was. Zelf had ik een moslima en had daar geen problemen mee. (zelf atheist)
Ik heb recht op 45 uur. En deze heb ik dus ook aangevraagd. Voor ons is het het eerste kindje en je weet niet hoe je na je bevalling bent. Ook voor de vader komt er ineens heel veel op zijn pad. Mocht ik vinden dat het toch teveel is kan ik der gewoon naar huis sturen.
Hier het maximaal aantal uren plus 10 uur extra gehad! Dit was heerlijk! Ze deed de was, poetste de badkamer en de slaapkamers. En als ze eraan toe kwam deed zette ze ook nog avondeten klaar. Dit doen de meeste niet. Verder deed ze de controles bij mij en de baby. En hielp erg goed mee met de borstvoeding. Ik had veel bloedverlies en kon hier door niet lang uit bed, ze hielp iedere dag mee het in bad doen van de baby. Nu ook weer het maximaal aantal uur en 10 uur extra, heerlijk!
Die huishoudelijke taken zou ik echt wel laten doen! Ik zei ook voordat ik bevallen was de kraamzorg komt niet om te poetsen. Daar ben ik wel van terug gekomen haha mijn man en ik waren zo ongelooflijk moe dat echt geen van ons er ook maar puf voor had om een doekje over de wc te halen of het bed te verschonen. Ik wilde eigenlijk helemaal geen kraamzorg maar wat was ik blij dat ze er waren Anders was het een grote puinhoop geweest hier En J huilde heel erg veel dus dan was het wel fijn dat ik overdag even bij kon slapen terwijl ik wist dat hij in goede handen was.
Nou, jij bent lekker. De eerste maanden zijn ook voor je vriend bijzonder vermoeiend hoor daarbij: zelfs met het maximale aantal uren zorg blijft er voor hem genoeg te doen en te leren. Het ligt aan de kraamverzorgster welke huishoudelijke taken ze er nog bij doet. Strikt genomen hoeft ze alleen maar voor jou te zorgen, maar de was zo sorteren dat er alleen maar spullen van jou gewassen wordt, kost ook weer tijd. De meeste kraamverzorgsters zien dat ook wel in en wassen gewoon alles. Net zo makkelijk Daarnaast zou je kunnen aangeven wat je belangrijk en prettig vindt. Is er iemand die je niet wilt als kraamverzorgster? (Zo had ik een buurvrouw die ik liever als buurvrouw bleef zien ) Mijn eerste zoontje had hele erge reflux, dus ik wilde dat ze alert was op de signalen en dat met ons communiceerde. Een vriendin die een tweeling kreeg, wil graag een kraamverzorgster die ervaring had met tweelingen. Aan dat soort dingen moet je denken.
Je weet nooit hoe je bevalling verloopt. De mijne was verschrikkelijk, zeker ook voor mijn man. Wat waren we blij dat hij niks hoefde te doen in het huishouden, hij was gesloopt. Ook je man moet alles leren en dat gaat het snelst van een kraamverzorgster.
Bespreek heel goed wat je verwacht. Maar laat die mevrouw eert vertellen wat zij normaal doen. Chels89 reageerde gelijk op je bericht dat alles elke dag schoongemaakt wordt, ook je bed... nou bij mij niet hoor! In die 8 dagen is onze wc 3 keer schoongemaakt en ons bed na de bevalling alleen. Op haar laatste dag net uur voor ze bijna weg zou vroeg de kraamhulp me of ze nog iets kon doen. Ik heb gevraagd of ze ons bed nog wilde verschonen. Door de hectiek zijn heel veel dingen bij ons ontschoten. We hadden de lijst erbij moeten pakken waar op staat wat ze normaal hoort te doen, maar zodra ons bezoek weg was en we hadden gegeten gingen mijn man en ik ook lekker in bed liggen, met ons hummeltje tussen ons in. We hebben dus nooit gedacht aan wat ze eigenlijk de hele dag deed. En dat bleek dus niet veel te zijn. Nee vooraf hadden we goed gevoel bij dat intake gesprek maar achteraf was het 1 drama. Heb dan ook klacht ingediend. Wees dus voorbereid. Het is enorm hectisch, druk en ook wel zwaar ook voor je partner. Hem het huishouden laten doen zou ik niet van hem willen vragen.
BlijEi zei hierboven dat de kraamhulp alleen jou was hoeft te wassen. Daar heb ik t bij de intake met bij bureau destijds over gehad. Ik had dit namelijk ook gehoord. Maar ik had ook gehoord dat een kraamhulp mijn taken dient over te nemen in huis en dus ook de was van medehuisgenoten te wassen. Dat bleek volgens het kraambureau ook zo te zijn. Alle was wordt gedaan, ook dat van je partner, kinderen etc. Anders zou ze 1 onderbroek, washandje, handdoek en een slaapshirt staan te wassen. Nou sorry, was dan niet! Vraag dus goed uit en door over alles en nog wat. Je gaat spijt krijgen als je achteraf iets niet weet.
Hoe komen jullie dan aan extra uren kraamzorg? En standaard wat is het dan? Wij hebben volgende week de intake.
Bij borstvoeding is het (dacht ik, pin me er niet op vast) 49 uur en bij flesvoeding 45 uur. Je kan 1 of 2 dagen extra krijgen door indicatie van de kraamhulp. Die overlegd met de vk (die het dus ook nodig moet vinden) en dan wordt er een formulier ingevuld (voor de verzekering) en krijg je dus extra. Bij mij was het geen probleem. De vk zei al dat ik best een pittige bevalling had gehad, daarna veel bloedverlies en borstvoeding kwam wat lastig op gang. En ik was zoooo moe. Halverwege baby in bad doen moest ik weer gaan zitten, stond te trillen op mijn benen. Dus vandaar de extra uren. Daarna kan je nog meer uren krijgen maar dat gaat echt alleen op medische indicatie en dat is heel wat meer gedoe en geregel. Maar vraag het anders, hoe het zit. Ze zijn er voor de intake ook voor dat soort vragen.
Ik was zo blij met de hulp van de kraamzorg bij de eerste. Alles was nieuw, ik lag volledig in de kreukels en was uiteraard über-hormonaal (onderschat dat ook niet!) en ik was blij dat mijn vriend, naast allerlei dingen die hij toch moest regelen (kolf, medicatie, aangeven kindje, evt andere regeldingen en boodschappen) ons kind een luier om kon leren doen, en in bad enzo, onder begeleiding van de kraamzorg. De eerste dagen was ik daartoe niet in staat (kon niet zolang blijven staan vanwege bloedverlies). Ook het samen genieten is belangrijk, tussen de voedingen, elke 2-3 uur, ook s nachts!door. En als ik s middags even ging rusten, dan was het fijn als mijn vriend met de baby kon knuffelen ipv dat ie de badkamer moest boenen En vlak ook de emoties van je vriend, de kersverse papa niet uit. Het is echt heftig hoor, voor het eerst ouders worden. Dus ik denk niet dat hij op de extra klussen in het huishouden zit te wachten. Pak je rust, hij ook, en probeer zoveel mogelijk geniet-momentjes te pakken met z'n drieën. Wat ik als tip mee zou geven is dat het belangrijk is dat er een klik is tussen jou en de kraamhulp. Is die er niet, vraag zsm om een ander. Dit heb ik nu ook duidelijk aangegeven bij de intake, aangezien de kraamtijd bij mijn tweede daardoor wat minder fijn is verlopen.
Dat moet niet hoor . TO Ik zou 't allemaal een beetje op z'n beloop laten. Je weet nog niet hoe je bevalling gaat zijn en ook niet hoe de baby gaat zijn (huilen of juist niet, wil je bv geven, komt dat goed op gang, etc.) en hoe je partner hierop gaat reageren. Wij hadden in principe de volledige uren aangevraagd met de vermelding dat we -als het goed ging- alleen moeder en kind zorg wilden. Kraamzorgbureau vond dit prima. We hebben per dag met de kraamverzorgster bekeken hoeveel uur ze aanwezig zou zijn.