Hoi meiden, Ik moet even mijn verhaal kwijt hoor. Vandaag is mijn vriend met Jesper naar het CB geweest. De 1e keer dat ik daar met hem was heb ik aangegeven dat ik dacht dat hij misschien a symmetrisch bewoog, maar dat was niet zo volgens haar. Deze keer dacht ze daar dus totaal anders over. Hij beweegt heel a symmetrisch en heeft een duidelijk voorkeur naar links. We moeten direct naar de kinderfysio en naar een kinderarts! (we zijn net naar een mt geweest en volgens hem was er niks aan de hand). Dus morgen maar een afspraak maken. Verder heeft ze niks gezegd over zijn gewicht, namelijk 8100 gram bij een lengte van 68 cm, maar vond ze wel dat hij teveel eten kreeg, want hij heeft een bol gezichtje. Heb ik ook! Echt van die dikke bolle wangen, terwijl ik echt niet te dik ben ofzo. Dat heeft mijn vriend dus ook gezegd. Hij krijgt 5 flesjes van 200 ml en is bijna 4 maanden, dus dat lijkt me niet veels te veel, hij is tenslotte ook erg groot. Op het laatst zegt ze ook nog dat we hem 's avonds wel een papfles met nutrix mogen geven. En ik maar denken dat kindjes daar juist dikker van worden? Bovendien heeft hij last van eczeem en had hij laatst een luchtweginfectie en ik dacht dat nutrix bijvoeding is? Nou ja, sorry voor mijn lange verhaal, maar ik snap er echt niks meer van. Hij krijgt toch niet teveel eten?
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of hij teveel eten of niet krijgt. Uit ervaring (werk op kinderdagverblijf) weet ik dat de meeste baby's van rond de 4 maanden flessen van 180 cc krijgen. Dus krijgt Jesper inderdaad meer dan de gemiddelde baby van 4 maanden. MAAR of dat TEVEEL is weet ik niet....niet elk kind is hetzelfde.
Hoi hoi, Vind JIJ dat hij teveel eten krijgt? Vind JIJ dat hij er slecht 'uitziet' omdat hij iets meer krijgt dan het gemiddelde kindje? Ga op JOUW gevoel af. Vooral bij een eerste kindje 'lukt'' het CB het altijd weer om de moeder onzeker te maken. Ok ze hebben er richtlijnen.. maar ze zijn niet altijd duidelijk en als het kindje buiten 1 van die groei lijnen zit.. oei! Naar de fyschio zou ik zeker wel gaan.
Ik ga sowieso ook naar de fysio. Ik was zelf ook een mollige baby en in ons familie heeft nu eenmaal erg bolle wangen, maar te dik zijn we geen van allen. 4 flessen van 180 redt hij echt niet.
O en trouwens, de wijkverpleegkundige van het zelfde CB vond vorige week dat hij precies genoeg kreeg.
Ga gewoon op je eigen gevoel af. Veel baby's hebben lekkere wangetjes hoor, je ziet zelf wel of hij te dik is of te dun. En die papfles, daar zou ik nog maar even mee wachten. Bij ons ligt het er ook maar net aan op het CB wie je treft, uit sommige medewerkers komt weinig zinnigs.
Je moet inderdaad op jouw gevoel afgaan qua eten hoor! En trouwens, dan zullen ze Fleur volgende week wel heeeel erg dik vinden want die heeft een enorm bolle toet. Maar IK vind haar prima er uit zien en haar lijf is niet te dik in mijn ogen. Toen ik met 4 maanden bij het cb was vond ik Fleur zelf wel snel zwaar worden opeens maar toen was ze ook helemaal niet zo lang 63 cm en 6.5 kilo geloof ik, en de bolle toet kwam toen echt door. Maar de wijkverpleegk. vond dat 5 x 200 niet te veel was, dat ze dat wel tot 6 maanden mocht hebben, en zei zelfs dat ze wel 210 in de laatste fles mocht! terwijl ik helemaal niet aangaf dat ze hongerig was of zo. Nou mooi niet dacht ik en ik ben toen rond 5 maanden overgestapt op 4 flessen van 210 want het bleek gewoon dat de 23:00 fles niet meer nodig was en Fleur drinkt altijd alles op dus......ieder kindje is anders maar gewoon op je gevoel af gaan. Laat je niet gek maken hoor! Ik ga puur om het wegen en meten voor mezelf. kan op dit forum de rest wel achterhalen. groetjes, M
of hij teveel krijgt weet ik niet. Maar met die exceem zou ik inderdaad GEEN papfles geven, het is zoals je zelf zegt bijvoeding. Erg slecht advies! Overigens heeft onze zoon ook een lekkere bolle toet, maar qua gewicht zit hij op het allerlaagste lijntje... dus m.i. zegt dat niet zoveel.
@eva83 4 flessen van 180? Op deze leeftijd moeten ze nog 5 flessen van 180-200 ml hebben zolang ze nog geen (volledige) bijvoeding krijgen. Dat is meestal pas rond maand 5/6. Dat heb ik mij laten vertellen. Nina is nu 4 maanden en mag nog niet naar 4 flessen. @suus1982 Wij zijn vandaag naar het CB geweest. Nina is 63 cm en weegt 7100. Zit nog perfect tussen de lijnen maar volgens het CB mocht ze niet blijven groeien hoor. Nou ja zeg...hoe wil je dat ik dat stop vroeg ik haar heel brutaal Ze krijgt gewoon 5 flessen van 180+6. Maar ze zeiden wel dat ik haar flessen moest verhogen naar 200 +6 en dat ik tevens wel met het fruithapje mocht beginnen. Snap jij m nog?
@Angeltje: Jesper was met 10 weken ong even groot en zwaar als Nina, 64 cm en 7100 gram toen zeiden ze het ook al, maar ja, hij was ook al 5 kilo bij de geboorte, wat willen ze nu dan? Hij valt qua leeftijd dus niet binnen de curve, maar volgens mij is hij in verhouding tot zijn lengte niet veel te zwaar ofzo. En 4 flessen op deze leeftijd is toch wat vroeg?
suus: anne heeft dus ook een stevig bolle toet hoor maar ondertussen valt ze wel af... dus die toet zegt niet alles denk ik toch. alhoewel er vandaag wel weer 30gr bij zat \o/ vrijdag weer wegen.. :/ zo gaat ie lekker he "grappige" vond ik wel dat als ze bijna 200gr afvalt in een maand.. ik na een week terug moet komen maar komt ze daarna 30gr aan in 6 dagen dan is dat echt verschrikkelijk en moet ik 3 dagen later weer komen wegen. vond het wat apart gelukkig ontdekte ik al snel dat ook deze mevrouw dus niet luistert naar wat je zegt... dus nemen we de rest van wat ze zei ook maar met een korreltje zout legde uit dat mijn borstvoeding wat teruggelopen was maar dat het nu gewoon weer goed ging en toen zei ze dus "nou als het toch minder word.. kun je wel een extra flesje tussendoor doen" excuse me? ik was dus niet van plan mijn bv af te gaan bouwen....
@saskia: ja, het slaat echt nergens op he! Ze kunnen natuurlijk ook niet verwachten dat ze in een week 200 gram aankomt of wel dan. Je zou eigenlijk een klacht in moeten kunnen dienen ofzo.
Trek je er niets van aan hoor. Ons kleintje is nu twee maanden en krijgt al 5 flessen van 200 voeding. En wat ik ook van iedereen hoor: is nu nog echt niet zo erg als ze wat meer krijgen, zodra ze kruipen en lopen vliegt het er meteen weer af. Ik was zelf als baby ook een dikkerdje (toen zou ik veel te dik worden), vervolgens zat ik onder het gemiddelde en zou ik niet eens 1m50 halen (dus zou ik veel te klein worden), maar met mij is het ook goed gekomen. 1m65 en maatje 36 (hopelijk ook weer als ik m'n buikje heb weggewerkt ). Ga op jouw gevoel af en desnoods geef je alleen een voor hun wenselijk antwoord. Ze zijn er voor jou hoor, jij niet voor hen. Ik kom er voornamelijk om te wegen, meten en vaccineren en verder neem ik het advies aan waarvan ik denk dat ik er iets aan heb en anders gaat het m'n ene oor in en het andere weer uit. Wel jammer dat cb's zichzelf zo ontzettend belangrijk vinden (de cb-artsen wel meer dan de wijkverpleegkundigen hoor...)
mja dat verwachten ze dus eigenlijk wel ik had me ziek gelachen als ze hadden gezegd dat ik naar een kinderarts moest omdat ze niet zo snel aankomt als zij graag willen toch maar ik vind het bijna jammer.. maar dat zeiden ze niet dus. vond het alleen wel raar dat bij +30gr. veel heftiger gereageerd word dan bij -180 morgen de kinderarts maar eens laten kijken maar ik weet bijna zekr dat het van die nuvaring komt en dat het nu wel weer beter gaat.
@saskia: ja, ze zijn niet goed daar joh! Idd 180 eraf is toch vele malen erger.. Ze luisteren gewoon ook nooit. De 1e keer vond ik hem a symmetrisch, maar was absoluut niet zo. en nu moet ik direct met hem naar de fysio en naar de kinderarts. Dat doe ik natuurlijk wel, maar nu ineens op stel en sprong, terwijl ze het eerst niet nodig vond. Vervelend wijf! @lady c: ja, jesper krijgt ook al sinds hij 2 maanden is deze hoeveelheid voeding, kan ik toch nu niet in een keer minder gaan geven. Ik was ook een ontzettend mollige baby met een dikke toet. Is wel goed gekomen hoor. Voor de zwangerschap altijd maatje 38 bij lengte van 1.76, alleen nu even wat dikker haha. Dat moet nog weer goed komen.
Je hebt niet goed gelezen: Uit ervaring (werk op kinderdagverblijf) weet ik dat de meeste baby's van rond de 4 maanden flessen van 180 cc krijgen. Ik schreef helemaal niet dat ze maar 4 flessen per dag zouden krijgen! Eerst GOED lezen dus
Het CB Ook hier hem ik niet echt goeie ervaringen mee. Ik zou zeggen volg je gevoel. Jasmijn is nu ook 4 maanden en die krijgt wel 4 flessen van 200cc. Ik krijg 5 flessen er gewoon niet in bij haar. Om de 4 uur voeden gaat gewoon niet, dan duwt ze de speen er demonstratief uit. Dus was elke keer een gevecht. Nu ben ik dus met kerst overgegaan op 4 voedingen en het gevecht is over en ik heb een blije baby terug. Volgens het CB mag dit dus nog niet. Maar ik heb uiteindelijk mijn gevoel gevolgd en ik denk dat dit voor Jasmijn het beste is! Ze groeit nog steeds goed en ze zit nog steeds in de middenlijn van de curve. Succes ermee! Groetjes Kirst
@eva: ik had het ook verkeerd gelezen, sorry! @kirst: ik blijf ook maar gewoon doen zoals het nu gaat, ik vind het goed gaan en hem zeker niet te dik. Het lijkt bijna wel alsof ze je expres onzeker willen maken ofzo.. wordt er gewoon een beetje verdrietig van. Je probeert het allemaal zo goed te doen, maar nee hoor.
nutrix ofwel rijstebloem maakt alleen de melk dikker, en geeft een smaakje, maar is geen extra voeding. dat zeiden ze tenminste op het cb bij ons. dat kan je dus rustig geven, pas die vanaf 6 maanden zit daadwerkelijk extra voeding in . rijstebloem was volgens ons cb een mooie manier om aan de dikte van pap te wennen, en omdat ze er een voller gevoel van krijgen zullen ze misschien wat langer doorslapen
In rijstebloem zitten ook geen allergenen! Dus bij koemelkallergie mag het ook gewoon gegeven worden. Hebben wij ook gedaan toen Nic nog verdacht werd van een koemelkallergie op advies van de kinderarts. Als hij gewoon meer dorst heeft kun je beter de fles verdunnen met wat water in plaats van meer voeding, anders krijgt hij teveel eiwitten binnen. Succes!