Hoi dames, eind deze maand ga ik afrijden bij het bnor. Ik ben hiervoor 4 keer gezakt bij het cbr. Ik werd iedere keer zo ontzettend zenuwachtig dat ik kleine stomme foutjes maakte die ik in de les nooit maakte, waardoor ik zakte. Tijdens de rijexamen werd ik ineens zo zenuwachtig en onzeker. Nu vroeg ik mij af wie er bij het bnor (staatsexamen) heeft afgereden en hoe dat in zijn werk ging en hoe jullie dit ervaren hebben? Ik zie er weer als een berg tegenop
Kleine stomme foutjes mag je niet op zakken. Alleen structureel terugkerende fouten die de veiligheid in het gedrang brengen. Het bnor examen is vaak vanaf een andere locatie, maar voor de rest is het precies hetzelfde. Je zit van tevoren net even wat langer te kletsen voor je gaat rijden. De sfeer is dus iets informeler maar qua rijden gaat het precies hetzelfde in die zin dat er hetzelfde van je verwacht wordt als bij het cbr namelijk een veilige en goede rit. Je kunt via je huisarts een bètablokker vragen (pilletje waar je net wat rustiger van wordt)
Ik ben zelf rij-instructrice en heb pas 1 keer een leerling bij het BNOR afgeleverd, die kwam overigens bij een andere instructeur vandaan anders had hij nooit 4 keer gezakt. Het rijden zelf is niet zo heel anders, je moet nog steeds hetzelfde kunnen maar ik had het idee dat vooral de locatie heel veel rust brengt, het is niet vanaf het drukke CBR. Daarbij heeft de examinator alle tijd dus meer tijd voor het beginpraatje en tijdens kan de auto ook een keertje stilgezet worden als het je even teveel wordt. Ik heb wel het idee dat ze iets soepeler examineren, het zou niet moeten maar denk dat het wel gebeurt, opzich dus wel geruststellend voor jou. De beste remedie(naja eigenlijk voorkomen) voor zenuwen vind ik altijd een goeie rijopleiding waar je gewoon 100% vertrouwen in de auto en je eigen kunnen krijgt. Dus voldoende tijd om dingen te oefenen en goeie feedback krijgen van je instructeur zodat je zeker weet dat je iets goed beheerst en wat je zwakkere puntjes zijn(die heeft iedereen, denk jij dat die examinator iedere keer perfect kan fileparkeren?). Het beste is om gewoon lekker te gaan autorijden en absoluut jezelf niet te beoordelen, dat is niet jouw taak maar die van de examinator. Soms denk je tijdens de rit dat je een fout heb gemaakt zo erg dat je gezakt bent terwijl de examinator het nog wel mee vind vallen. Als jij denkt ik ben gezakt rij je gelijk de rest van de rit ook voor geen meter en ben je meestal alsnog gezakt. Terwijl als je gewoon je schouders ophaalt en het achter je laat en daarna gewoon de sterren van de hemel rijd je juist hardstikke geslaagd bent. Rest mij te zeggen: heel veel succes!
Dit dus maar dan in het uitgebreid Wij hebben ook pas een leerling bij het BNOR gehad ook van een andere opleiding af. Ik ben het dus helemaal met je eens!
Nadat ik 4x gezakt was ben ik gestopt met lessen. Na een poosje ben ik naar een andere rijschool gegaan en heb toen een spoedcursus gehad van 2 weken. Met deze rij instructeur had ik een betere klik en hij legde alles veel beter uit. Ik zakte onder andere steeds omdat ik te snel of te langzaam naar kruisingen reed, mijn oude instructeur heeft nooit geprobeerd om hier iets aan te doen. Bij de nieuwe rijschool heb ik heel heel veel kruisingen overgestoken doordat ik minstens 2 uur per dag les had kon de instructeur ook veel meer uitleggen en mij laten oefenen. Bij het examen ging hij ook mee in de auto waardoor ik minder zenuwachtig was. Er is heel weinig verschil tussen "gewoon" examen en staatsexamen.
Ik heb ook een staatsexamen gedaan. Door mijn zenuwen handelde ik verkeerd. Maar ik had het idee dat mijn examinator mij echt begreep. In plaats van mij te betuttelen pakte zij me harder aan. Ik dacht bekijk het, ben toch al gezakt, dan scheur ik wel met jou rond. En ik was na 20 min terug. En ik had het gehaald! Heel veel succes!
Ik heb faalangst. Elke keer zakken maakte dat erger en erger... Ik heb staatsexamen gehad en de examinator was veel rustiger. Ik mocht aangeven als het niet meer ging, en als ik dacht dat ik het verpest had mocht ik m'n examen opnieuw starten. Uiteindelijk heb ik gewoon gereden, dacht ik dat het waardeloos was en ben geslaagd. Als ik hiervoor mocht kiezen had ik het meteen gedaan. Het straalt gewoon rust uit. Succes!
Bij mij ligt het echt aan mijn zenuwen. Ik zakte iedere keer om iets anders, dan reed ik te hard, dan reed ik niet goed door, keek niet goed of te veel, dat soort dingetjes. Ik werd ineens heel onzeker in de auto tijdens een examen terwijl ik tijdens de lessen zelfverzekerd reed.
Heeft je instructeur je nooit een faalangst examen aangeboden dan? Een goede instructeur had moeten zien hoe het gegaan was in het examen en als jij erg zenuwachtig wordt in de examens is ee faalangstexamen echt geen schande ofzo. En zoals ik al zei kun je via de huisarts een pilletje krijgen voor de zenuwen. Wie weet helpt je dat net genoeg om rustig te zijn in je examen en dat je dan slaagt.
Ik zit nu bij een andere rijinstructeur, dit is de eerste keer dat ik bij hem afrijd. De vorige 4 keer was bij een andere instructeur en dat is al weer een tijdje geleden, ik was zo gedemotiveerd dat ik een paar jaar ben gestopt. Paar jaar geleden bestond een faalangstexamen bij het cbr nog niet. Zo'n pilletje ga ik zeker nemen, bedankt voor de tip.
Ik heb 18 jaar geleden (sjips ik word echt oud hihi) mijn rijbewijs via een staatsexamen gehaald. De examinator kijkt meer door je zenuwen heen. Zo wou ik een bocht, van een 80 km weg naar een 50 km weg, in de 4e versnelling nemen ipv de 2e. Ik had het echt niet door door de zenuwen. Na het examen namen we alle punten door en toen schreef hij het resultaat op, ik was geslaagd. Ik was toen echt heel blij dat ik dat examen gedaan had. Ze houden echt rekening met je zenuwen en de daarbij behorende foutjes.
Ik dacht dat de periode tussen het 4e examen en het BNOR examen maximaal een jaar mocht zijn. Als je 4e examen langer dan een jaar geleden is zou je de eerste 4 examens weer gewoon op de normale manier moeten doen. Ik weet niet 100% zeker of dit inderdaad om een periode van een jaar gaat omdat ik hier zelf nooit mee temaken gehad heb. Heb je wel een instructeur die ook een faalangstcursus heeft gedaan? Ik heb zelf na 1 jaar instructeur te zijn 2 cursussen gedaan en merkte dat mijn leerlingen sinds die tijd veel zelfverzekerder naar het examen gingen en nu vaker de eerste keer slaagden. Dan kan je iemand toch wat beter begeleiden naar het examen toe.
Ik heb BNOR examen gedaan! Eerste x BNOR gezakt, helaas. Al was het wel terecht haha. 2e keer dacht ik echt; Oh gosh, dit wordt niks, voor mijn gevoel ging vanalles mis. En toch had ik hem gehaald! Ik vond BNOR veel prettiger! Eigenlijk vind ik dat iedereen van te voren moet kiezen of ze voor BNOR gaan of niet. Dus ook voordat je 4x gezakt bent... Want ik voelde me veel prettiger bij BNOR!
ik dacht 5 jaar... ik heb ook een bnor examen gedaan nadat ik eindelijk was overgestapt van rijschool. Die had allerlei handelingen verkeerd aangeleert zo wist ik niet eens wat een hellingsproef was vlakvoor mijn bnor examen
Hier ook 4 keer gezakt, was iedere keer stront zenuwachtig, al was de 3e keer wel twijfelachtig. De 5e keer een pilletje bij de huisarts gehaald en hielp zo geweldig, was erg rustig en geconcentreerd, geen foutjes gemaakt