Wat had ik graag gehad dat mijn eerste dochter dag in dag uit zo werd genoemd. Maar ja, ze werd net te vroeg geboren om behandeld te 'mogen' worden...
Islah ik denk dat het er voornamelijk omgaat dat het woord prematuurtje ( tenminste bij mij dan ) Mij herinnerd aan een enorme rottijd een tijd vol onzekerheid met ziekenhuizen etc ipv een leuke kraamtijd en genieten van je baby. Mijn zoontje is nu bijna 1 en is inmiddels al lang en breed geen pre/dysmatuur meer. Zou het dan erg fijn vinden als ze hem gewoon bij zijn naam noemen ipv ohhh daar is dat prematuurtje weer.
Ja dat snap ik best maar van de andere kant zijn er genoeg baby's die die hele couveuseperiode niet eens overleden. Het zou mij dan niks uitmaken hoe anderen mijn kind noemen, zou allang blij zijn als ze het had gered... Ik ben met 37 weken bevallen en zelfs toen had men het steeds over 'randprematuur'. Voor mij was het gewoon mijn dochter, die een náám heeft. Maar dat moeten ze allemaal zelf weten.
Tuurlijk maar dat weet ik ook ( heb ook een zoontje die overleden is ) Maar dat neemt niet weg dat het vervelend blijft. Mijn zoontje was ook te jong om uberhaubt maar te proberen hem te redden en voor de staat was hij ook niks. Maar voor mij toch mijn zoon! Maar ondanks dat vind ik het nog steeds vervelend dat mijn zoon die wel de moeite waard was om wat te doen nu nog steeds bestempeld word als prematuur. En de opmerkingen die gemaakt werden toen hij net 1 mnd oud was worden daar voor mij ook niet minder op.
Wat heb je in een land soms grote verschillen he? onze meid is op 35 weken geboren, gelukkig niks ernstigs, maar toch, je ligt toch op de neonatologie met zo'n kleintje! Hier weten sommige mensen niet eens wat ik bedoel met prematuur, dan kijken ze me suf aan het woord neonatologie hebben ze nog nooit van gehoord pff vermoeiend als ik soms moet uitleggen waarom meisje nog wat kleiner is, en pas op 6 maanden 6 kilo woog hier dus het andere uiteinde! Maar TS, meid, blijf gewoon herhalen; mijn kindje heeft een naam!. en draai dan eens met je ogen! meestal zegt lichaamstaal meer dan duizend woorden! xxx
Ons meisje is nu 15 maanden en weegt ruim 7 kilo. Haar tweeling broer is 2 kilo zwaarder. Ik word ook helemaal gestoord van de vergelijkingen. Hallo!? Het zijn twee "losse" kinderen! Mannetje is sneller dan meisje, maar so what. Wat ze niet zien is dat meisje gewoon even veel tandjes heeft, ook kan zitten staan kruipen, hele fijne motoriek, lekker vrolijk ding is etc etc Blijkbaar zijn negatief overkomende reacties makkelijker te geven dan positieve. Het zijn rare/onbedachte opmerkingen die je naar je hoofd geslingerd krijgt..
Onze meiden zijn ook prematuur,maar niemand heeft ze ooit zo genoemd. Ik maak het hier vaker mee,dat ouders van prematuren,na 2 of 3 jaar nog steeds roepen dat ze prematuur zijn.
Ik vond het wel eens lastig toen ik de eerste keren met onze oudste naar het CB moest. Hij was erg klein en iedereen maakte vaak de opmerking: Oooohhh wat een kleintje. Zeker de eerste keer hier op het CB? Nee, mevr. Hij is al 5 maanden. Hij was prematuur en dysmatuur... Dan zag je ze echt schrikken. Vaak kwamen dan ook de "goed bedoelde" opmerkingen... Proberen het naast je neer te leggen. Er zullen nog heel wat opmerkingen en "goed bedoelde, maar verkeerd overkomende opmerkingen" gemaakt worden. Veel mensen weten (gelukkig) niet hoe het is, omdat ze het dus zelf niet mee hebben gemaakt en kunnen zich iets niet goed voorstellen hoe het moet zijn of hebben uberhaupt er een verkeerd beeld van. Blijft lastig.
onze dochter is ook prematuur geboren 34 weken 42 cm en 2 kg maar heb nog nooit meegemaakt dat iemand negatief was het enigste wat ik zat was is dat iedereen riep ooooo wat is ze klein maarja voor mij was ze al groot geworden dus ik zag het niet meer En ik als ik al een slechte opmerking dacht te krijgen dacht ik altijd maar ze leeft tenminste nog en daar ben ik allang blij om. Want ik had geen enkel vermoeden dat ze zo vroeg zou komen geen comlicaties niks. En ik kan denken mijn lichaam heeft gefaald maar ik denk juist zo stel dat mijn lichaam niet zijn werk deed had zij of ik of wij beiden het misschien neit overleefd. Dus ik heb van het hele gebeuren iets positiefs gemaakt en straalde dat dan waarschijnlijk ook uit.
ik zie het probleem niet zo het is gewoon een feit dat het een couveuse kindje is geweest en logisch als ze zo klein is dat mensen daar naar kijken / vragen stellen e.d. persoonlijk zie ik liever recht in mn face (vragen / opmerkingen) als achter mijn rug om dus blijkbaar heb jij wel de goede type mensen om je heen als ze het recht in je gezicht doen. Mensen hebben toch altijd wel wat en als het feitelijk ondersteund is heb ik er helemaal geen problemen mee, ik bedoel onze zoon is 2,5 jaar zowat doof geweest en vind/vond het fijn als mensen me direct vroeger waarom ie zo slecht praatte en zie daar ook niets mis mee, juist een hoop respect en leuke / fijne reacties gekregen.
Ik neem aan dat jij ook niet blij zou zijn als ze zijn naam niet noemden,maar dove zeiden? Daar gaat het geloof ik om.Inderdaad een te vroeg geboren kindje is een prematuur,maar ook zeker een kindje met een naam.
ik snap wel dat je het vervelend vind en zeker van die opmerkingen als: met die of die is het ook nog goed gekomen, alsof het met jouw kindje niet goed zou komen?? ik zou hetzelfde als kvinna doen, gewoon helemaal niet reageren.... en als het iemand is die echt grof doet en je ook grof tegen wil zijn, dan kun je altijd nog zeggen: jij ook prematuur zeker, bij jou is het wel duidelijk dat het niet meer goedgekomen is
Hoezo dat was ie toch ook gewoon? ik was allang blij als iemand het erkende eigenlijk, weet je hoeveel moeite ik heb moeten doen om hem doof te laten noemen hahaha En ik was ook blij met positieve verhalen bij wie alles goed was gekomen trouwens, daar haalde ik hoop uit, een vroeggeboren kindje kan heel veel last hebben overal van dan is het toch fijn om positieve ervaringen te horen, je doet net of iedereen haar niet bij haar naam noemt lijkt me wat overdreven en hormonaal (onredelijk dus)
Nou hier was dat dus echt zo.. Familie en vrienden noemde S. Altijd prematuurtje ipv zijn naam. Scheitziek werd ik ervan. Als k het leuk had gevonden had ik hem wel prematuur gegeven als naam.