ZEZ-uitkering en WW-uitkering

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by ABCCafe, Sep 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ABCCafe

ABCCafe Nieuw lid

Sep 1, 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV webcareteam,

Momenteel ben ik voor 16-32 uur zzp-er en voor 8-24 uur in loondienst via flexcontracten. Over een paar maanden, vlak voor mijn zwangerschapsverlof, moet ik waarschijnlijk een WW-uitkering vragen omdat ik aan het maximum van flexcontracten zit en er geen zicht is op een vast contract.

Ik wil graag even checken of ik de procedure en regels goed begrepen heb, en ik heb nog een vraag over de berekening, en de duur van de WW ivm de WAZO:

Vraag 1: Als mijn flexcontract niet omgezet wordt in een vast contract en ik nog geen andere baan heb gevonden, dan vraag ik een WW-uitkering voor de uren dat ik in loondienst werkte. De overige uren blijf ik als zzp-er werken. Voor mijn zwangerschapsverlof kan ik de ZEZ-uitkering aanvragen voor het deel als zzp-er zijnde, en een WAZO-uitkering voor het deel als WW-uitkeringsgerechtigde. Na mijn verlof kan ik weer verder werken als zzp-er en deels de ww-uitkering krijgen (of met een nieuwe baan beginnen). Klopt dit? Of heb ik het verkeerd begrepen van jullie site?

Vraag 2: Daarnaast vroeg ik me af hoe de berekening verloopt als de ZEZ- en WW-uitkering gecombineerd worden (zoals hierboven beschreven). Mijn inkomen in loondienst zit rond de 893 euro (bruto) en ik meen dat de WAZO-uitkering 100% is. De ZEZ-uitkering is het minimum loon van 1495,20 als je meer dan 1225 uur per jaar gewerkt hebt als zzper (en dat heb ik). Ergens las ik dat je zwangerschapsuitkering verlaagd wordt tot wat je loon in loondienst was, maar betekent dit nu dat ik die 893 euro als uitkering zou krijgen, of die 1495,20 van de ZEZ? Of een of andere combi?

Vraag 3: als ik recht heb op een ww-uitkering van 8 maanden obv mijn arbeidsverleden e.d., maar ik heb tussendoor een wazo-uitkering, loopt de teller van die 8 maanden door, of wordt de teller van de 8 maanden stopgezet en heb ik na de wazo-uitkering nog recht op de resterende maanden?

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen, zodat ik een goede financiele planning kan maken.

Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groet.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste ABCCafe,

Je bent zelfstandige en werkt daarnaast in loondienst. Je wilt weten hoe het zit met jouw recht op WW en een zwangerschapsuitkering.

Wanneer je flexcontract niet wordt verlengd, kun je een WW-uitkering aanvragen voor de uren die je verliest. Van daaruit kun je een WAZO-zwangerschapsuitkering krijgen. De hoogte van deze uitkering is gebaseerd op de hoogte van je WW.

Je kunt ook recht hebben op een ZEZ-uitkering. Je geeft aan dat je in het voorgaande jaar minimaal 1225 uren hebt gewerkt als zelfstandige. De ZEZ-uitkering zou dan normaal gesproken 100% van het bruto wettelijk minimumloon zijn. Zou de hoogte van de ZEZ en WAZO bij elkaar opgeteld hoger uitvallen dan je werkelijke totale inkomsten (uit je oude werk in loondienst en zelfstandig werk)? Dan verlaagt UWV je ZEZ-uitkering tot het bedrag van je werkelijke inkomsten als zelfstandige.

Na afloop van je zwangerschapsverlof kan je WW-uitkering weer worden voortgezet. Hiervoor kun je via werk.nl weer een aanvraag indienen. Je moet jezelf dan ook weer inschrijven als werkzoekende. De duur van je WW-uitkering wordt opgeschoven met het aantal weken waarin je een WAZO-uitkering ontving.

Actuele informatie over de samenloop van WAZO en ZEZ vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. ABCCafe

ABCCafe Nieuw lid

Sep 1, 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ellen,

Dank voor de heldere uitleg.

Ik heb nog een vraag: hoe berekent het UWV de werkelijke inkomsten als zelfstandige? Aan de hand van de omzet, winst, of iets anders?

Vriendelijke groet.

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste ABCCafé,

Fijn dat je geholpen bent met het antwoord van Ellen.

Het antwoord op je aanvullende vraag:

Voor de daadwerkelijke inkomsten als zelfstandige gaat UWV uit van de gemaakte winst.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    index - UWV

Share This Page