Baby groeit slecht - naar dokter?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Emmarijn, 16 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Hoi meiden,

Ik had dit onderwerp ook al in een ander topic draadje geplaatst, maar misschien is een eigen topic wel zo overzichtelijk.

Ik zou namelijk graag wat advies willen vragen...

Onze tweede dochter groeit erg slecht.
    Gek genoeg is er verder niks aan de hand, alleen de groei blijft achter.
    Ze heeft tussen 3 en 5 maanden oud slecht gedronken, maar tegenwoordig krijgt ze: (ze is nu bijna 9 maanden)
    - 600-800ml melk (waarvan 's ochtends 200 ml + pap en 's avonds een 200 ml kant en klaar pyjamapapje).
    - fruit (1 stuks fruit), groente (0,5-1 potje) en brood (0,5-1 boterham).

Ze eet dus precies wat ze moet eten, en misschien zelfs meer.
    Ze slaapt goed en veel (van 18:00 tot 06:00 en dan nog 4-5 uur overdag). Ze beweegt nog vrij weinig. Rolt alleen een beetje en speelt op de buik. Zit/tijgert/kruipt/staat niet. Verder is ze wel heel vrolijk en alert, dus vandaar dat ik me nooit heel erg heb druk gemaakt, maar inmiddels begin ik me toch een beetje zorgen te maken.

Want toch blijft ze een klein ukje en blijft haar curve afbuigen.
    Haar geboortegewicht was trouwens 3585 gram, geboren met 40w4d.

Wat denken jullie: is het tijd om hiermee naar de ha/ka te gaan?

Iemand ervaringen met baby's met afbuigende curves? Wat hebben jullie toen gedaan? En was jullie kindje actief of juist niet?

Oh ja, ze krijgt ook heel snel koude voeten. Sowieso is ze een koukleum en pakken we haar maar goed in. Zou dat ergens mee te maken kunnen hebben?

Bekijk bijlage 287176
    Bekijk bijlage 287177

2. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik ken wel iemand die kleine kindjes heeft. Haar jongste dochter is 3 jaar en weegt maar 11 kilo. Ze draagt maat 80. Verder is alles helemaal goed met haar. Je hebt nou eenmaak grote en kleine kindjes. Als ze het verder goed doet zou ik me niet al te veel zorgen maken!

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Het is niet erg als ze klein is maar de curve buigt duidelijk af....

Ik zou gewoon eens even info vragen bij de HA oid

En die 6 kilo vind ik wel weinig hoor...

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Onze oudste dochter groeit juist op de +1 lijn en volgt wel netjes dr lijntje, dus het is niet zo dat ik kleine kindjes maak, haha ;)

En idd, klein is niet zo erg, maar dat afbuigen... En als ze nu veel zou bewegen, weinig zou eten, weinig zou slapen dan zou ik het nog een beetje snappen, dan heb je er een verklaring voor. Maar een baby die zoveel eet en slaapt zou toch harder moeten kunnen groeien?

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

onze dochter heeft exact hetzelfde gedaan in groei.

die zit nu nog steeds in de min met 15 maanden en 9 kilo 74 cm

wel zou ik er mee langs de kinderarts gaan die kan ze onderzoeken dat is wel even belangrijk dat ze niet echt een afwijking oid heeft dat ze zo traag groeit

6. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik heb 5 kinderen en 4 daarvan zijn ook lichtgewichtjes. Bij geboorte wogen ze alle 4 boven de 8 pond, maar daarna boog de groeilijn echt af naar onder. En zijn ze rond de onderste groeilijn terecht gekomen of zelfs nog daar onder.
    Vanaf een jaar of 2 bleven ze die lijn volgen.
    Mijn 1 na jongste dochter is net 2 en weegt 10.3 kg.
    De andere kinderen zijn boven de 6, maar wegen ook echt niet veel.
    Gelukkig zijn ze allemaal kerngezond en praktisch nooit ziek!

Mijn jongste is nu 2 maanden en groeit nog goed, maar ik ben 'bang' dat zijn groei ook met 3 maanden gaat minderen en dat hij ook op de onderste lijn uit zal komen.

7. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik zou nu gewoon eens met de ha gaan praten, kijken of je misschien bij een ka terecht kan voor advies/informatie. Misschien is er niks aan de hand hoor, maar mocht het lijntje echt af gaan buigen (dus dat ze niet aankomt of groeit, of zelfs afvalt), dan heb je iig al een opening naar de ka en kun je er sneller terecht. (Was hier met iets anders wel het geval iig, vanwege een eerdere doorverwijzing konden we met andere klachten echt zo terecht ipv te moeten wachten op een plekje.)

8. Aeve

Aeve Actief lid

30 okt 2012
    305
    0
    0
    U.S.A.
    Ik zou naar de dokter gaan. Niet alleen om het gewicht/groei, maar ook omdat de ontwikkeling wat aan de langzame kant is. Zou ik gewoon even 'alles' laten controleren.

Wellicht dat een fysio je baby kan helpen met de ontwikkeling.
    Weet wel dat ze in NL langer afwachten maar ja.

9. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ja ik zou er iets mee ondernemen. Waarom? Omdat jij je nu zorgen gaat maken en dan moet je er iets mee doen vind ik.

Mijn dochter is ook een smal meisje (beetje verhouding van jou dochter, langer dan dat ze breed is) maar is altijd maar een klein meisje geweest (2950 bij 49 cm) dus haar lijn is niet heel gek gedaalt (wel een beetje).
    Ze is nu 9,5 kilo bij 18 maanden.

10. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Veelal eens met bovenstaande, neem contact op met het cb of de huisarts en vraag advies of een doorverwijzing...

Daarnaast denk ik dat je nog wel iets met haar eetpatroon kan doen...
    Je zegt zelf: 'Ze eet dus precies wat ze moet eten, en misschien zelfs meer...'
    Maar 1 stuk fruit, een half tot een heel potje groenten en een halve tot hele boterham vind ik persoonlijk niet heel veel!
    En je zegt 600-800cc melk, bedoel je dan soms 3, soms 4 flessen?

Ik zou proberen om haar op 3 flessen te houden om zo de vaste voeding wat op te voeren, daar gaat ze nu meer voedingsstoffen uit halen dan uit melk!
    Fruit mag ze zeker 2 stuks van op een dag, en je zou kunnen proberen om wat vettere (gezonde) dingen aan te bieden, zoals avocado.

Wat geef je op brood? Alleen nog boter of ook beleg?

En qua groenten, altijd een potje of ook vers?
    Want daar zou je ook wat mee kunnen doen, wat meer aardappelen (zetmeel), smeuiig maken met olijfolie/boter, enz.

Over haar ontwikkeling zou ik me nog niet al teveel zorgen maken, dat kan ineens zo'n spurt nemen, maar het kan nooit kwaad om een fysiotherapeut mee te laten kijken!

11. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Eh? Er is niks mis met haar lichamelijke ontwikkeling hoor! Haar fijne motoriek is zelfs uitstekend.
    Onze oudste had een erg vergelijkbaar tempo, zie het probleem niet...

12. Aeve

Aeve Actief lid

30 okt 2012
    305
    0
    0
    U.S.A.
    #12 Aeve, 16 nov 2012
    Laatst bewerkt: 16 nov 2012
    sorry maar als een kind met 9 mnd niet zit (een minuut of wat zelf kan blijven zitten) wordt je hier regelrecht naar de fysio gestuurd.
    Tell daarbij op het gewicht/lengte dan val je hier hoogstwaarschijnlijk in de 'failure to thrive' categorie, en ga je dus ook naar een dietiste en word je vrij intensief begeleid en krijg je verdere onderzoeken. Bijvoorbeeld het kan zijn dat ze voedingsstoffen niet goed absorbeert of weet ik wat voor oorzaken er kunnen zijn.

Nou is dat geen gegeven (dat het uberhaupt 'iets' is) maar zou het toch willen laten nakijken als ik de moeder was.
    Voor hetzelfde geld volgt ze gewoon haar eigen curve, maar dat je je zorgen maakt zegt al wel wat.

Het ene kind is sneller dan de ander, maar met 9 maand alleen een beetje kunnen rollen is ook niet echt wat je wilt.

Snap dat het niet is wat je wilt horen, maar ja.

Trouwens bij het merendeel van de kinderen die naar de fysio gaan, gaat een heel groot deel plots met sprongen vooruit.

13. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    @Mango26:

Oh, is dat niet veel? Ik weet ook niet meer wat m'n oudste at op die leeftijd, maar die at goed. Meerdere boterhammen ook.

Goede tip om dingen aan haar eetpatroon te doen.
    Ik zal het ook eens goed overleggen met de opvang, zodat ze daar ook genoeg eet, maar ze zeggen altijd dat ze zoveel heeft gegeten... En misschien is het handig om ook eens te wegen hoeveel ze eet.

3 flessen is wel een goed idee. We bieden nu altijd nog 4 aan. Ik zit al een tijd te denken om over te stappen naar 3, maar het "melk is het eerste jaar het belangrijkst" krijg ik maar moeilijk uit mijn hoofd.

Denk dat het ook tijd wordt voor volle zuivelproducten, doen we nu ook nog niet. Maar ja, als je denkt dat je kindje goed eet ;)

Bedankt.

14. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Wat betreft ontwikkeling was ik misschien wat kort door de bocht: ze kan op zich blijven zitten als ik haar op schoot heb en niet ondersteun. Ze kan alleen niet zelf gaan zitten. Ook schuift ze een beetje op haar buik en kan ze 360 graden draaien op haar buik.

Ik wilde er alleen maar mee aanduiden dat haar slechte groei niet wordt veroorzaakt door veel bewegen ofzo waardoor ze veel energie verbrandt.

15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Je zegt volle melkproducten. Welke melk krijgt ze nu dan?

16. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Ik denk ook dat je wat aan je voeding kunt veranderen. Ik vind het ook erg weinig. Misschien heb je wat aan ons 'schema' :

07.30: fles 180/6 met 3 scheppen pap
    09.30: fruit, 2stuks. Indien dit niet opkomt bied ik het s middags als tussendoortje weer aan
    12.00: 1 tot 2 boterhammen (volkoren) met (room)boter en beleg
    12.30: fles 100/3
    15.30: tussendoortje. Één van: rijstewafeltje/soepstengel/koekje/fruit/cracotte met verdund diksap (ze wil momenteel niets anders)
    18.00: met de pot mee (aangepast) en dan ongeveer 2 tot 3 kleine aardappels, een hand vol groenten en een klein stukje vlees/vis

Verder krijgt ze soms als lunch een eitje bij de boterham, gekookt of gebakken.

17. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Of is het zo dat je dochter gewoon niet meer op krijgt dan wat je nu aanbied?

18. Aeve

Aeve Actief lid

30 okt 2012
    305
    0
    0
    U.S.A.
    Oh zo! Duidelijk.

Ik zag een 9 maand oud kindje voor me die af en toe eens rolde en dat was het dan. Excuses.

Ik zou lekker beginnen met volle yoghurt en kaas, avocado, een beetje boter etc.

19. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

mijn meisje groeit ook haast niet in gewicht,zo woog ze met 5 mnd oud 9 kilo en nu met net 11 mnd oud maar 10,4 kilo bij een lengte van 82,5 cm. Ze is in 6 mnd tijd maar 1,4 kilo zwaarder en 11,5 cm gegroeit in lengte. Ze word als te licht bestempelt terwijl ze er niet mager uitziet. Je kan het best gewoon naar ha gaan en vragen voor een verwijzing naar een ka,die kan haar groei verder volgen en be-oordelen. Ik loop ook bij de ka voor haar groei. Ik ben blij dat ze gevolgt word hierin. Suc6.

20. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.031
    3.843
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou een afspraak maken met het consultatiebureau bij de arts (of loop even binnen op het inloop spreekuur).

De huisarts zal alleen een onderzoek van 5 minuutjes doen om te controleren of je dochter wat mankeert.

Het consultatiebureau heeft draaiboeken klaar liggen voor niet goed groeiende kindjes. De artsen daar zijn getraind om groeistoornissen op te sporen en zullen veel beter zijn in het herkennen daarvan dan de huisarts die lang niet zo veel kleine kinderen ziet.

Deel Deze Pagina