Zulke rigoreuze straffen vind ik geschikter voor wat oudere kinderen en alleen als je van te voren duidelijk hebt gemaakt dat die straf de consequentie is. Voor een volgende keer vind ik het wel een prima straf om alles dat niet opgeruimd is in de dozen te doen en dat een paar dagen / week op zolder te zetten. Dan zijn ze het speelgoed echter niet permanent kwijt, zoals met jouw eerdere plan, dus dat is wat minder heftig. Ik vind het een beetje te ver gaan. Meer een straf voor een puber.
Ik snap je gedachte, had zelf ook zoiets kunnen bedenken (en al uitvoeren en er dan achter komen dat het toch niet zo handig was). Ik merk dat ik ook af en toe verwachtingen heb van de kinderen (5,5 en 3jr) die echt nog te hoog liggen. Zo denkt de jongste dat als hij 2 speelgoeddingen heeft opgeruimd hij dus opgeruimd heeft en het klaar is, ondanks dat er nog van alles ligt haha. Volgens mij heb je het prima opgelost zo
ik zou als straf, vanaf die dag een regel instellen, altijd bij jou aan moeten melden; na het opruimen van hun kamer en voordat ze iets anders gaan doen. en je checkt dus de kamer met hen mee, anders mogen zij niet meer iets anders doen.( je kunt dan n beetje mee helpen als je gaat kijken) het gaat natuurlijk niet alleen om opruimen, maar 'zeggen' dat de kamer al opgeruimd was. ik denk dat speelgoedbank geen straf mag zijn. dat is juist om een goede bedoeling te leren. ik zou dat ook uitleggen. speelgoed afstaan, uit jezelf om anderen blij te kunnen maken.dat vind ik n beetje verwarrend als zij liefdadig moeten zijn als straf.
hier weten ze dat als ze niet opruimen mama dat doet ( na meerdere keren aandringen uiteraard) en dan belandt het in de vuilniszak. Nu doen ze het vaak zonder morren en er is nog maar 1 keer iets in de prullenbak beland in een zak en dat kwam later weer tevoorschijn met mededeling dat de volgende keer het echt weg zou zijn.
ik zou een 6 jarig kind niet zo hard over 'liegen' aanspreken. als je echt 'het' duidelijk wil maken, dan zeg je zoiets van: je zei dat de kamer opgeruimd was maar ik heb de kamer toch gecheckt en ik zag dat de kamer niet echt was opgeruimd. zoiets. beschuldigen van liegen kan averechts werken helaas bij een 6 jarige. of het klopt, of waar is etc zou beter werken denk ik.
Ik had ook gewoon de helft van hun speelgoed in zakken gestoken en weggestoken voor een weekje. Ofwel gewoon alles wat op de grond lag. Lijkt mij op die leeftijd iets eenvoudiger en duidelijker dan het gewoon weg te geven.
Ik vind dat je het prima hebt aangepakt, Aszz. Ik zou inderdaad geen speelgoed weg laten geven, maar eerder vertellen dat ik verdrietig word als ze tegen me jokken.
Ik vind het wel een goed idee, mits je ze vooraf ingelicht hebt over deze consequentie. Of nog beter,gewoon als goed doel, niet als straf. En dan misschien een andere straf bedenken als niet of de kamer voor een bepaalde tijd.
dit heb je goed aangepakt vind ik. En zeker omdat je het liegen benadrukt, want daar zou ik persoonlijk ook de meeste moeite mee hebben. Nu las ik wel ergens dacht ik bij een reactie van iemand dat die van 3,5 dat nog niet kan overzien (dat tie dus straf krijgt als hij niet opgeruimd heeft) daar ben ik het dus niet mee eens. Ik denk idd net als jij dat hij prima snapt dat hij op moet ruimen. De volgende keer zou ik ze waarschuwen voor ze de speelkamer ingaan, dat er opgeruimd wordt en dat ze sommige speeltjes echt een tijdje kwijt zijn. En ja ik ben dan idd zo'n trut om de favo dingen een tijdje op zolder te zetten en niet iets waar ze amper naar om kijken.