Hai dames. Ben ik weer. Ik heb in een ander topic al wel laten weten dat mijn baas totaal niet een van de makkelijkste is. Nou belde een uurtje geleden een mevrouw van de kraamzorg dat ze een intake wil doen en dat ze dat bij een eerste kindje eigenlijk altijd thuis doen. Dat vind ik ook wel fijn, want dan kan ik op mn gemak de dingen vragen die ik dan wil vragen enzo. Nou ga ik half augustus voor 3 weken op vakantie (tot 6sept) en dan gaat zij de 3e week van sept op vakantie. We hebben beiden in onze agenda gekeken en eigenlijk kon zij dan alleen op maandag 7 september. Dus ik netjes eerst mijn baas bellen om dat te vertellen en dat we echt geprobeerd hebben het op een andere dag te plannen, maar dat dit niet gaat. Ze zei: 'Ehhh, misschien is M er dan niet, want ik weet niet wanneer zij geopereerd wordt en ik ben er dan ook niet want ik wil nog op vakantie in sept'. Dan nog blijven er genoeg mensen over, maar ze MOET gewoon altijd even moeilijk doen. En ik kan daar op dit moment juist zo slecht tegen...Doe je zo je best het goed te doen en dan krijg je dit. Zegt ze ook nog: 'Dan moet je kijken of je iemand kan regelen die je kan vervangen want ik kan dat niet voor je gaan doen, want die dag komt echt niet uit eigenlijk'. Ik moest echt even stoom afblazen dus ik heb meteen even mijn collega/vriendin gebeld en zij vond het ook belachelijk. Ze zei dat ze mij dit niet kan weigeren omdat het iets is wat gewoon moet gebeuren net als een doktersafspraak bijv. Ik dacht er eerst aan om dan maar een telefonische intake te doen, maar dat is niet gebruikelijk en dat wil ik zelf ook eigenlijk helemaal niet. Weet niet precies wat ik nou van jullie wil haha, maar ik hoop dat jullie misschien weten of zij dit mag weigeren terwijl we dus wel genoeg personeel hebben. En wat jullie ervan vinden... Ik werk momenteel halve dagen omdat ik zoveel stress heb en al helemaal niet lekker in mn vel zit en dit soort dingen kan ik dus echt heel moeilijk verwerken nu... Bedankt alvast weer
meid je hebt wettelijk gezien recht om onder werktijd naar verloskundige te gaan en om echoscopisch onderzoek te hebben enz. volgens mij valt dit hier ook onder en mag hij dit dus niet weigeren!
Dat vroeg ik me dus af of dit er ook bij hoort, kan het nergens vinden in mn CAO. Alleen medische afspraken zie ik staan en dit is niet medisch denk ik dan:S
Volgens mij valt het er niet onder en mag hij het wel weigeren. Zo'n intake kan namelijk ook telefonisch (gebeurt heel veel hoor!). Die intake stelt ook helemaal niks voor, ik was er in ieder geval ontzettend teleurgesteld over. Dit keer gaat ie bij ons gewoon telefonisch, ik blijf er niet meer voor thuis. Maar heel eerlijk (niet lullig bedoeld, ik heb ook je andere berichten nog niet gelezen dus weet niet wat er speelt) als je al halve dagen werkt, kan ik me voorstellen dat je baas liever heeft dat het niet onder werktijd plaats vind. Ik werk op dit moment ook minder vanwege bloedingen en plan daardoor de afspraken met vk en gyn. op de momenten dat ik niet werk. Dat vind ik wel zo fair (maar mijn baas is heel meelevend, dan heb je ook wat meer voor elkaar over)
Het gebeurt misschien veel, maar bij de kraamzorg waar ik bij zit dus niet. Ik heb erom gevraagd, maar ze doen het echt liever niet. Kan ik me ook wel voorstellen. Ik plan altijd alles buiten werktijd, terwijl mn meeste collega's dat dus niet doen. Ik vind dat ook wel zo netjes om buiten werktijd te doen. Maar nu kan het dus niet anders en weet ook niet of ik tegen die tijd nog halve dagen werk, vandaar. En ik heb er gewoon vrij voor gevraagd, dus dan hoeft mn baas het ook niet te betalen. Dus dan lijkt het mij niet echt een probleem en kan ze het toch moeilijk weigeren? Ik vraag het ruim een maand van te voren
ohja, wat doen ze dan tijdens zo'n intake? Als het echt niks voorsteld dan bel ik morgen wel dat het niet kan en het telefonisch zal moeten.
Bij mijn intake werden er wat vragenlijsten doorgenomen: of de kraamhulp mocht roken, of we huisdieren hadden, of ik borstvoeding wilde geven etc. Toen wilde ze het kamertje zien, die hadden we nog niet vanwege een verbouwing. Daar kreeg ik toen flinke kritiek op. Daarna ging ze uitleggen wat ze allemaal wel en niet doen. Ze vertelde bijvoorbeeld dat de kraamhulp tegenwoordig geen huishoudelijk werk meer mag doen, wat niet gerelateerd is aan de bevalling (dus geen extra wassen draaien enzo) en ook niet meer koken. Als we dat wel willen moesten we daar extra voor betalen. Maar heel grappig: onze kraamhulp heeft al onze was weggewassen en opgevouwen (en dat waren door een ziekenhuisopname na de bevalling echt stapels!!) en elke avond voor ons gekookt.... Maar de intake zal ook een beetje per organisatie verschillen. Overigens als ik lees dat je er gewoon vrij voor vraagt en je normaal gesproken wel rekening houdt met de afspraken buiten werktijd, dan vind ik dat je baas gewoon moeilijk doet om het moeilijk doen. Flauw hoor... En het lijkt me heel naar om zo te moeten werken.
Jah, is ook echt heel naar. Dit doet ze bij ons allemaal, gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen inderdaad. Als we bijv. om een dag vrij vragen waarop iedereen er gewoon is dan wil ze altijd eerst nog even klagen en doet ze er een week over voor je antwoord krijgt. Heel flauw dus. Partner is nu thuis, ga ik hem er nog even mee lastig vallen haha. Kijken wat hij ervan vindt. Bedankt in ieder geval
Hier ook intake thuis gehad en ik vond het toch wel prettig, zeker nu bij de eerste. 2e vind ik niet erg als dat telefonisch zou zijn. Maar thuis spreek je toch anders dan aan een telefoon vind ik. Mijn baas deed gelukkig ook niet moeilijk. Maar zat toen ook 2 uur per dag in de ziektewet, normaal uurtje later beginnen en uurtje eerder naar huis en die dag ben ik dan tussendoor 2 uur weggeweest. Had een brief gekregen met wanneer ze kwamen en dat was tussen zo en zo laat dus daarom ook 2 uur weg. Het gesprek was zo'n half uur tot 3 kwartier. Hadden het toen super druk op het werk maar daar kan ik ook niets aan doen. Jammer dat er bazen zijn die dan toch even moeilijk moeten gaan doen terwijl zoiets er gewoon bij hoort. Maar is het dan niet mogelijk om bv omdat je halve dagen werkt nu die tijd om te ruilen, bv als je nu de ochtend werkt en je hebt dan de intake dat je dan de middag gaat werken ofzo.
Hier was de eerste intake ook standaard aan huis, zodat ze even konden kijken hoe alles in elkaar zat. Hier was dat wel handig, want ze heeft een routebeschrijving moeten maken voor de kraamhulp (Tomtom kon de straat niet vinden) en aantekeningen voor waar de douche/wc zat en hoe/wat met verwarming. Maar als het niet anders kan, dan moet het inderdaad ook wel telefonisch kunnen. Vervelend dat je baas zo moeilijk doet! Ik hoop dat het toch lukt het fijn te regelen.
Heb na je reactie gelijk jou verhaal gelezen, nou inderdaad precies hetzelfde. Ik weet dus ook niet wat ik er nu aan moet doen, maar kunnen ze misschien niet een andere kraamverzorgster regelen die de intake doet? Anders bel je gewoon op naar hun, dat je bazin erg moeilijk doet? Of hun misschien een andere oplossing hebben? Kunnen ze je vast ook uitleggen of het echt persee thuis moet of gewoon telefonisch kan. Succes in elk geval!
Ik kan me ook wel voorstellen dat ze op je werk vragen of het buiten werktijd kan hoor... Dit is inderdaad van een andere orde dan verloskundige of andere medische controles. Los daarvan heb je nog tijd zat! Mijn intake vond plaats toen ik 35 weken was en ik vond dat vroeg genoeg hoor. De helft vergeet je toch wel al en zoveel stelt het niet echt voor vond ik. Ik had er juist problemen mee dat de dame van de kraamhulp bij het maken van de sfapraak ervan uitging dat ik wel even van werk thuis kon blijven daarvoor. Ik heb toen ook gezegd dat ik vanaf week 34 met verlof was en dat ze dan iedere dag welkom was.... Wel vond ik het prettig, omdat het de eerste keer was, dat ze bij ons thuis kwam. Al heeft ze verder niet de kinderkamer bekeken ofzo, ging meer om het idee.
Dit is niet de intake die je bij ongeveer 7 maanden krijgt. Dan krijg ik namelijk nog een keer iemand op bezoek. Bij dit kraambureau komen ze 2 keer. Je hebt ook een eigen consulent. Ze komen nu dus niet om te kijken wat je al hebt zei ze, maar alleen voor een gesprek. Ik vroeg al hoe lang dat duurt en ze zei ongeveer 45 minuten. Maar ik heb het ondertussen met een collega opgelost, die komt voor mij werken en dan kom ik of een andere dag of neem het op van mn uren. Wel heel lief. Gelukkig reageerden mn collega's heel begrip vol, ze weten ook hoe de baas kan zijn. Toch bedankt voor de reacties