passievrucht uit eigen tuin

Discussie in 'De lounge' gestart door ellenvz1984, 7 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    mijn gezin :-)
    veluwe
    Onze passiebloem zit vol met vruchten, heeft iemand een idee wat ik ermee kan doen? Of ik het ergens doorheen kan verwerken?

Bijgevoegde bestanden:

2. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Je kunt hem zo eten (met een lepeltje het vruchtvlees en de zaadjes eruit lepelen) of anders in een (fruit)salade of taart verwerken. Of in combinatie met ijs. Lekker.

Weet je wel zeker dat het passievrucht is? Ik heb dit type nog nooit gezien. Het lijkt wel een granaatappel.

3. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Zoek even uit of dit de eetbare soort is.
    Er zijn heel veel soorten passievrucht en er zijn er maar een paar die lekker zijn. En die variant is een éénjarig als je hem in je tuin hebt staan.

"Wanneer een passiebloem is bestoven zal na een week de gevormde vrucht zichtbaar worden en vrij snel uitgroeien tot z'n uiteindelijke formaat. Het rijpen kan echter nog enige maanden in beslag nemen. Bij veel soorten zal aan het eind van dit proces de vrucht verkleuren en dan afvallen. De eetbare soorten zullen nu nog wat zuur smaken. Tegen de tijd dat ze wat gaan inschrompelen zijn ze het best op smaak.
    Vrijwel alle passievruchten zijn eetbaar zoals ook de vruchten van onze bekende P. caerulea. Helaas is eetbaar niet hetzelfde als lekker! Er zit maar weinig smaak aan deze oranje vrucht.
    Bekende soorten die vanwege de eetbare vruchten worden gekweekt zijn: P. edulis (paarse en gele), P. quadrangularis (de oorspronkeliike soort heeft vruchten zo groot als een meloen, 30 cm, bekend in Indonesië), P. mollissima (uit de Tacsonia-groep met een vrucht in de vorm van een banaan, veel gekweekt in Colombia).
    Overigens benoemt men in de landen van oorsprong niet de verschillende soorten passiebloemen maar de vruchten. De vruchtennaam wordt vaak gevolgd door het gebied waar hij gekweekt wordt of groeit (6.v. Granadilla del Monte, Maracuja, Tacso, Markoeso, Curuba etc.).
    U kunt Passiflora’s goed als kuipplant kweken en ze ’s zomers buiten plaatsen. Maar om er vruchten van te oogsten vereist een mooie, maar vooral range zomer, anders moeten de vruchten in een serre of kas nog uitrijpen."

Misschien ook lekker om jam van te maken als je er veel hebt?

4. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    veluwe
    Het is zeker weten een passievrucht, ze groeien aan onze passiebloem :D.
    In ieder geval alvast bedankt voor de tip

5. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    veluwe
    Jam is ook nog een goeie. Het vruchtvlees is best wel zoet. Ik had inderdaad ook al gelezen dat normaal gesproken de vruchten niet goed rijp worden zo in de tuin, maar dit jaar hebben we echt heel veel rijpe vruchten!

6. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Bij ons groeien ook vruchten aan onze passiebloem en als ik kijk op het etiket dan staat daar op dat de vruchten niet eetbaar zijn. Ik zou als ik jou was daar even goed naar kijken.

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Op de passiebloem hier stond ook duidelijk dat de vruchten niet voor consumptie waren

8. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    veluwe
    Bij ons zit er geen etiketje meer aan, hij staat al ruim drie jaar :cool:.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dit zijn in ieder geval niet de passievruchten zoals ze verkocht worden om te eten. Geen idee of deze ook eetbaar zijn.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat zet het tuincentrum bijna altijd op planten, ook al zijn wel eetbaar. Heb het zelfs wel eens op kruiden gezien...

Is ook om zich in te dekken.

11. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Sowieso een goed vruchtenjaar. Wij hebben een vijg in de tuin staan en ik weet inmiddels van gekheid niet meer wat ik er mee moet. Dus heb ik met meerdere recepten jam gemaakt. Lekker bij een stukje kaas. :D

12. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Dit zijn inderdaad de vruchten can de passiflora. Vruchten zijn eetbaar maar zit weinig smaak aan.
    Wij hebben dit jaar ook voor het eerst vruchten van de passiflora

13. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Deze vruchten komen aan de paarse passies en zijn zeker eetbaar. Ik heb deze ook. Inderdaad zo uitlepelen, over ijs of salade. Lekker hoor.

14. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Is het deze?

15. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    veluwe
    Ja, die is het. We hebben er nog nooit zoveel in gehad :)

Bijgevoegde bestanden:

16. Magnolia83

Magnolia83 Fanatiek lid

12 jun 2014
    2.007
    1
    36
    Jeetje, die bloeit bij ons uitbundig maar nog geen vrucht gezien!
    Ik zal eens kijken als ik thuis kom.

17. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

3 mrt 2012
    196
    54
    28
    veluwe
    De hommels zijn dit jaar heel druk geweest :D, ze gebruikte onze tuin als landingsbaan :cool:

Deel Deze Pagina