Na een paar keer bij mijn zoon te blijven zitten op de slaapkamer, ben ik erachter waarom hij zo kort slaapt overdag... hij slaapt onrustig omdat hij zichzelf wakker "maait". Ik dacht ineens aan de tip van onze kraamverzorgster met het inbakeren met behulp van een hydrofiel luier. OP deze manier kun je zijn armen strakker langs zijn lijf neerleggen, maar ook weer niet zo strak dat hij écht ingebakert ligt. Moet ook eerlijk zeggen dat ik bij het echte inbakeren geen goed gevoel heb. Dit gaat hem dus sowiezo niet worden. Heb onze jongen net "ingebakert" in de luier, en tot mijn verbazing sliep hij binnen een minuutje, en blijft hij nu heel kalm liggen. Nu lees ik alleen tegenstrijdige berichten over het inbakeren met een luier. Het zou gevaarlijk zijn, omdat de doek over zijn gezicht kan komen. Ik zelf zie hier eigenlijk niet zoveel gevaar in?... is toch superdunne doek, en zijn spenendoekje is nog dikker. Dat lijkt me dan nog gevaarlijker? Wat is jullie mening, en wat zijn jullie ervaringen? En hebben jullie nog tips over hoe ik het het beste aan kan pakken met het inbakeren in de luier?
Ik denk dat je gewoon goed naar je kindje moet kijken hoe hij het ermee doet. Hier een kindje op de buik: werkt erg goed tegen maaiende armpjes..! En ze heeft aan haar speen een knuffeltje zodat de speen niet zo makkelijk we valt. Dus tja.. Wat is gevaarlijk. Niet te dik kleden en even goed in de gaten houden hoe het gaat.
Het viel me dus op dat hij een beetje "schrikt" in zijn slaap, waardoor zijn armpjes omhoog schieten. Hierdoor werd hij wakker. Nu "schrikt" hij met het inslapen nog wel, maar doordat zijn armen blijven liggen, blijft hij lekker slapen...
Ja heel herkenbaar hoor. Maar kijk gewoon naar je kindje of het kan op deze manier. Als hij te sterk word zal een hydrofiel niet meer lukken, da zal hij te snel lostrappen denk ik. Maar misschien is het dan helemaal niet meer nodig om dat te gebruiken. Er zijn trouwens ook grote hydrofielen te koop heb ik eens gelezen. Misschien ff googlen.
Hier ook ingebakerd in een hydrofiel Vind t zonde van t geld als t zo ook kan... Tot een maand of 3 ongeveer.: Daarna een slaapzak gekocht en de armgaten dichtgenaaid... Scheelde ook heeeel veel geld haha Maar hier werkte het heel goed
Ook een goede tip ja! Helemaal als strak inbakeren niet nodig is. Als je maar let op dat de opening bij de nek niet te root is ivm erin weg kunnen zakken.
Ah fijn! Wil hem idd niet heel strak inbakeren, en is volgens mij ook niet nodig. Ook denk ik dat je dit alleen maar weer moet afleren, dus geen zin in... Die grote doeken heb ik idd wel eens van gehoord ja! Dat is wel een goede tip, daar ga ik eens op googlen.
Heel herkenbaar, dat maaien met de armpjes en een kindje dat niet kan slapen! Onze dochter maakte zichzelf continu wakker en ook wij hebben haar de eerste periode met een hydrofiel luier ingebakerd. Na 2 maanden werd ze echter te sterk hiervoor en hebben we (op advies van het cb) een Pacco doek gekocht. Ik vond het in het begin helemaal niets maar toen ik zag dat zij er zo rustig en tevreden van werd hebben we het toch 3 maanden volgehouden (toen begon ze met draaien)
Heel goede link met een maniertje van inbakeren van medeforummer gekregen! warmte-stuwing | Baby-wens Columns
Denk er aleen over om een grotere hydrofiele luier te kopen hiervoor... Is denk ik net wat gemakkelijker!
Ik baker mijn zoontje ook in met een hydrofiel.. Al gaat het nu steeds beter met slapen zonder, maar soms heeft hij het nog wel nodig. Heb een puckababy gebruikt maar daar raakte hij van in paniek en overstuur dat ie zn armen niet los kreeg (en wel teveel ruimte om ze in de puck te bewegen) Kreeg toen als tip van de cbarts om hem in te bakeren in een badcape, heb dat een tijdje gedaan tot het erg warm werd (flat, bovenste verdieping plat dak wil de temp met een lekker zonnetje snel oplopen ) toen overgegaan op de hydrofiel (gebruik meestal de blauwe van de hema, zijn iets groter) Hij woelt zichzelf tegenwoordig wel vaak los, maar doet dat in zn slaap en slaapt dan wel gewoon door
Hier op advies van de HA ook inbakeren met hydrofiel geprobeerd. Dus denk niet dat het echt gevaarlijk is. Maar goed, ons kindje was nogal sterk, kon zijn hoofdje net na de geboorte al even rechtop houden. De kraamhulp was zelfs verbaasd! Voor de hydrofiel was hij al te sterk, maar hij was toen ook al een maand of 3. Daarna gaan inbakeren, maar ook uit die doeken wis hij zich te wurmen (en echt die hadden we super strak met extra spelden zelfs! Dat vond ik wel erg gevaarlijk dus toen heb ik zelfs ingebakerd met als extra een hydrofiel luier. Zo wist hij zich niet los te wurmen en sliep lekker rustig! Een succes dus. Ik moet er wel bij vertellen dat het natuurlijk winter was en hij verder niets aan had in zijn doeken. En ook geen dekentje. Dus geen warmtestuwing.
Hier sophie ook 3 dagen ingebakerd gehad met hydroluier en onze kraamzorg zei wel toen van als je merkt dat ze sterker wordt en dus de luier zich verplaatst het gevaarlijk gaat worden .. dat je dan beter echt een bakerzak of doeken kan nemen die er voo geschikt zijn
In het begin kan het best met een hydrofielluier, maar D. werd daar al snel te sterk voor. Er zijn dan ook manieren om in te bakeren die net zo strak (of los, 't is hoe je het bekijkt) zijn als die hydrofielluier, misschien zelfs nog wel wat losser, maar die dan veiliger zijn.
Hier werd het ook aangeraden door de kraamzorg en ons meisje heft tot ze een maand of 3 was ingebakerd gelegen met hydrofiel luiers. Wat ik hier een voordeel aan vond boven echte inbakerdoeken is dat ze toch net iets minder strak zitten en je kindje vooral naarmate het groter wordt iets meer bewegingsruimte heeft. Hierdoor is de stap naar zo'n bakerslaapzakje volgens mij veel kleiner. We zijn inderdaad wel gestopt met die luiers toen ons meisje zo beweeglijk werd dat ze soms omhoog schoven, maar dat was dus pas met drie maand en toen konden we gelijk verder met die afbouwslaapzak (ben naam even kwijt).
Ik heb bij beide kids de puck gebruikt. Bij gebrek aan, door bv uitwassen,deed ik het overdag wel eens met een hydrofiel. Maar dan had ik ze wel in de wandelwagen in de woonkamer staan, zodat ik ze in de gaten kon houden. Misschien kun je de puck eens proberen (of een ander bakerzakje). Een normale slaapzak, de mouwen dichtnaaien zou ik dus afraden. Grote kans dat je kindje daardoor in de slaapzak schuift, met alle gevolgen van dien. Bij de puck zit een soort band die met klitteband vast zit om het buikje, zodat je kindje er niet in schuift.
Heel herkenbaar! Het gaat prima met een hydrofiel hoor en je hebt echt geen grote nodig want nou ja (als je het doet zoals in het linkje, alleen vouwde ik zelfs nog om het buikje) dan past het makkelijk en de kan altijd iets uit het midden beginnen zodat de tweede punt groter is om op te liggen.. Met een maand of drie murmde mijn zoontje zich er ook uit en hebben we nog een tijdje de puckababy gebruikt...