Ik weet het even niet meer.... Onze zoon heeft een voorkeurshouding voor rechts en ik heb even geen idee meer hoe ik hem kan helpen..... Met 5 wk naar de osteopaat geweest en daar bleek dat zijn nekje vast zat. Nu is hij helemaal soepel en is er lichamelijk gezien geen reden meer voor zijn voorkeur naar rechts, het is bij hem echt een gewoonte geworden nu. Omdat ik zag dat zijn hoofdje platter werd ben ik vorige week naar de kinderfysio geweest om zijn hoofdje te laten meten. Er is idd sprake van een beginnende afplatting, maar aangezien er geen lichamelijke reden is voor zijn voorkeurshouding kan/wil de fysio niets doen en moet ik over 2 mnd komen om te kijken of het erger geworden is of niet. Tsja.... Hij ligt constant naar rechts dus het lijkt me logisch dat het erger wordt..... Alle 'standaard' adviezen heb ik al opgevolgd.... Ik stimuleer links zoveel mogelijk (aankleden, voeden, licht/speeltjes etc.). In de box ligt hij vaak op zijn buikje, maar dan draait hij zijn hoofdje gewoon om. Een handoek of iets anders tegen zijn hoofdje helpt ook niet, dan gaat hij er gewoon met zijn neus tegen aanliggen (eng dus!). Heeft iemand nog een tip voor mijn eigenwijze mannetje? Een zijligkussen wordt afgeraden voor in bed, maar ik weet eigenlijk niet wat ik nu nog zou moeten doen.....
bedje aan de voorkeurskant omhoog zetten.. en anders terug naar de osteopaat, onze dochter bleek een blokkade te hebben in de schouder en ter hoogte van het sleutelbeen waardoor ze steeds in de voorkeurshouding ging liggen.. weet niet of daar naar gekeken is?
Hier ook voorkeurshouding maar dan naar links. Wij krijgen hier ook fysio voor. Wij moeten haar elke keer na de fles afwisselend op haar linker en rechter zij leggen met behulp van 2 grote handdoeken. Niet dat ze dit leuk vind.. Ze moet dit 20 min. per keer. Dinsdag moeten we dr hoofdje laten meten omdat er nu lichte afplatting te zien is.
Om de nekspieren te oefenen kun je je kindje ook over je benen heen leggen met zijn armpjes vooruit. De andere oefening die wij kregen van de fysio was om hem vanaf liggen aan zijn armpjes (of wanneer deze nog niet sterk genoeg zijn bij de schouders) omhoog te trekken tot zit. Op deze manier traint hij ook zijn nekspieren. Mijn zoontje had ook (voor ons iig) een zichtbare afplatting bij 1,5-2 maand en op dit moment (5 mnd) is het dankzij de oefeningen zo goed als weg. Ook zijn voorkeurshouding is verdwenen.
Wij hadden zo'n 'babysleep' kussen waar hij tussen kon liggen. We legden hem om en om, dan weer op zijn rechterzij, dan weer op zijn linkerzij in bedje. Na een tijdje zijn we daarmee gestopt (ik geloof al na een week of 6). De voorkeurshouding was weg.
hai dames , mijn zoon heet het ook. Loop ook bij de fisio maar idd alles helpt niet bij mijn zoontje. Nou heb ik oma advies op zn zei laten slapen met een handdoek in zn rug en ik doe het dan alleen overdag dat ik er overzicht kan houden en snachts laat ik hem gewoon op zn rug ! Doe het nu 2 weken zo en gaat prima ! Je zie zelfs al verschil.. julie moeten maar kijken wat je ermee doet omdat heel veel mensen er tegen zijn!! maar hou het gewoon heel goed in de gaten
hoi dames onze dochter heeft ook een voorkeurshouding en wij lopen ook bij een kinderfysio en een manuelefysio (om dr nekje wat losser te krijgen) en wij hebben ook zo'n zijligkussen (babysleep) gekocht en volgens de verhalen moet dat goed werken dus ben benieuwd! Misschien ook een aanrader voor jullie??? succes in ieder geval
Hier ook eentje met een voorkeur naar rechts en weinig helpt. Ik leg hem nu na de laatste fles van ca 23u op zijn linkerzij, hij is dan al helemaal vertrokken en ik hoop dus dat hij dan een tijdje op links blijft liggen, maar t kan ook zijn dat hij zich vrolijk terug op rechts draait. Ik ga niet ieder uur mn bed uit om te kijken of hij nog goed ligt... Overdag als hij goed slaapt, draai ik zijn koppie af en toe ook om, maar vaak draait ie zelf in een mum van tijd weer terug.. Als we hem in de spiegel bekijken, zien we de afplatting beter dan dat we hem "gewoon" bekijken, "gewoon" zie ik de afplatting eigenlijk niet, alleen op het CB vroegen ze n paar weken geleden of hij n voorkeur had voor rechts, wat het was iets afgeplat.. Morgen weer naar het CB, ben benieuwd of ze er daar nog wat van zeggen en of zij misschien nog een hele goede tip hebben, want ik zou niet willen dat het erger wordt eigenlijk..
Mijn dochter had ook een voorkeurshouding... Ze liep bij de osteopaat en bij de kinderfysio.. Ze had ook een blokkade bovenin haar nekje... en bij de fysio kregen we verschillende oefeningen om haar rug en nekje sterker te maken. Ze heeft een aantal weken in een zijslaper gelegen (op aanraden van de fysio) In de box had ik altijd een opgerolde handdoek onder haar andere zij liggen... speelgoed aan de andere kant Alles bij elkaar hielp goed.. Vooral de oefeningen gaven de doorslag denk ik Haar afplatting is weer helemaal over gegaan.. alleen bij heel goed kijken zie je een lichte scheefstand van haar oortjes.. maar dat zie je echt alleen als je er goed op let
Mijn zoontje had dat ook, en volgens mij kijken veel baby's het liefst naar rechts. Vanaf 6 weken liet ik hem in zo'n zijslaap kussen slapen, ook 's nachts, en ondertussen is zijn voorkeurshouding weg. Ik heb nooit geweten dat dat niet 'mag' in zo'n zijslaapkussen. Hier werkte dat in ieder geval prima! En aan z'n hoofdje zie je nu ook niets meer. Succes!
Mijn dochter heeft/had ook een voorkeurshouding, vanaf dat ze 6 weken oud is krijgt ze elke week bezoek van de fysio. Ze lag tot vorige week in zijslaapkussen. maar omdat ze nu begint met omrollen ermee gestopt. morgen word er bekeken of haar hoofdje daardoor veranderd is, anders weer wat anders proberen. de fysio vertelde dat heel veel kinderen een voorkeurshouding hebben omdat ze nu op de rug moeten liggen. een volgend kindje komt bij ons gewoon op de zij te liggen, net zoals ze tot een paar jaar geleden nog deden.
hier heeft geholpen, speciaal kussen waar hij inlig (nog te koop trouwens hihi). En goede osteopaat (de een is de andere niet) en babyfysiotherapie. gr brenda
Hey, Onze kleine had ook een voorkeurshouding naar links ook naar de osteopaat geweest en zijn nekje zat ook vast, toen kregen we fysio. Zij adviseerde ons om gelijk een zijligkussen te kopen en hem op zijn rechterzij te laten slapen want zijn hoofdje had ook al een afplatting en dit heeft echt super gewerkt in 2 maanden tijd is heel zijn hoofdje bijgetrokken en slaapt hij nu om en om op zijn zij als ik hem los in bed leg dan kruipt meneertje namelijk omhoog. Dus mijn tip voor jou zijligkussen kopen via babydump (ongeveer 15 euro) als je het snel doet heb je hem morgen al in huis, en hem op zijn linkerzij leggen.
Ons meisje had ook een voorkeurshouding naar rechts en een zichtbare afplatting. Ze heeft 2 weken overdag met een zijligkussen geslapen en haar ledikantje staat bij een muur waar wij een velgekleurde wandtekening op hebben geverfd met bij haar bedje een grote rode vlinder en haar muziekbeestje hangt ook links... edit: na 2 weken had ze haar zijligkussen niet meer nodig omdat ze automatisch naar links ging kijken verder ook (als je tenminste de fles geeft) afwisselen met de fles geven ene keer op je linkerarm, andere keer rechterarm...
Ik zou wel voor een zijligkussen gaan. Wij legden Thirza op haar zij vanwege refluxklachten, (en dus verstikkingsgevaar bij het op de rug liggen), en het advies van op het ruggetje moeten liggen is heel leuk, maar vooral het veiligst bij gezonde babies. Als er dingen spelen, moet je voor jouw specifieke situatie weer kijken wat het beste is en mij lijkt een afplatting minder gewenst dan op de zij liggen.... dus dat kussen kopen en verder vooral doorgaan met stimuleren en idd nog eens terug naar de osteopaat (hoe vaak was je geweest? Wij zijn er 4 keer geweest voor alles OK was met Thirza's voorkeurshouding).
Zijligkussen heeft hier super goed geholpen. Afplatting was erg heftig, maar is hierdoor helemaal weggetrokken. Verder stimuleerden we ook erg veel. Maar dat doe je al lees ik. En veel op de buik leggen om de nekspieren te oefenen.
Onze zoon had aan 1 kant van zijn hoofdje een afplatting. We hebben bij hem een een klein knuffeltje tegen zijn hoofd gelegd als hij ging slapen, zodat hij niet om kon draaien met zijn hoofd. Dat heeft heel goed gewerkt.
ja gaat tegen adviezen in,maar ik heb mn zoontje gewoon op zn zij laten slapen ...wel in zn kinderwagenbak sliep ie nog...en zorgde dat ie niet om kon rollen..hij lag doodstil toen nog en ik was er altijd bij of ging duizend x kijken.. toen ik hiermee begon wa ser binnen een week een onwisj groot verschil..en was hij helemaal van de scheve afplatting af..en ondertussen ook van zn voorkeurshouding...die verdwee met 3 mnd.. en in de box met voeingskussne op zn zij laten spelen enz zijligkussen werkte hier niet mee rtegen die tij, was te sterk...hij moest ehct goed strak liggen