Ik wil juni op vakantie gaan met ons zoontje, waarschijnlijk wordt het Rhodos. Alleen ons zoontje is dan 5 maanden en hij ligt dan nog in de reiswieg dus een goedkope buggy is dan geen optie voor het vliegen. Alleen kan je gewoon een kinderwagen + reiswieg meenemen en hoe moet je die dan vervoeren? Moet je die afgeven bij de bagageband? En stel je kinderwagen gaat op de heenweg stuk wat zijn dan je rechten? Als je een reisverzekering hebt krijg je hem wel vergoed, maar zit je dan de hele vakantie zonder kinderwagen, want dat zie ik echt niet zitten...
je kinderwagen valt niet onder bagage vrijstelling. Je mag die dus bovenop je bagage meenemen. Ik weet niet wat voor wagen je hebt maar wij hebben een bugaboo. Mijn zoontje was toen 2 maanden. Wij hebben via marktplaats een speciale reistas voor de bugaboo gehuurd (hebben ze ook van andere merken) waardoor kans op beschadiging klein is. Beschadiging valt idd onder je reisverzekering mocht dat het geval zijn en dan zit je idd zonder wagen op je vakantie. Je moet je wagen helaas al voor de douane afgeven. Ik had mijn zoontje in een draagdoek tot aan de gate, maar je mag ook zo een paraplu buggy meenemen als je dat handiger vindt. Die doen ze dan bij het vliegtuig in het ruim.
Haai Wij vliegen 2 keer per jaar op en neer terug naar NL,we hebben een mutsy kinderwagen voor mijn zoontje en die gaat altijd tot aan de gate van het vliegtuig mee,bij het inchekken ken je vragen of ze er een kaartje aan hangen voor het geval hij kwijt raakt,valk voordat je het vliegtuig instapt moet je hem inklappen en brengen zij hem naar het ruim. Ik zou hem alleen wel verpakken voor je hem af geeft,ze gaan namenlijk niet erg netjes met je spullen om
draagdoek lijkt me handig voor na het inchecken. want je moet dan vaak nog 2 uur. zou idd wel ff wat zoeken ter bescherming van je wagen want ze kijken echt niet naar een krasje.... en mocht je wagen kwijtraken (wat niet vaak gebuert volgens mij das meer met koffers) dan heb je tenminste nog een draagdoek voor de vakantie.... of je haalt toch een buggy erbij die helemaal plat kan. die heb je ook en die is voor als je kleintje ouder is ook wel erg handig hoor voor stad ed. wij hadden er een van duimeland die helemaal plat kan. die was nog vrij groot maar zelfs kruidvat heeft ze af en toe endie zijn dan een stuk kleiner dus voor een kindje van 5 mnd ook best te doen hoor.
wij checken de bugaboo altijd in, inderdaad in de speciale reistas, wel extra betalen omdat het extra ruimbagage is.. een buggy hebben we dan tot aan de gate, maar wij vinden de buggy ook op vakantie niet comfortabel genoeg, vandaar dat de bugaboo mee gaat.
beeps ik hoefte niet extra te betalen hoor. De kinderwagen telde niet mee met het gewicht. Dat wilde ze in eerste instantie wel maar toen ik hen erop wees dat de kinderwagen niet meetelde ging ze het navragen en dat klopte. En daarom had ik in die reiskoffer ook nog allemaal spullen gepropt (oa 2 pakken luiers) want met 2 kids heb je wel veel nodig en kinderen mogen amper bagage meenemen.
Mijn zoontje was 4,5 mnd toen we voor het eerst vlogen en toen heb ik toch (alhoewel hij nog erg jong was) een koelstra buggy meegenomen. Die helemaal plat gelegd en hem telkens voor korte periodes erin gelegd, dat ging prima. Want een kinderwagen meenemen kon bij deze luchtvaartmaatschappij niet, enkel als ruimbagage en dan telt het mee met je bagagevrijdom en gaan ze er erg ruig mee om. Daarbij zag ik het niet zitten om én mn supergrote en zware Quinny onderstel én mn reiswieg in te checken.. veel te veel kans op schade en veel te onhandig want dan heb je op de luchthaven tijdens het wachten en ook op de luchthaven van aankomst alsnog geen vervoermiddel. Een draagdoek werkte hier niet, daar werd mn zoontje superagressief in. Vraag dus goed na welke regels bij jouw luchtvaartmaatschappij gelden of lees het na op internet, want iedere maatschappij heeft andere regels en je kunt niet bij iedere maatschappij gratis een kinderwagen inchecken. Meestal kun je alleen een paraplubuggy tot aan de gate meenemen. 3 weken later kwamen we thuis van vakantie en paste mn zoontje niet eens meer in de kinderwagenbak, dus daar hadden we toch niets aan gehad op vakantie.
Bedankt voor de reacties! Ik heb een mutsy transporter en op internet kan ik niks vinden over een reistas voor die kinderwagen dus daar moet ik misschien een alternatief voor vinden. Ik twijfel toch nog een beetje over een buggy lijkt me een beetje vroeg. Voor het vliegveld gebruik ik dan gewoon een draagzak, wij gaan meestal toch ergens zitten om te eten dus veel lopen hoeven we toch niet met hem.
Wij gingen op zomeevakantie naar Kreta toen onze jongste net 6 maanden was. Wij hebben toen een gewone buggy meegenomen die helemaal plat kon en een draagzak. Als je de kleine niet te vaak en/of te lang in de buggy legt, dan kan dat echt wel.
Hoi Anne, Ik zit met hetzelfde probleem. Weet je overigens zeker dat jouw kinderwagen niet in de reistas van stokke (prampack) past? Daar passen namelijk mega veel kinderwagens in. Check de site even. Onze dochter is ook 5 maanden als we op vakantie gaan en wij willen ook de reiswieg mee en stoppen alles in een stokke reistas.