Met 5 maanden zijn we begonnen met het geven van groente aan onze dochter. Helemaal in het begin moest ze er nog niet al te veel van hebben, maar dat ging steeds beter. Ondertussen gaat d'r mond elke keer goed open en eet ze zonder problemen een potje van zo'n 200 gr leeg. Fruit geven we nu zo'n 2 weken, maar meer dan een eierdopje krijg ik er echt niet in. Ze doet gewoon haar mond niet open, lijkt het echt helemaal niks te vinden. Terwijl ik juist zou zeggen dat fruit toch veel zoeter is, en daarom bij de meeste kindjes favoriet. Banaan, appel (tot appelmoes gekookt), peer (ook even gekookt) en mango hebben we geprobeerd, maar geen succes dus. Wie heeft dit ook meegemaakt? Tips, trucs, mogelijke verklaringen? Zou het liggen aan de temperatuur, dat ze alleen maar warme dingen wil? Ik zal morgen eens proberen warme appelmoes te geven. Maar als het dat is... ik kan toch niet alle fruit warm gaan maken. Bij de oudste heb ik hier echt nooit problemen mee gehad (die at alles wat je voor z'n mond hield )
Hier precies hetzelfde verhaal... Fruit ging er altijd mondjesmaat in, terwijl de groenten vanaf het begin heel goed gingen. Ze hield haar mond gewoon stijf op elkaar en dan kun je het schudden! Nu nog steeds: ze eet iedere dag wel fruit, maar ben blij als ze 1 stuk per dag eet. Als ze een dag echt geen fruit wil eten, doe ik meestal nog een appel door haar groenten. Dan eet ze het wel op! Heeft ze toch nog fruit binnen... Heb er hier eigenlijk nooit een duidelijke oorzaak voor gevonden. Ligt niet aan een bepaald soort fruit, warm of koud (heb ik ook geprobeerd), stukjes of gemalen.... Zelf eet ik heel graag fruit, maar papa is ook helemaal geen fruitliefhebber! Misschien heeft ze het van hem overgenomen... Heb me er inmiddels bij neergelegd en ben tevreden als ze iedere dag er toch wat van eet! Ben in ieder geval blij dat de groenten er altijd goed in gaan, daar zitten toch ook veel goede vitamines etc in! Succes in ieder geval, zou het wel gewoon iedere dag blijven aanbieden...
Is heel normaal hoor. En groente is in de dagelijkse voeding veel belangrijker dan fruit (dat levert alleen maar wat vezels, suikers en vitamines, die je ook via groente en ander eten krijgen kunt), dus je hoeft je er echt niet al te veel zorgen over te maken.
Ja, als er appel door de warme hap zit is het wel goed, ik heb al witlof met appel en aardappel gegeven. Vandaag heb ik de appelhap eens warm gegeven, dat ging al beter. Pas op het laatst (toen het een heel eind afgekoeld was) begon ze te kokhalzen en haar mond niet meer opendoen. Ik zal het gisteren eens op dezelfde manier met de peer proberen. Anders is het misschien toch meer een kwestie van het wennen aan koud eten.
Jelmer wilde in het begin zijn fruit ook alleen maar warm, dus ben ik het steeds een beetje minder warm gaan geven en na een week of zo at hij het koud.