Bijna gestikt in een broodkorstje

Discussie in 'Voeding' gestart door miepje1983, 18 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Krijg net de schrik van mijn leven want mijn zoontje stikte net zowat in een broodkorstje... :(

Zat lekker op het broodje te sabbelen toen een stukje van 2 cm loskwam en hij zich daarin verslikte. Hij begon te kokhalzen en over te geven en ik klopte hem op zijn rug (heb het brood niet uit zijn mond gehaald). Daarna kreeg hij gelukkig weer lucht. Ik ben me natuurlijk helemaal dood geschrokken en nam mezelf heilig voor, toen hij half zat te stikken, dat ik hem nooit meer in gevaar zou brengen en hem nooit meer brood te geven ;)....

Maar ja, ik weet ook dat dat niet kan, maar hoe moet het nu verder? Moet ik hem morgen weer brood geven of een paar weken wachten (hij is bijna 8 maanden)?

Tav dat rapley gebeuren: is dit een normale reactie bij het geven van rapley? Hij kokhalst sowieso makkelijk, ook bij gemalen voedsel, dus ben ik inmiddels al aan gewend, maar ik had nog niet eerder het gevoel dat hij weleens zou kunnen stikken...

2. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zat hij goed rechtop toen hij het brood aan het eten was?
    Die kokhalsreflex is heel normaal en zorgt er juist voor dat hij NIET stikt, hij heeft zich dus gewoon verslikt!
    Je hebt verder prima gehandeld en zou morgen gewoon weer brood geven... is toch iets wat hij zelf ook moet leren en ervaren!
    Neemt niet weg dat het natuurlijk wel schrikken is...
    Het is ook de reden dat je er altijd bij moet blijven!

3. kuiken1985

kuiken1985 Actief lid

21 sep 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is zeker schrikken. Ik ben ook wel eens erg geschrokken van zl hij schrokte juist zonder te kokken een broodkorst naar binnen slikte de hele korst in een keer door. Hier hielp het alleen om kleine stukjes te geven, die eet hij zo op na wat kauwen maar ik kan me voorstellen dat je dat helemaal eng vind. Maar goed recht op zetten en er bij blijven is het enige wat je kan doen.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Schrikken zeg!!

Gelukkig zit die kokhalsreflex nog erg voorin, dus als ze zo reageren zit het eten meestal nog niet zo ver achterin de keel dat het een groot probleem wordt..

Ik zou gewoon weer brood geven. Wat voor brood had je? Ouder brood kan soms wat beter gaan.

5. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Bedank meiden voor jullie reactie!

Hij zat wel rechtop in de kinderstoel en het was brood uit de diepvries wat ik heb laten ontdooien zonder zakje eromheen. Het brood (licht bruin brood zonder koemelk) was dus wel redelijk droog geworden. Misschien nog droger laten worden?

Het kokhalsreflex zorgt er dan ook voor dat hij gaat overgeven? Er kwamen namelijk golven melk omhoog, het brood kwam er niet uit want daar zat hij later nog op te kauwen...

Dit is dus een leerervaring voor hem? Hopelijk leert hij het dan snel, want het kost me elke keer 10 jaar van mijn leven...

6. missm

missm Bekend lid

12 mrt 2012
    931
    123
    43
    Ik geef ook a la rapley en ze heeft hier ook wel eens overgegeven. Maar het zal zeker schrikken zijn geweest. Maar ja leren zullen ze het toch moeten en ik vraag me af of het uitmaakt op welke leeftijd je het geeft het is en blijft een leerproces.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben brood pas beginnen geven op 8 maand en stukjes nog iets later. Eigenlijk nooit last gehad van overgeven. En gelukkig maar, als ik dit lees. Dus misschien toch gewoon nog even wachten? (Al weet ik dat ik met die stelling wsl de rapley-gemeenschap over me heen ga krijgen)

8. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Bedankt voor al jullie antwoorden! Ik stel hier even een brood-geef-pauze in, vandaag weer voor het eerst gegeven. Maar ik ben er zelf nog niet rustig onder... Helaas gebeurde weer precies hetzelfde als afgelopen woensdag, weer melk spugen, dit keer bij een klein stukje dat op zijn tong lag... Hopelijk gaat het over 1,5/2 weken beter!

9. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier weet ik dat de dame best haar mond vol kan proppen. Ik heb natuurlijk niet gezien hoe je kindje zich verslikte, maar er is wel een verschil tussen verslikken en echt stikken in een stuk brood.
    Verslikken is ook gewoon een deel van het leerproces bij leren eten en drinken. Het is natuurlijk schrikken geweest voor je. Maar vindt een veilige en voor jou acceptabele tussenweg zodat je hem niet het leerproces ontneemd.

Geef anders geen heel stuk, maar kleine stukjes die je eventueel in iets doopt zodat het wat zachter wordt.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Stikken doen ze echt niet hoor. De kokhalsreflex zorgt ervoor dat ze alles weer terug omhoog krijgen. Maar de ene mama schrikt sneller dan de andere. Mijn zoontje krijgt alles rapley en die verslikt zich haast nooit. Maar van de week stond een vriendin hier even binnen em schoot er denk ik een stukje brood verkeerd, waardoor hij het even benauwd kreeg. Mijn vriendin rukte hem bijna uit de kinderstoel om hem te reanimeren ofzo;), maar ik doe niks hoor. Zolang ze goed rechtop zitten is er niks aan de hand.

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Je moet juist niet stoppen met geven want ze leren het alleen maar door juist te geven. Over 1,5 week zal je tegen hetzelfde probleem lopen. Hoe vaker dit gebeurd hoe beter hij ermee om leert gaan. En stikken doen ze echt niet zo snel...

12. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Bedankt voor jullie berichten!

Sinds gisteren weer begonnen met het geven van een broodkorst. Het meest belandt hier op de grond. Hij weet zijn mond vaak ook nog niet te vinden, steekt met het brood in zijn oog. Hij blijft dan ook niet helemaal goed rechtop zitten in de kinderstoel, dat vind ik natuurlijk weer eng. Voor de rest ging het vandaag en gisteren best goed qua spugen, kokhalzen deed hij nog steeds maar dat hoort erbij!

Ik heb wel het gevoel dat we veel te langzaam gaan met het geven van voeding met stukjes. Ik zie hem binnen een maand nog geen hele boterham eten, ook omdat ze het op de opvang liever niet willen geven (daar hebben ze ook het idee dat hij stikt namelijk). Hij drinkt nu nog 3,5/4 flessen melk. Hij is nogal gehecht aan zijn melk! Voel de hete adem van de diëtiste in mijn nek, zij vond ook dat het introduceren van bijvoeding te langzaam ging. Toen hij 6 maanden was, hebben we haar bezocht (wegens koemelkallergie) en moesten we alles versneld gaan introduceren, 2 dagen even ipv 3 dagen.

Liggen we volgens jullie nog een beetje op schema of gaan we te sloom?

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #13 Zoe123, 28 sep 2013
    Laatst bewerkt: 28 sep 2013
    Schema's........
    Laat ze lekker los!..wat telt is jouw kindje
    Volg zijn ritme :)
    Neem de tijd om te wennen aan bepaalde voeding en hoe je het aanbied
    Je weet wat hij allemaal al mag, lekker aanbieden, uitproberen. Eten is leuk!
    En wat betreft de dietiste..wat wil ze dan, dat je het vloeibaar in een trechter door z'n keel giet?

Waar hij vandaag nog moeite heeft met een broodkorst, zit ie morgen een hele boterham weg te knabbelen, zo gaat dat met die kleintjes
    Ik vroeg me elk babytje (3) weer af...hoe zou het gaan? Hoe gaat het ook al weer?
    Maar voor je het weet eten ze met de pot mee:D

14. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Bedankt voor je opbeurende woorden!

Ik trek me, denk ik, iets te veel aan van wat andere mensen vinden :(

Het gaat voor de rest heel goed met het eten, tot voor 2 maanden geleden wilde hij geen lepel in zijn mond hebben!

Ik word alleen helemaal zenuwachtig dat hij over 4 maand nog maar 300 ml melk mag, nu drinkt hij nog 800 ml... Krijg ik hem in de 4 maanden tijd wel van die halve liter melk af? Het zal ook wel goed komen en maak me waarschijnlijk zorgen om niets!

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Komt echt wel goed hoor!
    Hier at ze ook vanuit het niks een hele boterham weg...
    En laat je niet opjagen, daar gaat het echt sneller en beter van.
    Hier ging de 4e fles er met 8 maanden af.. en misschien kun je de hoeveelheid per fles wat minderen als je echt wil afbouwen???
    Komt vast goed hoor rond die leeftijd!

16. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Wilde nog even laten weten dat we door onze diëtiste door zijn gestuurd naar de pre logopedist, wegens het kokhalzen en overgeven. Het werd steeds erger met het kokhalzen/overgeven, hij doet dat nu ook bij gemalen voeding en geprakte banaan. Hoop dat zij een oplossing heeft!

17. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik geef kleine stukjes korst, ik vind het niks om een korst in de hand te geven. Als jij er nu geen goed gevoel bij hebt, dan geef je het even niet.

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    He wat naar!
    Ik hoop dat jullie de oorzaak kunnen vinden en er snel verbetering komt;)

19. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik geef nu 6 mnd juist zachte brood. Speltbrood heeft ook zachte kortje. Ze sabbelt daar lang op en houd het met vingertje vast binnen mond. Gebeurt wel dat het te diep komt maar past uiteraad niet spuugt het terug.
    Belaagrijk is bij blijven en miss kleinere stukjes geven en juist zachter?

20. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    En over melk.. Tja hier drinkt ze volle liter al vanaf 3 maanden..
    Cb zei dat indd moet naar 300ml en optie in resterende door water vervangen. Ik vroeg dus of ik niet meer 800cc vocht mag per 24 uur geven? Nee 800cc voeding en mag meer vocht in sap soep water thee

Deel Deze Pagina