Klein huisje in de tuin, 2 verdiepingen?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1981Mama, 26 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ladies,

Het is allemaal nog puur theoretisch. Ik woon in een rijtjeshuis en heb een tuin van 21 meter diep, bij 6 meter breed. Achterin staat wel een schuur maar die kan ik wel missen.

Ik speel met de gedachte om een "Tiny house" in de achtertuin neer te zetten. Maar voordat het zijn functie kan voldoen, zou er extra oppervlakte gecreëerd moeten worden. Het liefst zijn het 2 verdiepinkjes (of 1,5).

Zijn er ook "bouwsels" van 2 verdiepingen?

Voor een te hoog bouwsel moet ik in principe een bouwvergunning aanvragen (dat kan en er lijken me geen bezwaren), maar ik vroeg me af, heeft er iemand ervaring mee?

Zou zoiets met 2/1,5 verdieping ook gedeeltelijk onder de grond kunnen? In basis in verband met beperking van de totale hoogte.

Grondoppervlak is dus Max 6 breed (5kan ook) en max 10 lang (liever een meter of 5-6).

Er is op die plek stroom, warm water en riolering reeds aanwezig.

Iemand ervaring met zoiets?

Edit: ik kan voor dezelfde ruimte ook mijn zolder flink verbouwen, oppervlakte 10x6, 4m hoog (incl badkamer daar creëren) maar dan heeft het huisje geen eigen "voordeur" en behoort daardoor niet tot de mogelijkheden

2. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Geen ervaring, maar het ligt er denk ik ook aan waarvoor je die extra ruimte wilt gebruiken. Dat maakt wellicht een heel verschil of je iets achterin de tuin bouwt of de zolderverdieping verbouwt.

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het zou bedoeld zijn voor logees. Niet voor commerciële verhuur.
    Mijn moeder woont verder weg en blijft vaak slapen maar eerlijk gezegd worden we regelmatig knettergek van dr. Zou mooi zijn als ze dichtbij is maar toch een beetje afstand

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.650
    27.301
    113
    Vrouw
    Hihi moeders in de tuinschuur :p

Ik zou wel kijken in de apv of je voor een gastenverblijf een vergunning nodig hebt :)

Als ik kijk naar bv een zorgunit of mantelzorgwoning is er geen vergunning nodig maar...

Beëindiging mantelzorg
    Houdt de mantelzorg op? Dan mag het bouwwerk niet langer gebruikt worden als woning. U hoeft de woning niet af te breken, maar u moet bijvoorbeeld wel de keuken en badkamer verwijderen.

Dus ik denk dat een gastenverblijf mogelijk wel een vergunning nodig heeft, of je laat sanitair eruit.

Paardenbloem en 1981Mama vinden dit leuk.
  5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    @GroeneBomen tnx!!
    Zelfs als er al sprake is van mantelzorg, mag je geen 2 etages bouwen. Hoogte tot 3 meter, en nok van een zoldertje (dat mag er dus wel op) tot 5 meter.
    En dan zou ze er ook moeten gaan wonen .

Maar als er mantelzorg is en deze wordt beëindigd mag doorgaans het gebouw blijven staan maar moet sanitair en keuken verwijderd worden. Valt de douche ook onder sanitair?

Vraag me af hoe dat met het aangevraagde huisnummer zit haha . Of die ook weer opgeheven wordt dan.

En ik zou de gemeente moeten vragen om een put te verleggen..

Maar het wordt steeds theoretischer nu ;)

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    6x10 als maximum en dan twee verdiepingen... dat is gewoon mijn hele huis, dat lijkt me een flink maximum voor een ‘klein huisje in de tuin’ voor logees ;)

Lies1611 en Youtan vinden dit leuk.
  7. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Heb je buren? Ik zou wel even informeren als jij 2 verdiepingen wilt bouwen of dit de zon of licht inval in hun tuin of woning niet erg tegen gaat houden.

verder zijn er tiny houses in allerlei soorten en maten. En je kunt het ook zelf naar eigen inzicht ontwerpen en bouwen. Voor een logee 2 verdiepingen maken, waarom? Als je een plek hebt zo groot als een caravan kun je in theorie alles kwijt (is toch ook het idee van tiny house, een klein compact huisje wat zo efficient is ingericht dat je alles op een paar m2 hebt)
    ook in een caravan is een bed een zithoek, wc/douche en keukentje. Ik zou het nut van de 2 verdiepingen niet zien, ook nog een trap erin, is voor “mantelzorg” ook niet handig toch, vaak gaat het om oudere mensen, die lopen liever geen stijle trapjes op.

Minoesje, Syane en Fuddey vinden dit leuk.
  8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Eens. Voor wat TS wil, heb je aan 25 m2 ruim genoeg (en ik kan het weten, ik heb drie maanden samen met mn man op 25 m2 gewoond, en dan hadden we nog een flinke keuken en badkamer)

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij hebben 1 jaar op 25m2 gewoond, dat ging echt prima met z’n tweeën inderdaad. Lijkt me voor een logee echt meer dan prima!

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het is ook voor als ze een weekje komt ;) dat wil ik niet in mijn huis hahah

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dan zou ik denk ik ook eerder voor een caravan gaan dan voor een compleet tiny house.
    Hoe denkt je moeder erover?

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ja is groot zat. Wij hebben in de wijkverpleging 2 gezinnen gehad die een huisje achterin de tuin hadden met daarin hun vader/moeder ivm mantelzorgen. Het was een soort stacaravan maar dan IPV langwerpig meer vierkant. Ik verbaasde me erover hoeveel ruimte er was. Vrij grot woonkamertje waar bank, tafel met stoelen, kast en een keukenblok met koelkast in stond. En nog genoeg ruimte om met rollator of rolstoel in rond te lopen. Kleine slaapkamer met 1 persoonsbed en een kleine badkamer met wastafel, douche en wc.

Ding had een puntdakje met een kleine laag bergzoldertje. Ding moest wel van de gemeente verwijderd worden zodra mw er niet meer zou wonen.

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Als stroom e.d. al aanwezig is, waarom heb je dan een aanvraag gedaan voor een eigen huisnummer? Dat hoeft toch niet voor een gastenverblijf? Ik zou zelf gewoon naar de gemeente bellen om te vragen wat wel/niet vergunningsvrij mag qua gastenverblijf en evt hoe makkelijk een vergunning te krijgen valt.

De reden dat je bij een mantelzorgwoning bepaalde dingen weer weg moet halen, is omdat je in eerste instantie daar geen vergunning voor nodig hebt, en theoretisch mensen op die manier iets neer kunnen zetten via een omweg zonder vergunning, waar eigenlijk wel een vergunning voor nodig is. Dus de regel is “vergunningsvrij zolang het als mantelzorg in gebruik is”. Maar het gaat bij jou niet om mantelzorg, maar om een gastenverblijf, dat is heel wat anders natuurlijk.

Volgens mij hadden geen van de huizen met gastenverblijf die we op funda hebben gezien de afgelopen jaren een apart huisnummer voor de gastenverblijven.

Ik zou trouwens ook niet voor een gastenverblijf met verdieping gaan, is toch ook niet nodig? Wat anderen al zeggen, dat heeft een stacaravan ook niet en is toch ruim genoeg voor een weekje logeren?

14. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Ik zou 1 verdieping doen i.v.m. vergunningen en betaalbaarheid. Persoonlijk zou ik het een beetje veel geld vinden om neer te zetten voor mn moeder die af en toe een weekje komt, dan is je zolder verbouwen denk ik een stuk goedkoper. Als je nog verhuur mogelijkheden ziet zou ik het Tiny house doen. Onze buren hebben de enkel Steens garage plat gegooid en opnieuw opgebouwd met een slaap en badkamer voor opa die elke week 3 dagen komt oppassen.

15. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    O, en misschien even kijken naar blokhutten/ sta-caravans en dergelijke om te kijken naar het formaat en indeling. Die kan je misschien gebruiken.

Deel Deze Pagina