Hoi dames, Is er hier iemand die weleens verse patat maakt? Dus gewoon aardappels schillen en dan snijden en frituren? ik heb dit nou een keer gedaan maar ze waren iets te gaar. Hoelang moeten ze erin en op welke temperatuur?
Ik bakte ze normaal in een keer maar vond de smaak niet zo lekker. Nu heb ik het geleerd om voor te bakken. Dus eerst 2 a 3 minuutjes op 180 graden. En later nogmaals een minuut of 3. Gewoon even kijken of ze bruin genoeg zijn. Op deze manier blijven ze namelijk lekker knapperig en kan je het 's middags al maken. Dan hoef je 's avonds niet zo lang te wachten totdat ze gaar zijn.
De tijden kan ik je niet echt mee helpen, ik proef altijd wanneer ik ze maak. Maar de beste friet krijg je door ze eerst voor te frituren op een lagere temperatuur, dan goed af te laten koelen en ze daarna af te bakken. Hier is een linkje mét tijden: Patates Frites
Met verse patat is het inderdaad heeeeel belangrijk dat je ze eerst even kort voorbakt. Als je kant en klare patat koopt dan is dat al voor je gedaan, simpelweg om ervoor te zorgen dat ook de binnenkant gaar wordt en je lekker knapperige patat krijgt. Dus: Schillen+snijden, 3 minuutjes voorfrituren, eruit halen en even uit laten druipen, 10 minuutjes laten staan ofzo (mag ook langer) en dan frituren zoals je met patat uit zak ook zou doen. Lekkerrrrr!!!!
Ook ik doe ze op 190 graden en dan wachten tot ze er mooi uit zien. worden vaak wel minder bruin als normale patat
Ik schil de aardappelen in de gewenste vorm, en leg ze dan op de bakplaat, Wat olijf olie en zout er op. En ong. 15 a 20 minuutjes op 180 graden. (afhankelijk hoe dik je frieten zijn) zelf doe ik er ook wel eens verse rozemarijn bij... Heerlijk!
Een tip om ze lekker bruin en krokant te krijgen is om ze te schillen, snijden en vervolgens in een kom met water wat azijn en zout te leggen. Een kwartiertje of iets langer. Vervolgens droogdeppen kort bakken, uit de frituur halen af laten koelen en dan afbakken als je gaat eten. Gegarandeerd krokante frietjes.